Hei,
Tar opp denne gamle tråden for å se om jeg kan få litt hjelp.
Jeg var en av de heldige som fikk booket Eurobonus-reise til Shanghai for 20.000 poeng i januar. Skal reise i slutten av november og har planlagt å starte med 4 dager i Beijing og deretter 3 dager i Shanghai. Fra Beijing til Shanghai har vi tenkt å ta hurtigtoget som beskrevet tidligere i denne tråden.
Når vi lander på PVG kl 11.45 ønsker vi å reise til Beijing så raskt og enkelt som mulig, jeg forestiller meg at det er innriksfly fra PVG.
Noen som har andre forslag på reiserute?
Hvor lang transfertid bør vi regne med på PVG? (reiseforsikringen "krever" 2 timer så det bli et minimum)
Anbefalte bookingsted for flybilletten? (wideroe, kayak og expedia viser enten Air China eller China Eastern)
Vil vi få bagasjen hele veien hvis vi velger Air China (star alliance) eller må man uansett tollbehandle på PVG?
Vi gjorde nøyaktig det du beskriver her, men var 6 dager i Beijing og 3 dager i Shanghai. Når vi landet i PVG tok imigrasjonen og bagasjehentingen rimelig kort tid, og vi var vel klare for videre reise etter en halv time. Deretter bør du beregne iallefall 1,5 timer om du skal reise videre fra PVG. Sjekke inn på nytt, osv - og du må nok tollbehandle på PVG, i og med at du har to ulike bestillinger fra to selskap.
Hadde på forhånd
googlet og funnet ut at det gikk en flybuss hvert kvarter mellom PVG og SHA. Grunnen til at vi valgte SHA er at hyppigheten på både selskap og avganger innenriks er mye større enn på PVG.
Men dette kan du sjekke, og eventuelt booke, hos
Ctrip.com - Kina's svar på Expedia. De har mye bedre priser og bedre utvalg av fly, enn vestlige reisebyrå.
Vi booket ikke flybillett på forhånd (ønsket ikke, pga evt forsinkelser etc), men kjøpte rett og slett i skranken. Hadde på forhånd pekt meg ut en flight fra Air China.
Returen til SHA booket jeg imidlertid på nett, fra
hotellet i Beijing. Det var billigere enn, og like raskt som lyntog så vi valgte fly. Igjen Air China, standard economy (og EB poeng).
Ellers anbefaler jeg på det sterkeste å leie en guide når du er i Beijing. Vi tok for oss Tripadvisor, sendte en henvedelse til topp 3, og booket "
CatherineLu". Dyrt, men verdt hver krone! Vi hadde aldri fått så mye ut av dagene uten guiden. Beijing er en _stor_ by, vanskelig nok å orientere seg i, og vi ønske ikke å bruke for mye tid på å finne ut av for mye logistikk. Booket guide og turistruten i tre dager, og hadde tre dager for oss selv. Ellers ble metroen brukt en del, trafikken er forferdelig.
Anbefaler også et besøk til "
798 Art District" i Beijing. Et kunstnerisk og moderne nabolag, folk med åpent sinn og masse kule og rare butikker.