• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

PNF styrer trottle - vanlig?

Kom over videoen under på Youtube hvor PNF, i dette tilfellet kaptein, håndterer trottle under takeoff. Noen som vet om dette er vanlig prosedyre i Icelandair?

Det de gjør er ihvertfall helt sikkert standard prosedyre hos Icelandair. Hvem som gjør hva vil være avhengig av både flytype og selskap. Hos oss er det alltid kapteinen som har throttle ved avgang fram til V1, men som du også ser i videoen til Icelandair er det kapteinen gjør å sjekke at Autothrottle setter korrekt thrust. Det samme gjør Monitoring Pilot hos oss og.
 
Ja, det er skipper som er ansvarlig for V1, go-no go, derfor har han gasshåndtakene etter at styrken er etablert.
På Twin Otter krysset vi armer og hender mellom propeller og gass håndtak, husker en dame lurte på om vi var litt AC/DC og likte å ta på hverandre..? :D
 
Det de gjør er ihvertfall helt sikkert standard prosedyre hos Icelandair. Hvem som gjør hva vil være avhengig av både flytype og selskap. Hos oss er det alltid kapteinen som har throttle ved avgang fram til V1, men som du også ser i videoen til Icelandair er det kapteinen gjør å sjekke at Autothrottle setter korrekt thrust. Det samme gjør Monitoring Pilot hos oss og.

Samme hos oss.
 
Back
Top