• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

PR-offensiv fra SAS og SAS i seg selv tjener penger

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Problemet for SAS har vel vært høye interne kostnader, og da er det faktisk ikke så rent lite provoserende at de har ødelagt produktet sitt, det de faktisk lever av, framfor å ta et skikkelig oppgjør internt så tidlig som mulig.

Noe som de nå har tatt affære med, ikke sant?
Nå er det bare å vente å se, klarer de ikke dette, er det good bye.

Noe som de nå har tatt affære med, ikke sant?
Nå er det bare å vente å se, klarer de ikke dette, er det good bye.

Tja, det vil vel vise seg hva effekten er av core-SAS. Jeg synes å ha sett et sitat fra 1994 hvor man allerede da skrev at man hadde vært gjennom smertefulle omorganiserings-/effektiviseringsprosesser - og de har sikkert vært gjennom omorganiseringer som skulle ha som formål å kutte kostnader siden den tid også. SAS er nok kanskje litt topptung, noe som gjør at de beveger seg vel sakte i enkelte situasjoner. Når de i tillegg, som -KID påpeker, ødelagt produktet sitt så sliter de naturlig nok litt. SAS har nok vært innovative i forhold til lanseringen av en del tjenester, men det er vel sannsynligvis slik at de fleste har kommet etter og tilbyr de samme tingene nå og noen har andre og bedre produkter. Når jeg reiste DY nedover til London i går så brukte jeg strekkoden jeg fikk tilsendt per SMS for å sjekke inn. Ikke en radikal innovasjon, men veldig kjekt (mobilen er som oftest lettere tilgjengelig enn kredittkortet jeg betalte med...:)).

Her er en mail-konversasjon jeg hadde med Jørgen Lindegaard i SAS i januar 2004. Kanskje den er interessant - særlig siste avsnittet til Lindegaard ;)

===

Hei Jørgen,

Først må jeg få ønske godt nyttår. Håper 2004 blir en opptur for Scandinavian Airlines!

Siden jeg fikk et fyldig og vennlig svar på min siste mail for noen måneder siden, er jeg frekk nok til å skrive igjen.

Det er litt trist at Scandinavian Airlines nå dilter etter billigselskapene - gradvis med mer og mer fokus på lavere pris - og service. Er det ikke et paradoks at folk som reiser et par ganger i året skal bestemme hva vi som lever av å reise skal tilbys ombord og på bakken? Burde ikke Scandinavian Airlines heller gå den andre veien - styrke produktet for dem som reiser mye?

SAS-gruppen har hatt en tradisjon for å være et hestehode foran. Å kutte ut Braathens-loungen på OSL, forøvrig en av verdens beste, det synes jeg er et skritt i gal retning. Burde ikke SAS heller holde på og utvikle sine nisjeprodukter; strømlinjeformede reiser for folk som flyr mye i jobben - et mer komfortabelt og brukertilpasset flyselskap? Hvis alle leverer eksakt samme vare, blir jo terskelen enda lavere for å velge lavservice-selskaper, som f.eks. Norwegian!

Jeg synes Scandinavian Airlines bør bli "The Businessman's Airline" på Europanettet igjen, og markedsføre seg som et selskap med et sterkt produkt for folk som reiser mye, til konkurransedyktige priser. Om litt kommer billigbonanza-pendelen til å svinge tilbake igjen, og da er det viktig ikke å få den i hodet.

Jeg synes samtidig dere bør kutte ut det kostnads-assosierte Business Class-brandet på Europanettet, og servere alle som betaler over en viss sum for billetten, et generøst måltid, mellom dagens C- og M-klasse. Videre synes jeg dere bør vise folk hva de betaler for, ved å plassere dem som betaler minst for billetten bak forhenget, og tilby dem mat/drikke mot betaling, samt legge restriksjoner i de bejublede SAS-produktene på bakken, så som e-ticket, electronic check in, denied boarding compensations, gratis overføring av bagasje ved transitt, EuroBonus, osv.

Hvis dere skulle ha en Think-tank, blir jeg gjerne med, frequent flyer og SAS-venn som jeg er.

Vennlig hilsen
[LN-KID]

===

Hej [LN-KID]

Tak for din hilsen og ønskerne for 2004 - vi behøver dem !

Vi har naturligvis drøftet hele produktsiden utroligt meget i det sidste år, herunder om der er et behov for et opgraderet produkt også på de korte strækninger og på Europa. Vi er sikre på, at der er et behov men også på, at vi ikke kan tage en ret høj merpris ud for et "business.produkt" hvis der er andre flyselskaber, der flyver på de samme strækninger til en betydelig lavere pris, som det f.eks er tilfældet på hovedstadstrianglen nu.

Problemet er bl.a. at logistikken i hele produktionsleddet bliver så dyrt, f.eks ved bedre mad om bord. Det er jo ikke det, der er på brikken, der koster, men distributionen fra leverandør til fly, håndteringen om bord, hvor der altid skal være alt til alle, når det ikke er noget, vi kan sælge og derfor kan have udsolgt af, samt antal medarbejdere i flyet.

Vi vil meget gerne opretholde SAS eller måske Skandinavian Airlines som et top brand, men vi må erkende, at hvis vi alene satser på det mister vi let mere end 50% af markedet, og det kan vi naturligvis ikke holde til. Flymarkedet er ændret i Skandinavien for altid og vi må ændre os med det. Men vi vil forsøge stadig at tilbydenoget, der er bedre end det alle billigselskaberne gør.

Mange hilsner

Jørgen

Mer PR:

En kompis fikk denne mailen:

Subject: Fast to Silver

Reaching Silver status
faster than you think

Becoming a Silver member is easy. Only 20,000 Basic points are needed. Here an example: Just fly twice in Economy Extra to one of our fascinating destinations in Asia or the U.S. But don't wait too long. We have a very special Economy Extra offer out now. Read more about the offer further down in this e−mail.

SAS' konkurransefortrinn er punktlighet, rikelig med frekvenser og god service om noe oppstår på reisen. Derfor synes jeg det er litt rart at selskapet i sine annonser og plakater heller fokuserer på gratis aviser, frokost, kaffe og te - altså variabler som ikke vil være utslagsgivende for de fleste i valg av selskap.

Back