• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Julekalender 2025

For 15.desember valgte Juryen en B727-100 fra det kanadiske selskapet Wardair Canada som Jan Olav Martinsen fotograferte i 1971
 

Attachments

  • FBU CF-FUN 1971 2025-12-12 @Jan Olav Martinsen for Flyprat.webp
    FBU CF-FUN 1971 2025-12-12 @Jan Olav Martinsen for Flyprat.webp
    56.9 KB · Views: 31
Last edited:
For 16.desember bestemte juryen seg for å vise et gammelt fly som de fleste her ikke har oplevd, en SAS DC-6 SE-BDV som flyr ca 1955
 

Attachments

  • SAS DC-6 SE-BDF ca 1950.webp
    SAS DC-6 SE-BDF ca 1950.webp
    144.6 KB · Views: 31
Last edited:
For 17.desember ville Juryen vise tre gamle Convair-liners på norsk register.
Vi startet med LN-KAP som var en av to CV-240 operert av Polaris Air Transport. Registrert sommeren 1966 og var i Polaris og fikk navnet "Vega" i tre år til september 1969 da den ble overtatt av Mey-Air. I Mey-Air ble den avløst av LN-MTA i 8Mndr i 1971 en US-11AS leid inn fra Japan, mens selskapet ventet på to B737-200 leid inn fra Boeing, LN-MTC og LN-MTD. Mey-Air gikk konkurs i mai 1974.
Vi viser også et bilde av Fred Olsens CV-340 LN-FOF som fløy et år for FOF før det ble det første kalibreringsflyet of Luftfartsverket.
 

Attachments

  • LN-KAP 1969 kopi for Flyprat 17.des.webp
    LN-KAP 1969 kopi for Flyprat 17.des.webp
    30.6 KB · Views: 19
  • FBU LN-KAP 1969 på FBU for Flyprat.webp
    FBU LN-KAP 1969 på FBU for Flyprat.webp
    35.7 KB · Views: 18
  • LN-KAP@FBU 01-1970 ofr Flyprat.webp
    LN-KAP@FBU 01-1970 ofr Flyprat.webp
    44.4 KB · Views: 20
  • UKJ LN-FOF 2025 10-1968.webp
    UKJ LN-FOF 2025 10-1968.webp
    42 KB · Views: 25
Last edited:
For i 18.desember bestemte Juryen seg for å vise en gammel sliter, Loftleidirs DC-8-63CF TF-FLA
Flyet ble levert nytt til Seaboard Airways i november 1968, som var et av de selskapene i USA Loftleidir leide fly fra. LL satret med hjelp fra Braathens SAFE med DC-4 på tidlig 50-tall, de skiftet til DC-6B og midt på 60-tallet kom de med den flotte Canadair CL-44J. I 1972 leide de en DC-8-55F, og året etter en DC-8-61, før de stadardiserte på ulike DC-8-63. TF-FLA styrtet dessverre to år seinere enn bildet ble tatt på FBU, 15.november 1978.
 

Attachments

  • TF-FLA@FBU 1976-78©JOM for Flyprat 18 des.webp
    TF-FLA@FBU 1976-78©JOM for Flyprat 18 des.webp
    38.7 KB · Views: 33
For 20.desember valgte juryen en DC-4/C-54 som det var mange av etter 2.verdesnkrig. Denne ble LN-MOB for Fanafly i Bergen i september 1967, men ble operert av Bergen Air Transport med navnet "Moby Dick"
 

Attachments

  • TRF LN-MOB 01-1970 for Flyprat.webp
    TRF LN-MOB 01-1970 for Flyprat.webp
    46.5 KB · Views: 27
Last edited:
For 20.desember valgte juryen en DC-4/C-54 som det var mange av etter 2.verdesnkrig. Denn ble LN-MOB for Fanafly i Bergen i september 1967, men ble operert av Bergen Air Transport med navnet "Moby Dick"
Herlig bilde fra Sola,men teksten på selve bilde blir litt misvisende;gulfargen er fra Nordic-Air som fløy det 70-72.Bildet er tidligst 73-74.
 
Juryen har valgt den 4. DC-8-63 som ble levert til SAS 26.april 1969 og fikk navnet "Eirik Viking". Leiet ut til Thai fra mai til oktober 1974. Solgt til Thai 26.okotber 1974 og registrert HS-TGY og fikk navnet "Pathoomawandi". Solgt til Sterling Airways 7.oktober 1984 og registret OY-SBL. Solgt til Scanair 4.februar 1986 som OY-SBL og fikk navnet "Svea Viking". Ble tatt ut av trafikk 29.april1989, som den siste DC-8 i Scanair, med total flytid på 63063 timer. Solgt til Aerolease International 8.juni 1989 og regisstrert N796AL Bildet er fra de månedene den var leid til thai før de kjøpte den, det sesw ved "SAS på halen og motorene,og navnet "Eirik Viking" selv om det står Thai International på flyet
Jeg tror at jeg kan huske at jeg så den på FBU mens den så slik ut, før den gikk til Thai.
 

Attachments

  • LN-MOY PÅ LEASE TIL THAI, FOR Flyprat.webp
    LN-MOY PÅ LEASE TIL THAI, FOR Flyprat.webp
    55.6 KB · Views: 27
Herlig bilde fra Sola,men teksten på selve bilde blir litt misvisende;gulfargen er fra Nordic-Air som fløy det 70-72.Bildet er tidligst 73-74.
Teksten er ikke misvisende, for selv om Fanafly imoporterte den, så fløy de aldri med den, den ble fløyet av Nordi Air fra starten av. Kilde "Norske sivliregistrerte fly" av Kay Hagby. Jeg vokste opp ved Fornebu og fulgte daglig med på de flyene som kom og gikk. og jeg husker at LN-MOB DC-4 alltid var gul.
 
Last edited:
Teksten er ikke misvisende, for selv om Fanafly imoporterte den, så fløy de aldri med den, den ble fløyet av Nordi Air fra starten av. Kilde "Norske sivliregistrerte fly" av Kay Hagby. Jeg vokste opp ved Fornebu og fulgte daglig med på de flyene som kom og gikk. og jeg husker at LN-MOB DC-4 alltid var gul.
Hvis du så den med gul stripe og gul hale (som på bilde),så har du sett den fra 1970 ( i Nordic-Air drift 70-72),eller fra 73-74-75 da BAT ble operatør for andre gang.(Den ble ca 76 lakkert om med blå stripe).
Første gang BAT fløy den,67-69 hadde den helt andre farger,men var i Norge bare for teknisk;hovedbruken var islosing rundt Grønland.
 
Back
Top