Planes@Plaza

LN-REF

ScanFlyer Gold
Medlem
Etter at World of Wings dessverre blei borte fra Schiphol Plaza, har det vert dårlig å få tak i flymodeller på Schiphol. Men forlenden oppdaga eg at Planes@Plaza har åpna på Plaza. Ikkje like stort utvalg som det World of Wings hadde, spesielt ikkje 1/400, men litt av alt egentlig...

Fra Schiphol.com

Planes@Plaza has a great selection of aviation-related items for sale. Here you?ll find everything from airplane models to DVDs, T-shirts, games, gift items, toys and much more besides. The team of expert store staff are easy to recognise in their aviation gear, and are on hand to advise you in making the best purchase.

Unique attraction
The store is built around a real DC-9 cockpit and cabin interior, making it a unique attraction at Schiphol Plaza. Come see the airplane undercarriage, wing and enormous engine up close.

Photograph
Why not dress up in uniform, complete with a special cap, and have your picture taken in the cockpit. After 1 minute the photo is ready to view at the till, and can be purchased with a matching photo-cover.

Plus lots more fun...

The cabin has been turned into a mini cinema with a film about Amsterdam Airport Schiphol
Play the flight simulator game on one of the Playstations

Opening hours
07.00 - 22.00 hours

Contact
Telephonenumber: +31 (0)20 - 655 0060

Planes-Plaza_v1_m56577569830819486.jpg

Last edited:
9`ern er malt i den nye KLM designen - en design den aldri hadde mens KLM fløy DC-9.

Det finns lite info på den här sidan från Schiphol.nl.

Jag var där igår och blev inte särskilt imponerad. Visserligen har man en "eyecatcher" i form av den nämnda ex-TWA DC-9-32an N929L, men sortimentet i butiken är riktigt dåligt. Det finns diverse Herpa-modeller i skala 1/500, några t-shirts, modellplan i plast i skala 1/200 (mycket KLM) och väldigt mycket leksaker och annat skräp som bara tilltalar barn och de som inte är specifikt flygintresserade.

Jag bevittnade även hur en mor med liten son blev förföljda upp i DC-9an av den äldre damen som stod i kassan. Varför? Jo, det är nämligen fotoförbud i cockpit eftersom butiken vill ha €6 för att ta en bild som sedan printas ut i kassan... även jag fick blickar när jag gick upp i skrovet, man kände sig inte speciellt välkommen i butiken.

Det är värt besväret att ta en taxi (eller gratisbussen till Radisson SAS Amsterdam Airport) till Aviation Megastore/Luchtvaart Hobby Shop. Den här butiken är inget jag kommer rekommendera till någon. Gamla World of Wings var i en helt annan division, "Planes@Plaza" är ett skämt.

Attachments

• dc9nos.jpg
    dc9nos.jpg
    54.8 KB · Views: 206
Aviation Megastore er vel verdt det - om du har nok av € på konto....

Jeg var i butikken for noen uker siden og kan bekrefte at den overhodet ikke er verdt å gå å se på, om mann så skulle ha en hel dag på Schiphol. Utvalget er elendig(virkelig) og betjeningen kjeder seg åpenbart grenseløs. Den butikken holder nok ikke ut lenge og bra er det!

Back