PPL, og passasjer(er) som dekker utgiftene?

Madman

ScanFlyer Gold
Det er vel en kjent "problemstilling" blant PPL-flygere at man ikke kan fly mot betaling, men passasjerer kan være med å dekke utgiftene. Var innom nettsiden til Nedre Romerike Flyklubb, og ble sittende og lese en artikkel jeg fant svært interessant. En advokat har bl.a. undersøkt hva som kan regnes som å dekke utgiftene, og hva som faktisk ER utgifter i forbindelse med flyging.

Regner med det er fler her som kan ha interesse av denne artikkelen. :)

http://nrfk.org/index.php?option=com_content&task=view&id=607&Itemid=1

Her er et lite utdrag av artikkelen (men anbefaler å lese hele):
Hvor mye av kostnadene kan du få dekket?

Med vilje har jeg ikke stilt spørsmålet: hvor mye kan du ta i betaling. For det er nettopp det du ikke har lov til: å ”fly mot betaling”.
Men det forbudet betyr ikke at du ikke kan få dekket kostnadene dine.
Spørsmålet blir så: vet du hva kostnadene dine er?

Flyr du flyklubbfly, betaler du en timepris som er kjent. Den kan du selvsagt kreve dekket. Men i tillegg til klubbens timepris har du jo mange andre kostnader i løpet av året: Medlemskap i forbund og klubb, eventuell flyplassavgift/pilotavgift, fornyelse av rettighet hvert annet år og sertifikatet hvert 5. Fornyelse av karter og utstyr. Sjekk hos flylegen – hyppighet i forhold til alder (er du så gammel som jeg er det hvert år). Dessuten kostnad til klubb-PFT, og endelig reisekostnader til og fra flyplassen.

Totalkostnadene utenom selve flyvningen kommer fort opp i nesten 10.000 per år.

De færreste av oss flyr særlig mer enn 30 timer i året. Du kan altså legge på rundt 250 kroner per flytime i tillegg til klubbens timepris.
Karyd konkluderer i sin artikkel på en litt annen måte: han sier at du kan legge på timeprisen for å ta inn ekstrakostnadene, men passe på at du ikke flyr så mye at du tar inn mer enn dine totale ekstrakostnader.
Én ting er i hvert fall helt sikkert: Du kan kreve dekket flyets timepris + reisekostnader til og fra flyplassen. Da er du HELT trygg. Men du kan altså også legge på noe mer for å dekke andre relaterte kostnader.

Back