• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Pitts tur med GoPro på hodet

Pitts tur med GoPro på hodet.

Dumt spørsmål, men skitt au. Hvorfor sitter ikke piloten fremst? Ser man ikke bedre derfra?
 
Re: Pitts tur med GoPro på hodet.

Dumt spørsmål, men skitt au. Hvorfor sitter ikke piloten fremst? Ser man ikke bedre derfra?

Dette gjelder de fleste taildraggers. Det er mye motor, og dermed vekt, foran. Bak er det stort sett bare hulrom og rør og duk, eller aluminium/kompositt, avhengig av flyets konstruksjon. For tyngdepunktets del må piloten ved soloflyging derfor sitte så langt bak som mulig.
 
Last edited:
Re: Pitts tur med GoPro på hodet.

Ikke dumt spørsmål og ikke første gang det blir stillt. I tillegg til det Semmern sier er det også slik at man typisk har bedre utsikt i det bakre setet enn foran. I forsetet blokkerer egentlig cowlingen til motoren mye av utsikten i tillegg til at man sitter nærmere stag og vinger.
 
Re: Pitts tur med GoPro på hodet.

Ser du har lest ut boka ;) Flott flyging. Kan tenkte meg at det er godt å få ute litt energi i denne maskinen etter en periode med flyging straight and level :)
 
Re: Pitts tur med GoPro på hodet.

Ser du har lest ut boka ;)
:D

Kom tilbake fra LA dagen før, så jeg var litt sliten. Må finne en bedre løsning for hodebåndet fra GoPro, siden det ikke satt godt nok under negativ G belastning.
 
Re: Pitts tur med GoPro på hodet.

Sorry, jeg forandret litt på noen småting og la den ut på nytt. Desverre kunne jeg ikke redigere posten lenger.
Ny link

Etter flight, etter vask bilde.
 

Attachments

  • Photo Effects.jpg
    Photo Effects.jpg
    120.1 KB · Views: 360
Last edited:
Re: Pitts tur med GoPro på hodet.

Takk for fin film og virkelig flott flyging!

Hva bruker du arrangementet på venstre vingestag til? Brukes den for visuell kontroll mot horisonten eller noe slik?

Er det montert kantlys på rullebanen du tok av fra og landet på, eller var det bare godt synlige markører vi så?

Espen
 
Re: Pitts tur med GoPro på hodet.

Hva bruker du arrangementet på venstre vingestag til? Brukes den for visuell kontroll mot horisonten eller noe slik?

Ja, kontroll for 45° og vertikal.

Er det montert kantlys på rullebanen du tok av fra og landet på, eller var det bare godt synlige markører vi så?

Espen

Ingen kantlys. Militæret setter ut noen lys ved den ene banen når de driver nattflyging. Ellers er det disse markørene som brukes. Rød for rullebaner og blå for taxiways.

Sjekk Wiener Neustadt West på maps f.eks. En diger gressslette med en hel haug med rullebaner inntegnet.
 
Re: Pitts tur med GoPro på hodet.

Hah, først nå la jeg merke til vaskebøtta! Fulgte den med flyet?
Forøvrig: Meget pen flyving, takk for showet!
 
Back
Top