Polariserende filter?

seilfly

Infrequent traveller ;-)
Hva mener dere om polariserende filter? Erfaringer? Meninger?
- Sirkulært?
- Lineært?
- Ikke i det hele tatt?

Jeg synes det fungerer helt greit. Hvis man har fotoredigeringprogram får man gjort mye av det samme.. Fordelen er jo at det fungerer litt som ND.

Sier seg selv, men ikke kjøpt sirkulært hvis du skal bruke den på en linse hvor fokuseringa går rundt der filteret sitter (du skjønner meg sikkert ;) )

Hvor sitter filteret? Glasset som sådan dekker jo hele objektivet men det vet du jo så det må tydeligvis være bare deler av glasset som har filter i seg? Om jeg forstår deg rett?

Hei,

Polariserende filter kan ofte forbedre bilder hvor det er interessante skyer og himmel.
Jeg pleier å ha med meg et Hoya Circular PL Pro1 Digital Filter i sekken.
Må rotere det til riktig posisjon etter å ha skrudd det på i stedet for uV filteret.

Eders
Knut Erik

Du skrur filteret på foran på objektivet som alle vanlige filtre.

Største forskjellen og fordelen er jo at du kan vri den ytterste ringen på det sirkulære slik at du får den effekten du vil. Et sirkulært er egentlig det samme som lineært som du har mulighet for å vri til ønsket effekt.

Det tar vekk reflekser som treffer i 90 grader fra lyskilden og på f. eks naturbilder betyr det at du kan se rett ned i vannet uten speilbilde fra himmelen og den gir også et lite fargepush.

Står mer om det på Wikipedia :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Photographic_filter#Polarizer

Back