• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

PPL/A vs MICRO?

Cessna182

ScanFlyer Blue
Har hatt PPLA i noen år. Den gikk ut for 6 år siden. Altfor dyrt å ha +++. Hvordan er det å ta microsertifikat for meg nå ? Logget 400 t på C172. Må si jeg blir imponert over å lese om Dynamic WT9 .Forbruk på 15 ltr/t på blyfri95 bilbensin og mye billigere å vedlikeholde. Fikk nesten lyst til å begynne med det. De microflyene er jo nydelige å se på og da.
 
Last edited:
Du trenger bare noen få timer for å ta mikroflybevis (ikke sertifikat :) ).

(det gjelder hvertfall om du har gyldig PPL, vet ikke om det har noen betydning)
 
Fra nlf.no :

Konvertering fra PPL-A eller seilflybevis til mikroflybevis.
En rekke motorflygere og seilflygere ønsker å fly mikrofly 'på si', og trenger da minst 5 timer med konvertering til mikroflykonseptet med instruktør for å få fullt mikroflybevis. En skal også avlegge teorieksamen for mikroflygere for å få utstedt R2 beviset. Det er faktisk mer krevende å fly et mikrofly enn et gjennomsnittlig motorfly, og spesielt for de fly som har to-taktsmotorer er det mange egne og helt nødvendige hensyn å ta for å unngå motorstans i luften. For å fly med passasjer skal en ha fløyet minimum 50 flytimer, hvorav minimum 10 timer på mikrofly for de som er eller har vært innehaver av PPL-A eller flygebevis på seilfly.
 
Back
Top