Planlagt BA streik 20.-22 og 27.-30. mars og utover våren

kristian

ScanFlyer Blue
Planlagt BA streik 20.-22 og 27.-30. mars og utover våren

Unite planlegger crew streik fra 20. mars i tre dager og fra 27. mars i fire dager. Tror dere avgangen fra OSL 31. mars 07:50 vil gå som normalt eller vil de ha reposition problemer etter at streiken er slutt?

Re: Planlagt BA streik 27.-30. mars

Alt for tidlig å si, men om dette varer over et døgn så blir nok litt kaos her og der.

-A

Det er ikke alle cabin crew som vil streike, kun de fra LHR. BA har over en lenger periode trent opp piloter, stuere osv til å jobbe i kabinen og i tillegg kaller de inn folk som er på permisjon. De skal også chartre inn fly. Siden du skal fly så lenge etter streiken vil jeg tro du er trygg, men du har allerede nå mulighet for å booke om eller kanselere billetten.

Har selv en BA flight i mai (og da er det fare for streik på bakken), så har prøvd å følge med litt på denne konflikten og det er litt usikkerhet rundt antallet som faktisk vil streike. BA har bl.a. sagt at den ansatte og eventuell familie vil miste "staff travel" på livstid. Etter hva jeg skjønner så er det en del crew som pendler, bl.a. den ene fagforeningslederen som visstnok bor i L.A. Det blir dyrt å komme seg på jobb hvis man skal betale fullpris.

Fagforeningen er også særdeles upopulær blant folk flest, de tapte P.R. krigen da de prøvde seg på å streike i julen. De har også gitt mange millioner til Labour, så selv om ikke politikerne har kommet med åpen kritikk er dette ikke bra for Gordon Brown hvis streiken blir langvarig (det er valg i juni)

Siden du skal fly så lenge etter streiken vil jeg tro du er trygg, men du har allerede nå mulighet for å booke om eller kanselere billetten.

Av hva jeg kan se, skal han fly første dagen etter at streiken er over. I tillegg opereres flighten hans av et fly som også må komme seg fra LHR til OSL kvelden før, altså på streikens siste dag.

Av hva jeg kan se, skal han fly første dagen etter at streiken er over. I tillegg opereres flighten hans av et fly som også må komme seg fra LHR til OSL kvelden før, altså på streikens siste dag.

Sorry, blingset totalt der (sitter og søker på reiser rundt den dagen selv og ble litt rot med datoer i interminnet mitt).

Ville vært litt bekymret om jeg skulle dra 30. :-)

Hvor raskt vil BA ha alle fly og crew på riktig plass igjen? I løpet av 31. mars eller senere?

Hvor raskt vil BA ha alle fly og crew på riktig plass igjen? I løpet av 31. mars eller senere?
Umulig å si, men siden streiken er varslet og det vriker som BA har planlagt med innleide fly og annet crew så har de nok også booket om evt. pax med andre selskaper. OSL-LHR går ofte SK og BA vinge mot vinge så det kan løse seg på den måten også.

Om det blir streik og BA stiller med innleide fly, hva slags fly er det og ifra hvilket seleskap?
Jeg hørte de skal streike rundt den 15 april også, og den dagen skal jeg reise hjem ifra London.

BA har bl.a. sagt at den ansatte og eventuell familie vil miste "staff travel" på livstid. Etter hva jeg skjønner så er det en del crew som pendler, bl.a. den ene fagforeningslederen som visstnok bor i L.A. Det blir dyrt å komme seg på jobb hvis man skal betale fullpris.
Glimrende initiativ

Glimrende initiativ

Er det en ulovlig streik? hvis ikke så synes jeg det blir helt feil å straffe de som streiker med å ta bort goder for resten av livet.
Under streiken er det selvfølgelig OK og trekke tilbake goder, men ikke når streiken er over.
Hvis det er en ulovlig streik så kan det diskuteres.

Hva blir det neste? Alle som streiker mister pensjonsavtalen på livstid?
Eller hva med fremtidige lønnsøkninger?
Den burde jo kunne brukes glatt for å hindre en streik, eller hva?
Dette må jo være enhver bedrifteiers ønskedrøm.

Hvis firmaer kan begynne på denne måten kan man like gjerne fjerne streikeretten med en gang.

Dere kan si hva dere vil om fagforeninger. Men jeg har selv jobbet ett sted hvor det ikke var fagforening, og håper jeg ikke må oppleve det en gang til.

M.B

Moderatornotis:

Da tror jeg ikke vi drar streikerettsdiskusjonen lenger i denne tråden, opprett evt. en egen tråd om streikerett. Spørsmålet her var:
Unite planlegger crew streik fra 20. mars i tre dager og fra 27. mars i fire dager. Tror dere avgangen fra OSL 31. mars 07:50 vil gå som normalt eller vil de ha reposition problemer etter at streiken er slutt?

Jeg hørte de skal streike rundt den 15 april også, og den dagen skal jeg reise hjem ifra London.

Har du noen kilde til dette? Bare lurer siden de eneste datoene jeg har sett forløpig er:

-20, 21 and 22 March 2010
-27, 28, 29 and 30 March 2010

https://www.britishairways.com/travel/strike-ballot/public/en_no?refevent=HOME_URGENT_CENTRE

Det er jo fare for at april kan bli en turbulent måned hvis de ikke kommer til enighet, men har bare ikke fått med meg noen flere konkrete datoer.

BA regner med å få leid inn 22 fly for bruk innen Europa under streiken og regner med å få gjennomført 30% av flygningene og få avgårde 60% av passasjerene.

Itillegg regner de med å gjennomføre 60% av langdistansetrafikken

http://www.flightglobal.com/article...asing-over-20-aircraft-to-counter-strike.html
British Airways expects to lease up to 22 aircraft from eight airlines in order to maintain services during a planned cabin crew strike this mont

Re: Planlagt BA streik 20.-22 og 27.-30. mars

Ser ut som BA761 er kansellert 21. og 22. og BA769 er kansellert i perioden streiken pågår, mens Jet2 opererer de resterende flightene.

Heathrow er vel mest aktuell for nordmenn, men all langdistanse fra Gatwick og London City vil gå som normalt (er vel i hovesak Karibien + Florida på Gatwick).

All flights to and from London City and all longhaul flights to and from London Gatwick will continue to operate normally throughout any strike period and any changes to bookings on these flights are subject to the original fare rules.

BA sine "streikesider" er oppdatert nå i ettermiddag og man kan sjekke hvilke flighter som er planlagt kansellert i den første perioden.
https://www.britishairways.com/rtad/travel/public/en_no

Last edited:

Jøsses, ser ut som de har god kontroll på sakene dersom de greier å kjøre det programmet de setter opp.

Har du noen kilde til dette? Bare lurer siden de eneste datoene jeg har sett forløpig er:

-20, 21 and 22 March 2010
-27, 28, 29 and 30 March 2010

https://www.britishairways.com/travel/strike-ballot/public/en_no?refevent=HOME_URGENT_CENTRE

Det er jo fare for at april kan bli en turbulent måned hvis de ikke kommer til enighet, men har bare ikke fått med meg noen flere konkrete datoer.

Husker ikke hvor det var, men mener å huske jeg leste det et eller annet sted. Mulig det bare var noe tull...

Og følgene selskap vil operere for BA under første del av streiken:

* Air Finland
* Arkefly
* Astraeus
* EuroAtlantic Airways
* Jet2
* Titan Airways
* Transavia
* Viking Airlines

Angående OSL så er følgene BA-flighter til LHR satt opp til å gå 20-22

20/3
BA762 - Jet2 737-300
BA766 - Jet2 737-300

21/3
BA762 - Jet2 737-300
BA766 - Jet2 737-300

22/3
BA762 - Jet2 737-300
BA766 - Jet2 737-300

Alle andre flighter er listet som kansellert.

CPH ser ut til å få 1 daglig A320 operert av BA, mens på ARN får 1 daglig BA avgang og 1 daglig med Transavia

Last edited:

Noen som kjenner til Jet2 og hva man kan forvente av standard på deres fly?

LCC seating og antagelig 'forenklet' catering - men etter BA's konsept.

Back