Premiere for 747-8 13.02.11

Pressekonferanse med flygerne nå. :-)
----------------

Flyets handlingeneskaper er identisk med fraktversjonen, sier de.

De skal ha et 600 timer testprorgam i første omgang frem til høsten.
Så skal data og ting analyseres, med tanke på levering i slutten av q4 i år.

Frakt vs Ic. Endringene fra fraktversjonen v har blitt implementert i Ic, allerede.
På fraktversjonen blir alle endringene implementert fra fly til fly...

Hvilke ekstra tester ble gjort?
Stabilitets og kontrolltester. Turn og stall.test gjort. Flyet handler stalltest lett.
Steady heading side slips, som sier hvordan flyet flyr etc. De pleier normalt ikke gjøre det på første flytur.

Slo også av stabilitetsprogrammer for å teste hvordan det var å fly flyet..
Forventer å fly igjen senere denne uken.

Steady heading sideslips?
Interessant manøver. Full rudder, så en slags roll(?), fly sideways... i straight line... Forteller hvordan flyet oppføre seg. Helt uten overraskelser, akkurat som antatt.

Fløy opp til 20 000 fot. Mellom 250 knts og 105 knts ved stall-test.

Vil det bli flere fly i testflåten?
2 flere fly i løpet av et par uker. 2 fly til i løpet av sommeren.
-------------
Var vel egentlig ingen store overraskelser på pressekonferansen. Fikk bare med meg slutten av den.
 
Last edited:
Underbar att se!
Boeing 747 är och förblir den det vackraste widebody jetliner som någonsin byggts!!
Tänk vad läcker den hade varit i DY målning ;)
 
Så kan man lese på twitter:

APU was just started on the Lufthansa 747-8I N6067U at the fuel dock.

.. så da er det vel ikke mange dagene før den er i luften.
 
Hvorfor er den ikke ferdig i Lufthansa farger? ANA har jo en 787-8 i sine farger...

Kanskje LH ikke vil ha fargene sine på ett testfly ?
Ellers så er det vel LH farger, mangler bare logo og tekst...
 
Og da er neste fase i testprogrammet igang. '

With its 747-8 Intercontinental first flight complete, Boeing has now begun the just-over 600 flight hour process of certifying the new 467-passenger jet, the largest in the company's history.
The 20 March 4h 25min flight over Washington state pushed the aircraft, RC001, harder than first anticipated to 6,100m (20,000ft) and 250kts (463km/h), a direct result of the new jumbo benefitting from the more than 2,000h already accumulated on its freighter test programme since February 2010.

http://www.flightglobal.com/article...-intercontinental-moves-into-flight-test.html
 
Da har 747-8i nr 2 hatt sin jomfru tur.
The passenger version of the new 747-8 will have the lowest seat-mile cost of any large commercial jetliner, with 12 percent lower costs than its predecessor, the 747-400. The airplane provides 16 percent better fuel economy, 16 percent less carbon emissions per passenger and generates a 30 percent smaller noise footprint than the 747-400.

http://www.boarding.no/art.asp?id=45741
 
Fikk litt assosiasjoner med A343 vs. A346 når jeg ser på B744 vs. B748. Tenker da på motorene.
 
Back
Top