• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

PR-offensiv fra SAS og SAS i seg selv tjener penger

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Disse to overskriftene finner man i papirutgaven av dagens DN. Spennende lesning og Ola Strand er absolutt offensiv når han uttaler at Bjørn Kjos kommer med "sludder og vås" når han sier at Norge sender penger til Sverige.

Les mer i www.dn.no

Har lagt merke til SAS sin offensiv, og det ser ut som de forsøker å "personifisere" SAS ved å bruke Ola Strand litt på samme måte som Norwegian har sin Kjos som profil. SAS kjørte en helsidesannonse i DN på lørdag med stort bilde av Strand om regularitet, benplass og bagasje. Bra!

Strand blir på en måte en seriøs herremann i dress rettet mot forretningssegmentet, mens Kjos sett i forhold blir en snøvlende bajas med overivrig fjortislatter rettet mot Syden-Svein og kompani ;)

Strand blir på en måte en seriøs herremann i dress rettet mot forretningssegmentet, mens Kjos sett i forhold blir en snøvlende bajas med overivrig fjortislatter rettet mot Syden-Svein og kompani ;)

Ha ha, fjortislatter rettet mot Syden-Svein! Bulls eye, TCAS!

Nå får vi se 20.2 hvor mye $ det er i kassa etter 2008

Så kan man jo i mellomtiden fundere på følgende
Tjener man mest på å selge
1 sete til 1400,-
eller
3 seter til 440,-

Nå får vi se 20.2 hvor mye $ det er i kassa etter 2008

Så kan man jo i mellomtiden fundere på følgende
Tjener man mest på å selge
1 sete til 1400,-
eller
3 seter til 440,-

Er det ment å skulle være en reell sammenlikning mellom noen selskaper vi kjenner?

Alt annet likt så er det sikkert bedre å selge 1 sete til høyere pris enn du får for 3 seter, men hvorvidt et selskap med vesentlig høyere kostnader tjener mer på å selge 1 sete til 1400 enn hva et selskap med lavere kostnader tjener på å selge 3 seter a 440 er et helt åpent spørsmål.

Nei egentlig ikke spørrsmålet var "åpen", for å få frem flere faktorer.
Som av 3 biletter skal det 150-250 kroner trekkes i avgifter, men sammtidlig så har man -3- individer å selge addontjenster til osv

Last edited:
Naja, den PR-Offensiv som jeg fikk fra SAS i postkassa sist uka var utrolig dumt.

En side med forklaring av "Core SAS" uten at man fortalte hva man virkelig forestiller seg under "Service & Simplicy".

Side 2 ble en gigantisk fiasko.
Oppsummering av alle fordeler som Fast-Track, online checkin etc, og i siste set skriver de mens ikke fra Tyskland

Greit, tenke jeg. Dersom man har ingenting a fortelle, kunne man har spart skog og utsending av disse papirer, som gikk jo til alle EB Medlemmer.

Desperasjonen er til og ta og føle på i bolaget, det ene etter det andre pøses ut i markedet men kabinfaktoren deiser ned i bakken. Bedre benplass....huff, jaja.

Men 800 millioner friske kroner spyttes inn i NO slik at man kan leke lenger.

For all del, jeg håper SAS klarer seg men da må de bevise at de har livets rett, det har det ikke gjort i det siste. Markdet bestemmer, det er slutt på tiden da SAS bestemte over markedet.

..

Men 800 millioner friske kroner spyttes inn i NO slik at man kan leke lenger.

..
Ikke inn i NO, men i SAS.... sammen med bidra fra de andre eierne , ikke ulikt det DY gjorde i August -08.

At staten ikke burde ha slike eierposter kan vi nok være enige i, men det blir vel litt feil tidspunkt å hoppe av ?

Last edited:
Hva er det egentlig som er substansielt nytt...?? Greit nok med kampanjer som refererer til hva man allerede vet, men det må snart bli klart hva "Core SAS" egentlig dreier seg om, utover en lang rekke kutt.

Dere er rare. Det er vel ca 2 uker siden Core SAS ble lansert. Tror dere det er gjort over natta? Først fra 1.april er SAS samlet til ett selskap igjen, og først da tror jeg vi vil begynne å se nye SAS. Da bør både MD11 og DY passe seg :)

Dere er rare. Det er vel ca 2 uker siden Core SAS ble lansert. Tror dere det er gjort over natta? Først fra 1.april er SAS samlet til ett selskap igjen, og først da tror jeg vi vil begynne å se nye SAS. Da bør både MD11 og DY passe seg :)

Forutsetningen for å gå inn for Core SAS var vel at man hadde en idé om å utvikle selskapet i en viss retning. Til nå har denne ideen vært masse kutt og masse svada - jeg hadde trodd at de ville komme med noe mer substansielt. Greit nok om dette først kommer 1. april, men de reklamekampanjene som nå kjøres er ganske uinteressante i så måte. Ellers er jeg selvfølgelig enig i at endringer ikke skjer over natta - om endringer skal bli faktiske forbedringer er det utrolig viktig at man tar seg god nok tid. Faren er at det blir forandring uten forbedring, slik jeg så ofte pleier å si.

Slik jeg har forstått det, så er Core SAS et restruktureringsprogram for å begynne å tjene penger. Core SAS er ikke et nytt servicekonsept vel?

Slik jeg har forstått det, så er Core SAS et restruktureringsprogram for å begynne å tjene penger. Core SAS er ikke et nytt servicekonsept vel?

Nja, slik jeg har forstått det er det enkelte grep som skal gjøres

“Service and Simplicity” concept to be introduced with expanded customer offering

Selv om det er ingen som ennå forstår hva som menes med Service and Simplicity og SAS har ennå ikke kommunisert noe konkret angående dette

Husker SAS også pleide å ha "It`s Scandinavian" som slagord. Det skulle få folk til fly med SAS. Min lille hjerne skjønte ikke helt hva som var så bra med det, men det er vel en reklame guru her på forumet som kan gi meg en forklaring.

trimmet opel ascona

SAS har sjeldent vist suksess gjennom å "hoppe etter andre".
Om SAS nå virkelig ønsker å trekke frem en person som fronter selskapet slik som Norwegian har gjort, er jeg dypt bekymret for innovasjonen i selskapet!

SAS burde snart lære at det er ved å utvikle egne veier at man lettere kan differensiere sitt produkt og skille seg ut fra sine konkurrenter!

SAS burde snart lære at det er ved å utvikle egne veier at man lettere kan differensiere sitt produkt og skille seg ut fra sine konkurrenter!

SAS har da vært ganske innovative opp igjennom årene, vært blant de første i verden på å lansere fine produkter for folk som reiser ofte?

Da er det vanskeligere å svelge at SAS Norge slipper alt de har i hendene og gjør mer og mer for å bli like sin nye erkekonkurrent, ved å satse på folk som reiser til Lanzarote en gang i året.

Hadde de ikke vinglet sånn, men f.eks. beholdt lounge på innenriks, gitt full poengopptjening i flere billettkategorier, og beholdt servicen framfor å "relansere den", så tror jeg de hadde beholdt flere forretningsreisende i det lange løp.

Last edited:
Vel, jeg har opplevd flere av disse ting

Scandinavian direct - gigantisk failure, her started service nedtrapping i stor stil
Vi relanserer Service - hvilked service ?

Begge to hadde en ting til felles. SAS loved mye og klarte ikke a leve opp til dette. Folk er ikke dumt. De glemmer ikke. Og det hjelper ikke at man stadig star i media som krise-bedrift. Negativ-Image er SAS sitt störste problem.

Det hva SAS trenger mest er en ny, frisk og ung image som gjör selskap attraktiv for de unge kundegruppe. Ellers vil SAS dö pa lik linje som sine gamle kunder forsvinner.

Problemet for SAS har vel vært høye interne kostnader, og da er det faktisk ikke så rent lite provoserende at de har ødelagt produktet sitt, det de faktisk lever av, framfor å ta et skikkelig oppgjør internt så tidlig som mulig.

Med andre ord: SAS har prioritert egne ansatte framfor kundene i alle disse årene, og det skal det noe til å rette opp...

Back