Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
Må innrømme at jeg var litt usikker på om dette bare skulle være en bilderapport eller med en del tekst, og jeg tror det kommer til å bli en slags mellomting, litt avhengig av hva som skal rapporteres.
Siden det er en liten premiere på denne turen, blir det også en del detaljer.
På grunn av den flotte vekterstreiken tidlig i juni måtte man være tidlig ute, og da går det selvsagt hverken flybuss eller flytog. Det ble derfor bil til OSL, for første gang på 5 år. Ankomst 03:45 og allerede da var det en god del folk på flyplassen. En del hadde overnattet også, og mange så ut som de hadde vært på fylla en god uke.
Knappe 10 minutter i innsjekkingskø, noe som var ganske uventet. I sikkerhetskontrollen var 2 sluser åpne, og når man var halveis fremme åpnet nr 3. Køen ble derfor plutselig temmelig kort, og i løpet av 10 minutter var man gjennom hele kontrollen. Lenger bak så derimot køen til å øke i lengde, så kanskje greit man var tidlig ute likevel.
Utenlandsterminalen var allerede ganske full av folk, og det ble bare verre og verre etter hvert som klokka nærmet seg 0600. Mange barnefamilier og eldre folk, og ikke overraskende få forretningsreisende. Loungen var ikke åpen så tidlig, så da fikk man sette seg ned og vente.
Vel inne i loungen ble det tid til en enkel liten frokost med juice, kaffe, youghurt og en skive.
Loungen i seg selv er grei nok, temmelig lik gullstuen både når det gjelder mat og andre tilbud. For en halvtimes opphold er det hipp som happ hvor man havner.
Et par loungebilder må til:
Litt utsikt:
Buffet, med nok til en veldig enkel frokost:
Ca 20 minutter før avgang var det på tide å bevege seg ned til gate 39, der flyet hadde stått fra kvelden før. Boarding begynte noen minutter senere, og like etter var man om bord. Flyet hadde ikke spesielt godt belegg denne dagen, jeg vil anslå under 50%. Foran gardinen var kun 2 av 12 seter tatt.
Plassen om bord var helt grei når man har ledig nabosete og setet foran står rett opp, men med stinn brakke er ikke dette et romslig fly.
Pushback på rute, takeoff på 01R, og etter klatring mot øst kunne vi sette kursen sørover.
Om bord ble det servert en enkel frokost. Ikke noe å rope hurra for, men smaken var helt grei. Vil vel egentlig sette dette på nivå med hva Lufthansa serverer i business og SAS i eco extra.
Rad 02:
Småtrangt:
Kvasi-73H:
Frokost:
Servicen var hyggelig, men noe mer enn det.
Siden det er en liten premiere på denne turen, blir det også en del detaljer.
På grunn av den flotte vekterstreiken tidlig i juni måtte man være tidlig ute, og da går det selvsagt hverken flybuss eller flytog. Det ble derfor bil til OSL, for første gang på 5 år. Ankomst 03:45 og allerede da var det en god del folk på flyplassen. En del hadde overnattet også, og mange så ut som de hadde vært på fylla en god uke.
Knappe 10 minutter i innsjekkingskø, noe som var ganske uventet. I sikkerhetskontrollen var 2 sluser åpne, og når man var halveis fremme åpnet nr 3. Køen ble derfor plutselig temmelig kort, og i løpet av 10 minutter var man gjennom hele kontrollen. Lenger bak så derimot køen til å øke i lengde, så kanskje greit man var tidlig ute likevel.
Utenlandsterminalen var allerede ganske full av folk, og det ble bare verre og verre etter hvert som klokka nærmet seg 0600. Mange barnefamilier og eldre folk, og ikke overraskende få forretningsreisende. Loungen var ikke åpen så tidlig, så da fikk man sette seg ned og vente.
Vel inne i loungen ble det tid til en enkel liten frokost med juice, kaffe, youghurt og en skive.
Loungen i seg selv er grei nok, temmelig lik gullstuen både når det gjelder mat og andre tilbud. For en halvtimes opphold er det hipp som happ hvor man havner.
Et par loungebilder må til:


Litt utsikt:

Buffet, med nok til en veldig enkel frokost:

Ca 20 minutter før avgang var det på tide å bevege seg ned til gate 39, der flyet hadde stått fra kvelden før. Boarding begynte noen minutter senere, og like etter var man om bord. Flyet hadde ikke spesielt godt belegg denne dagen, jeg vil anslå under 50%. Foran gardinen var kun 2 av 12 seter tatt.
Plassen om bord var helt grei når man har ledig nabosete og setet foran står rett opp, men med stinn brakke er ikke dette et romslig fly.
Pushback på rute, takeoff på 01R, og etter klatring mot øst kunne vi sette kursen sørover.
Om bord ble det servert en enkel frokost. Ikke noe å rope hurra for, men smaken var helt grei. Vil vel egentlig sette dette på nivå med hva Lufthansa serverer i business og SAS i eco extra.
Rad 02:

Småtrangt:


Kvasi-73H:

Frokost:

Servicen var hyggelig, men noe mer enn det.