Piratbusser fra TRF

Om man ikke selv er taxi-sjåfør, hva er egentlig problemet med at noen klarer å tjene noen kroner på å drifte en minibuss?

Jeg skjønner jo forsåvidt at busselskapene reagerer på denne såkalte piratvirksomheten, men jeg tviler igrunn litt på om denne kundegruppen, hovedsakelig prisbevisste polakker, ville benyttet torp-ekspressen uansett. Kan forøvrig bekrefte at denne virksomheten definitivt eksisterer fremdeles. Kom med Wizz fra Wroclaw i dag og ble mødt av fire karer med pappskilt i ankomsthallen. Det var imidlertid ingen som var oppsøkende utover det å stå med et skilt i hånda.

Så lenge de står med pappskilt med et navn på, så er det vel ingenting å frykte for busselskapene :) Det er ikke en eneste dag jeg kommer ut av terminalen i BCN uten at det står 10-15 karer/damer med skilt og venter på noen ... :)

Om man ikke selv er taxi-sjåfør, hva er egentlig problemet med at noen klarer å tjene noen kroner på å drifte en minibuss?
Problemet er vel om de følger norsk lov og det som det medfører. Hvis jeg ikke tar feil så kreves det konsesjon for å kjøre rutetrafikk Oslo til Torp. Konsesjonen stiller en del krav til selskapet.

Får man nok småaktører som undergraver de seriøse så forsvinner plutselig grunnlaget for de seriøse og vips står man uten et "lovlig" tilbud.

I nettutgaven av artikkelen, mangler det en liten tilleggssak som var med i papirutgaven. Her er det en kort uttalelse fra Samferdselsdepartementet, som antyder at virksomheta er fullt lovlig. Det er i hvert fall ikke opplagt at disse piratbussene er ulovlige, så lenge de ellers driver seriøst og betaler sin moms.

Får man nok småaktører som undergraver de seriøse så forsvinner plutselig grunnlaget for de seriøse og vips står man uten et "lovlig" tilbud.

Det skjer overallt i Polen og folger samme skjema:

1. Småaktører begynner virksomhet pa korte distanser som konkurrent til fylkestrafik/seriose aktorer. Tidtabell er enkel: småbusser kommer alltid par minuter innen fylkesbuss. +/- Samme prisen, men kommer forst og tar ombord alle som venter.

2. Fylkestrafik/Seriose selskapet har mindre og mindre pax, sliter og sluter virksomhet.

3. Fylkestrafik forsvinner. Finns ikke lengre noget alternativ til småaktører, for mennesker uten bil. Man kan ingenting planlegge, fordi... tidtabell er ikke "det viktigeste verdiet" for liten privateide selskap - har man pax, sa kommer bussen. Kjører man tomt = avgang er innstilt og det finns ingen myndighet til hvem man kunne klage.

Er bussen full = tar man pax "overvikt" eller vaerre - bussen stopper ikke selv om pax star pa hallplatsen. 40 pax i en buss koster mindre enn 51 pax i 2 bussar.

Hvorfor? FORDI. Punkt.

Darlig offentlig persontrafik pavirker sterkt naeringsliv.

Slik det skjer i Polen, synd å lese at såna kultur har spridet fra PL til Norge.

Back