Premiere for 747-8 13.02.11

Tja...Det var ikke det peneste jeg har sett. Liker blått bedre.
Det ser forøvrig ut til at de har fått plass til ett ekstra vindu helt i fronten på flyet også. :)

Skulle vært ett stort vindu helt i nesetippen der også så man kunne sett fremover, :) (ja veit det er værradarer å div der)

Ok! -da er det jeg som har sett feil da:) Sammenligna med Lufthansa´s -400...

Skulle vært ett stort vindu helt i nesetippen der også så man kunne sett fremover, :) (ja veit det er værradarer å div der)

Hvor har russerene gjemt værradaren og diverse hos seg da? Or perhaps sovjet russja controls weather, and does not njeed any radars :colgate:

Det var en ganske stor overrraskelse med den nye fargen. når man ser bilder av den utendørs, vil nok intrykket bli et annet en inne i mørket. Med det antal testfly i Everett skader det sikkert ikke at verdens største passasjerfly har en annen farge en de andre. Alle de andre 748i vil jo bare tangere rekorden. Den vil jo skille seg ut mot alt det andre i blått, og skulle det være katastrofe med denne fargen, kommer de nok til å lakke den om, om et års tid.
Men hva var vitsen med solbrillene til publikum?

Når er first flight planlagt for denne?

Kan det være 3D-briller?
Det så ut som de var helt svarte, og det må vel være film, for å få noen effekt, jeg hadde forventet et spektakulært gnistregn eller noe ekstremt kraftig lys, men det virket ikke som om det var noe av det.

Re: 747-800 Verdens lengste passasjerfly

Verdig rival til A380?
Så lenge dette flyet ikke selger, tviler jeg på at Airbus ser på det som en rival.

Fortsatt kun Lufthansa som skal ha pax utgaven?
Ser ikke på dette som noe konkurrent til noen fly egentlig...

USA Today har en artikkel der representanter fra Boeing sier at B747-8i skal fylle nisjen mellom B777/A340 og A380.

"There's that sweet spot in the market, or that hole, that our competition left in the market," he says. "You know, our (747-800) airplane fits really nice."

USAtoday.com/flights/Boeing-goes-long-with-new-747-8-jet-/43674780/

Korean skal vel også ha passasjerutgaven.

Last edited:

Korean Air har også bestilt 5 stykker, i tillegg til noen private BBJ-kunder.

Haha, jeg syns det ser kriminelt klønete ut! :D

Overetasjen går jo bakover nesten til midten av flykroppen, og får hele greia til å se utrolig snodig ut. Nesten litt sånn halvferdig.

Haha, jeg syns det ser kriminelt klønete ut! :D

Overetasjen går jo bakover nesten til midten av flykroppen, og får hele greia til å se utrolig snodig ut. Nesten litt sånn halvferdig.

Aaaah, jeg synes det ser stålbra ut. Flotte linjer i fartsretningen. A380 er jo bare en blåhval, 748 er et fly.

Jeg var heller ikke veldig begeistret for dens utseende i starten, men etterhvert har jeg vendt meg til det, akkurat som jeg har vendt meg til A380. For stygg, det kan den neppe kalles.

Verdig rival til A380?
Så lenge dette flyet ikke selger, tviler jeg på at Airbus ser på det som en rival.

La nå først flyet få komme i trafikk før du dømmer. Nei, den selger ikke så godt for øyeblikket, men når den kommer i trafikk så vet man aldri. Det er mange selskap der ute som etterhvert må erstatte sine 744, og for mange av disse selskapene kan A380 bli for stor. Dersom flyet viser seg å være veldig lønnsomt, skal du ikke se bort ifra at mange selskap vil bestille etterhvert. Jeg mener å ha lest ett sted at B747-IC brenner mindre drivstoff per setekilometer enn A388, i standard konfigurasjon.

Boeing 747-8IC er vel vesentlig større enn B777-300ER, men hvordan er det egentlig med cargokapasiteten til nye 747 contra 777?

Back