Får man nok småaktører som undergraver de seriøse så forsvinner plutselig grunnlaget for de seriøse og vips står man uten et "lovlig" tilbud.
Det skjer overallt i Polen og folger samme skjema:
1. Småaktører begynner virksomhet pa korte distanser som konkurrent til fylkestrafik/seriose aktorer. Tidtabell er enkel: småbusser kommer alltid par minuter innen fylkesbuss. +/- Samme prisen, men kommer forst og tar ombord alle som venter.
2. Fylkestrafik/Seriose selskapet har mindre og mindre pax, sliter og sluter virksomhet.
3. Fylkestrafik forsvinner. Finns ikke lengre noget alternativ til småaktører, for mennesker uten bil. Man kan ingenting planlegge, fordi... tidtabell er ikke "det viktigeste verdiet" for liten privateide selskap - har man pax, sa kommer bussen. Kjører man tomt = avgang er innstilt og det finns ingen myndighet til hvem man kunne klage.
Er bussen full = tar man pax "overvikt" eller vaerre - bussen stopper ikke selv om pax star pa hallplatsen. 40 pax i en buss koster mindre enn 51 pax i 2 bussar.
Hvorfor? FORDI. Punkt.
Darlig offentlig persontrafik pavirker sterkt naeringsliv.
Slik det skjer i Polen, synd å lese at såna kultur har spridet fra PL til Norge.