pressekonferanse Norwegian

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by TCAS

Bank Norwegian + bonusprogram som kun gjelder ved bruk av VISA/bankkort hos Bank Norwegian. Eller egne priser/rabatter ved bruk av VISA/bankkort fra Bank Norwegian.

En sikker kilde :up:

Vil kalle det en kvalifisert antakelse basert på de muligheter DY nå har for hånden :)

Så vidt jeg kan se er dette rett og slett en kredittkort med en (begrenset) "cashback"-løsning, hvor kjøp av reiser med DY utenlands gir 20% cashback, DY innenlands gir 0% og alle andre varekjøp gir 1%.

Til sammenligning har Fokus bank hatt et tilsvarende konsept i flere år, www.365direkte.no. Dette gir 3,65% på varekjøp på bensinstasjoner og i møbelbutikker, og 1 % på alt annet (tidligere ga også kjøp i elektrobutikker forhøyet bonus). I det siste har det dukket opp flere kort som (de første månedene) gir bonuser opp i 6-8% på varekjøp på bensinstasjoner (tror det er Cresco og Kash som står bak disse).

Ulempen med DYs "cashback" er at det ikke er cash - den kan kun brukes til kjøp av reiser med DY!

Originally posted by TOS
Jeg skjønner poenget ditt, og bekymringen din. Man kan kanskje (..?) i teorien belaste huslånet på kredittkortet til DY og deretter betale før evt renter påløper, og på den måten akkummulere endel bonus....

Hvilke banker lar deg betale lånet med kredittkort? (Brukerstedet betaler typisk 2-5 % provisjon til VISA...) Den lureste måten å tyne et slik system på er antagelig å kjøpe dyre ting i en butikk som har som policy å ta varer i retur, med pengene tilbake uten spørsmål. Man kan f.eks. bruke Clas Ohlson til slike gebyrfrie kontantutbetalinger fra et kredittkort.

Originally posted by blazius

Originally posted by TOS
Jeg skjønner poenget ditt, og bekymringen din. Man kan kanskje (..?) i teorien belaste huslånet på kredittkortet til DY og deretter betale før evt renter påløper, og på den måten akkummulere endel bonus....

Hvilke banker lar deg betale lånet med kredittkort? (Brukerstedet betaler typisk 2-5 % provisjon til VISA...) Den lureste måten å tyne et slik system på er antagelig å kjøpe dyre ting i en butikk som har som policy å ta varer i retur, med pengene tilbake uten spørsmål. Man kan f.eks. bruke Clas Ohlson til slike gebyrfrie kontantutbetalinger fra et kredittkort.

Det var bare en spekulasjon fra min side som nok helt sikkert ikke lar seg realisere. Poenget er at selv med 1% cashback så skal det ganske mye forbruk til før det blir noe særlig med penger ut av det. En slik cashback-løsning er uansett ikke spesielt lojalitetsbyggende (som flybonuskort normalt sett er ment å skulle være). Om man kan bruke bonusen til andre ting enn flyreiser med DY, som enkelte hevder vil være mulig, så vil det vil ikke fungere som bonuskort i tradisjonell forstand i det hele tatt.

Det mangler noe informasjon i pressemeldingen. Følgende gjelder:

- 20 % på alle fullfleks-billetter på utlandet og
- 5 % på alle lavprisbilletter - unntatt på innenlandsbilletter.
- 1 % på alle korttransaksjonene du gjør med Norwegian-kortet.

FAQ om kortet: http://www.norwegian.no/sw29831.asp
Presentasjon av kortet: http://onepixelperfect.com/norwegian/reward/ (vanvittig dårlig og treg presentasjon)

Spennende produkt, men om man begynner å leke med tall for å se hvor mye man faktisk må handle før man kan få seg en "gratis" tur, så tror jeg ikke dette er noe som vil få folk til å gå av hengslene for å skaffe seg. Men om man ser på tilsvarende løsninger i USA som jo er ganske populære, så er kanskje dette et produkt som kanskje trenger litt modningstid. Og Bank Norwegian må kanskje bli en fullverdig bank før vi trauste nordmenn biter skikkelig på kroken. Er ellers noe overrasket over at kortet er gebyrfritt på alle måter (både varekjøp og årsgebyr).

Er ellers noe overrasket over at kortet er gebyrfritt på alle måter (både varekjøp og årsgebyr).

Det har da vært standard på de aller fleste kredittkort (uten BankAxept) i ganske mange år nå?

(Kontanttuttak koster flesk med de aller fleste kredittkort, inkludert DY sitt... Det hederlige unntaket er Coop sitt kredittkort som har både Visa og BankAxept, og hvor man kan ta ut kontanter i de fleste butikker med inntil 45 dagers rentefri kreditt.)

Originally posted by blazius

Så vidt jeg kan se er dette rett og slett en kredittkort med en (begrenset) "cashback"-løsning, hvor kjøp av reiser med DY utenlands gir 20% cashback, DY innenlands gir 0% og alle andre varekjøp gir 1%.

Til sammenligning har Fokus bank hatt et tilsvarende konsept i flere år, www.365direkte.no. Dette gir 3,65% på varekjøp på bensinstasjoner og i møbelbutikker, og 1 % på alt annet (tidligere ga også kjøp i elektrobutikker forhøyet bonus). I det siste har det dukket opp flere kort som (de første månedene) gir bonuser opp i 6-8% på varekjøp på bensinstasjoner (tror det er Cresco og Kash som står bak disse).

Ulempen med DYs "cashback" er at det ikke er cash - den kan kun brukes til kjøp av reiser med DY!

http://onepixelperfect.com/norwegian/reward/

Man kan få ut i cash i følge teksten.

Originally posted by Fusentast

http://onepixelperfect.com/norwegian/reward/

Man kan få ut i cash i følge teksten.

Da er ikke Norwegian enige med seg selv - på http://www.norwegian.no/sw29919.asp står det at "Cashpoints kan kun brukes som betaling for flyreiser og andre flyrelaterte tjenester med Norwegian. Disse reisene må bookes via din profil på www.norwegian.no".

Huff, og jeg som synes like produkter er et stor irritasjonsmoment. Det lurer folk til å tro at man virkelig sparer noe - totalt sett må jo folket (alle som reiser) betale mer for å holde liv i ordningen og brødfø de som skal aministrere og markedsføre den. Greit nok at man som ekeltindivid kan spare litt ved å opptre som "smart forbruker", men hvem gidder det for å spare 1 krone her og 3 kroner der - jo, sannsynligvis de som allerede har nok kroner fra før. ;)

Har man f.eks 349 Cashpoints, kan man da betale en reise fullt å helt med disse pointsa om billetten koster 349,-?

Vil ikke dette gi Norwegian en fordel i konkurransen på innenriks ??

Da er det vel på tide at SK kan få pumpe ut EB (Eurobonus) poeng på innenriks igjen..

Mitt inntrykk, samt diskusjonen ovenfor, gir meg en snikende følelse av at dette produktet er ganske komplisert. Dermed vil jeg tro at det vil ta en (lærings)tid før dette blir en evt. suksess.

Originally posted by Scanor

Vil ikke dette gi Norwegian en fordel i konkurransen på innenriks ??

Da er det vel på tide at SK kan få pumpe ut EB (Eurobonus) poeng på innenriks igjen..

Opplegget til DY innebærer ikke bonusuttelling ved kjøp av innenriksflygninger (men bonus kan vel i likhet med EB tas ut i form av innenriksreiser).

DY har vel konkurranse innenriks i dag, eller hva sier du?^_^

Det eneste som ikke gir "poeng" her, er kjøp av flyreiser med DY innenlands.. Hva om jeg bruker kortet til en innenriks flyreise med SAS?

Dagbladet har laget en kommentar om fordelsprogrammet, Han snakker stygt om bonuspoeng til han trenger dem selv: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/10/17/515329.html

Fikk nedslående beskjed fra BankNorwegian i dag om at jeg ikke får kort.
Hvordan kan en stakkars student med stort boliglån spare seg til "bonus-reiser" hos Norwegian?

Er det bare mennesker med mye penger på bok som får? :(

Back