• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

PPL-A kurset

Får sende meg en PM om du er interessert i bøkene for en symbolsk-sum. De er litt slite, og gammelt omslag. Men du får dem billig, for jeg har ikke bruk for de lengre...

Du kan jo høre med de. Men jeg betalte 12000 for kurset i min tid, og det kurset/bøkene er ikke verdt 12000.

Men kanskje det er eneste måte jeg å ta det her.

Du kan ikke ta kurset med egne bøker, du må kjøpe bøkene sammen med kurset (derfor har jeg to boksett..)..
Betalte i underkant av 12000,- for pakken i Oktober.
Jeg synes Luftfartsskolen tar seg meget godt betalt for veldig lite.
Man får en bokpakke som er full av skrivefeil, feil i øvingsoppgaver og det er akkurat samme feilene som har hengt igjen i mange år, selvom det er kommet ny flott forside to ganger på boksettene som selges i dag.
Innsendingsoppgavene på nettet er ren avskrift av bøkene og rekkefølgen er lik som i boken, dermed er det bare å sitte med boken oppe og svare etterhvert som du leser - liten læreverdi i det.
Samtidig kan jeg ikke forstå hvorfor det skal ta to til tre dager å "rette" oppgavene,
det eneste vedkommende som retter oppgaven gjør er å skrive en kort kommentar ("95% - flott jobbet"), ettersom dataprogrammet selv viser jo om du har svart rett og ligger til standardteksten om hvor du finner svaret.
Alternativet til Luftfartsskolen er selvsagt å ta det via den lokale klubben og kurs/oppmelding til eksamen der, - og det skulle jeg gjerne gjort hadde jeg hatt tid og anledning til det.

Kurset er - som Southwind også sier - overhodet ikke verdt 12000,- men dessverre er det ikke noe ordentlig alternativ.

Men så vidt jeg har hørt så er de ikke så mye bedre de heller ;)
Men, bøkene du får nå du kjøper hos luftfartsskolen shop online, er de på engelsk eller norsk? Hva er best? :)

Bøkene er på Norsk.
Hva som er best har vel ikke så mye å si. Så lenge boken gir god veiledning og er oppdatert ser jeg på som veldig positivt.Gjerne også minimalt med feil. (Noe LS kunne prøvd å gjøre noe med.)

Innsendingsoppgavene på nettet er ren avskrift av bøkene og rekkefølgen er lik som i boken, dermed er det bare å sitte med boken oppe og svare etterhvert som du leser - liten læreverdi i det.

Vel, det er som du skriver liten læreverdi i det - så min erfaring var at det var mye mer lærerikt å lese stoffet først, lukke boka og deretter besvare oppgavene. Det er jo ikke læreren på luftfartsskolen man lurer ved å skrive av boka, det er seg selv.

Men ellers er jeg enig i at det er fryktelig mye feil i disse bøkene. Der må sikkert både jeg og andre som har tatt kurset ta et lite delansvar. Skolen ber om tilbakemeldinger på evt. feil og mangler i boka. Men når man er ferdig med bøkene og teorien, så stevner man videre. For så skal det flys - og glemt er feil i bøkene ... ;) (men jeg snakker selvsagt bare for meg selv!)

Vel, det er som du skriver liten læreverdi i det - så min erfaring var at det var mye mer lærerikt å lese stoffet først, lukke boka og deretter besvare oppgavene. Det er jo ikke læreren på luftfartsskolen man lurer ved å skrive av boka, det er seg selv.

Joda - det er helt riktig, men man trenger ikke åpne for muligheten.
Skolens mål burde være å ha så lav strykprosent på sine elever som mulig,
og da er det vel naturlig å lage oppgaver som krever litt leting og tenking.

Noen som vet hva strykprosenten er på PPL-A teorieksamene?

Back