Planlegging av CMB-tur (var: "Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F")

Re: Rutevalg til CMB-tur - Cathay F vs Emirates F

Hva med bruk av poeng? Mener å ha lest at BA er dyrere å redeeme med (og da tenker jeg ikke på fuel surcharge hos BA, som gjelder alle partnere), stemmer det? Samtidig er det mye lettere å bruke BA-miles til oppgradering fra WTP til CW.

Pkt 1) Sjekk hvor lenge milene varer på konto, BA har hvertfall life-time så lenge du har bevegelse på konto hver 36-mnd. Usikker på hva AA har.

Pkt 2) Fuletillegg tas ut av BA med BA-flighter og andre partnere (over Atlanteren og litt forskjellig). Tar man ut for eksempel domestic US eller Intra-Asia så er det billig (se BAEC-tråden).

Pkt 1) Sjekk hvor lenge milene varer på konto, BA har hvertfall life-time så lenge du har bevegelse på konto hver 36-mnd. Usikker på hva AA har.

Pkt 2) Fuletillegg tas ut av BA med BA-flighter og andre partnere (over Atlanteren og litt forskjellig). Tar man ut for eksempel domestic US eller Intra-Asia så er det billig (se BAEC-tråden).
1) AA har lifetime, så lenge man har bevegelse hver 18. mnd. BA 1 - 0 AA.
2) Ja, det virker som BA tar for nesten alt, med få unntak - mens hos AA er det motsatt, de tar kun for BA og (litt) for Iberia. BA 1 - 1 AA.

Får se hva det blir til. Er ikke lett å være ubesluttsom med så mange alternativer til ruter, produkter, FF-programmer osv. ;)

Fant plutselig ut at man kan få med Qantas til samme pris, så da ble valget med en gang mye enklere. :D Hvis ingen har forslag til bedre ruter enn dette, bookes den slik:

0tbkheal.png

A380-bonanza + litt Cathay i business. Og får nesten en full dag i Singapore óg. Gleder meg!
Da var det bestilt, tilnærmet som dette. Gleder meg enormt! :colgate:

Økte til et døgns stopp i DXB for å dele opp turen litt, og reduserte LHR-stoppet med noen timer.

Det var imidlertid med en litt dårlig bismak... jeg håper at jeg tar feil, og overvurderer effekten av å poste om dette på skandinaviske forum (Flyprat + businessclass.se) - men reagerte på at tilgjengeligheten på Emirates forsvant helt et par dager etter at jeg la ut denne ruten. Dette er en pris (fare basis) som har hatt EK F tilgjengelig veldig lenge til omtrent samme pris. Tror det har vart i et par år, men over natten forsvant absolutt alt. Jeg håper at det er tilfeldig, og innser at jeg sikkert virker paranoid, men synes det var veldig rart. Etter en del forsøk klarte jeg likevel å finne igjen den samme ruten, da med EK-flighten som codeshare med QF-flightnummer i stedet.

Last edited:

Da var det bestilt, .........
Økte til et døgns stopp i DXB for å dele opp turen litt, og reduserte LHR-stoppet med noen timer.

OK---hva kom det på ?

Og.......kan du PM meg kontaktinfo til din TA

OK---hva kom det på ?
Det ble noe dyrere enn tiltenkt, det rimeligste aktuelle alternativet var på ca 14 000, men det endte på 15 900. Tror "base fare" er den samme, så prisforskjellen er trolig pga et ekstra stopp + høyere skatter/avgifter fordi det ene stoppet blir på rett over 24 timer, og dermed regnes som stopover.

Etter SudCaravelles flotte rapport om Sri Lankan Airways, sjekket jeg prisen FRA-CMB i biz, og den er bare på 11500 kr t/r. Ikke gæærnt det!

OK---hva kom det på ?

Og.......kan du PM meg kontaktinfo til din TA

Det ble noe dyrere enn tiltenkt, det rimeligste aktuelle alternativet var på ca 14 000, men det endte på 15 900. Tror "base fare" er den samme, så prisforskjellen er trolig pga et ekstra stopp + høyere skatter/avgifter fordi det ene stoppet blir på rett over 24 timer, og dermed regnes som stopover.

Herlig....håper du tar deg tid til en TR med bilder :)
Har du mulighet å sende en PM med kontaktinformasjon til din TA...?

Etter SudCaravelles flotte rapport om Sri Lankan Airways, sjekket jeg prisen FRA-CMB i biz, og den er bare på 11500 kr t/r. Ikke gæærnt det!
Nei, men det er dyrt nok allerede. Hadde de hatt énveis til halve prisen, så hadde det vært aktuelt, men énveis til 8000 + posisjoneringsflight skjer ikke.

Planen er å ikke reise direkte til CMB, og alternativet i innlegg #9 ligger fortsatt best an. Dvs KL+MH BGO-AMS-KUL til ca 4000 + billigbillett KUL-CMB etter noen dager.

Bestilte hjemreisen i går fra NYC, med SQ/SK i C. Så da gjenstår bare BGO-CMB og LAX-NYC. Er åpen for forslag. :)

Jeg har bestilt
CMB-KUL-HKG-LHR-LAX
C F F F F
737-a380-747-747

Vil EK opererte flighter kjøpt gjennom QF flightnr gi poeng hos BA?

Hva har folk å si om LH F gjennom FRA vs Emirates F via DXB?

Fant ut at jeg kunne booke:

CMB-BKK-PVG-FRA-BGO-LHR-LAX for 14700,-

UL C UL C LH F (A380) SK C BA C BA F (A380)

Lange stopp i BGO og LHR gjør nok den lange reisen bedre. Et døgn i egen seng tror jeg hjelper på samt 17 timer i London burde være mer enn nok tid til å utforske både byen og Concorde room før det nye F produktet til BA skal testes!

Hva tenker dere? EK F a380 via BKK evt SIN og DXB eller Lufthansa First Class terminal og et gullkort hos Aegan på kjøpet?

Jeg vurderte også LH, både pga FCT og *A-poeng (300% hos Aegean). Men det avgjørende ble at selv om LH F er vanskelig å få tak i med poeng, så er det ikke umulig (man kan bruke både Eurobonus og LifeMiles). EK F er derimot tilnærmet umulig, og vil være veldig mye vanskeligere å få prøvd en annen gang.

Hadde forresten valgt CX fremfor UL til BKK hvis du får det til å passe. Du må sannsynligvis spesifisere "CX+ BKK LH+ BGO" osv som routing code for å få det som et alternativ, jeg måtte i hvert fall det til SIN.

Når jeg tenker meg om, så kan du vel få til både EK og LH? Forsøk "CX SIN O:EK DXB LH+ LHR,BGO F+ LAX" (tror det blir riktig, skriver fra telefonen og har ikke testet).

Finnes det noen oversikt over hvilke Lufthansa-ruter til Asia som har ny F-kabin? Eventuelt en liste over alle LH-ruter sortert etter flytype (fra FRA vil det da være 388, 748 og 744 som har ny F)?

Tror og håper som nevnt på å få til LH F gjennom LifeMiles rett før, og har kjøpt miles til det nå. Det ideelle hadde vært SIN, som er med A380, en veldig lang flight og det er relativt nærme CMB. KUL er også et bra alternativ geografisk, men det er med stopover i BKK, og det slippes veldig få seter på disse to rutene.

DEL/BLR ser ut som gode alternativer, med 744/748, grei tilgjengelighet og lavere pris (72,500). Minus er kortere flight (luksusproblem, men 7 vs 12 timer F har en del å si :p) og muligens knotete med transfer (Transit Without Visa) med to separate billetter? Har noen erfaringer med immigration i India? Kan jeg eventuelt skaffe meg visum på forhånd uten å ha bestilt billetter, og dermed uten konkrete datoer? Det hadde vært flott å få med seg Agra og Taj Mahal hvis jeg først skal reise via India.

TYO/PVG/PEK/HKG har alle ny F og virker greit å få tak i, men da begynner det å bli rimelig langt (9 timer) fra CMB, og en del dyrere. Det blir vanskeligere å forsvare den løsningen rasjonelt. :p

Setter pris på innspill/forslag.

Er det lov med stopover i Europa (BGO) på disse billettene?
Det er tillatt med lang stopover en del steder, slik at man kan dele opp turen, men mange byer fører visst til en rekalkulering av prisen - uten at jeg helt har skjønt logikken. Fant en liste på businessclass.se:

Städerna som inte triggar HIP check vid stopover:
(Du kan ta stopover utan att priset går upp.[skatterna går upp])
London
Manchester
Paris
Frankfurt
Zurich
Helsingfors
Madrid
Barcelona
Milan
Mumbai
Doha
Dubai (om man bokar en flight med QF flightnummer från Dubai)
http://www.businessclass.se/deals/7...merican-airlines-11-500-sek-exkl-skatter.html

Last edited:

Finnes det noen oversikt over hvilke Lufthansa-ruter til Asia som har ny F-kabin? Eventuelt en liste over alle LH-ruter sortert etter flytype (fra FRA vil det da være 388, 748 og 744 som har ny F)?

http://www.vielfliegertreff.de/luft...rst-class-auf-airbus-boeing-masterthread.html

http://www.flyertalk.com/forum/mile.../1318664-new-first-class-retrofit-thread.html

Altså 4-5 744 som ikke er klare pr juni.
1 stk 346 i FRA, 9 av 13 i MUC
5 av 10 343 i MUC
10 stk 333, alle i MUC, 0 av 12 i FRA.

Ja, er klar over det, men tenkte at det kanskje var en oversikt over hvilke ruter som med stor sannsynlighet har ny F. For eksempel har ca 80% av 744ene blitt retrofitted, og FRA-DEN er operert med 744 - likevel er sjansen for å få ny F på akkurat den ruten trolig under 40%, fordi en av maskinene som ikke er retrofitted er stamgjest der. Hadde et håp om å finne en bedre måte å få oversikt på enn å sjekke FR24 for hver av maskinene.

Ja, er klar over det, men tenkte at det kanskje var en oversikt over hvilke ruter som med stor sannsynlighet har ny F. For eksempel har ca 80% av 744ene blitt retrofitted, og FRA-DEN er operert med 744 - likevel er sjansen for å få ny F på akkurat den ruten trolig under 40%, fordi en av maskinene som ikke er retrofitted er stamgjest der. Hadde et håp om å finne en bedre måte å få oversikt på enn å sjekke FR24 for hver av maskinene.

Det hender man må gjøre litt arbeid selv for å få den informasjonen man er ute etter. ;)

Uansett er dette kun historisk sannsynlighet, det sier ikke nødvendigvis noe om sannsynligheten for å få et spesielt flyindivid i morgen.

Det hender man må gjøre litt arbeid selv for å få den informasjonen man er ute etter. ;)

Uansett er dette kun historisk sannsynlighet, det sier ikke nødvendigvis noe om sannsynligheten for å få et spesielt flyindivid i morgen.
Hehehe, jeg har brukt veldig mange (alt for mange) timer på planlegging av denne turen. :p Og tror jeg har fått med meg alle aktuelle steder, men hvis det fantes en liste kunne jeg se om det var et par steder jeg hadde glemt/ikke fått med meg. Empiri gir en god pekepinn, selv om det ikke er en fasit. Eller, det finnes vel ingen fasit, ettersom maskinene kan forflyttes av operasjonelle grunner kort tid før.

Takk for linkene.

Edit: Fant nå FRA-BOM med 744, som også har relativt grei tilgjengelighet.

Last edited:
Back