Pilotyrket - Fremtid?

Anders95

ScanFlyer Blue
Hei! :) (litt usikker på hvor jeg skal poste dette)

Jeg er nå 15 år, snart 16, og går siste året på ungdomsskolen. Jeg har kjempelyst til å bli pilot som voksen. Jeg har søkt studiespes./allmenn på videregående.
Men jeg har lest mye om at piloter kommer til å forsvinne i fremtiden pga. automatiske fly som klarer alt selv osv...
Jeg klarer ikke helt å se for meg dette enda, men uansett lurer jeg: Er det lurt for meg å bli pilot? Eller er det bedre å få en annen jobb?
Fins det fortsatt piloter om 20 år - 30 år - 50 år..? Jeg vil jo også ha en trygg jobb, men dette er en stor drøm for meg :)

Tusen takk for svar :)
 
Last edited:
Du har neppe noe å bekymre deg for enda, men som alltid så kan det være lurt å ha noe annet i bakhånd hvis det av en eller annen grunn ikke blir noe av pilotdrømmen.
 
Flyene kan ikke fikse segselv i hvert fall ;)

Det finnes flere piloter med mekaniker/avioniker bakgrunn. (i hvert fall 2 :p)
 
snart 3 forhåpentligvis. :D

Kan anbefale å ta en yrkesretta linje istedet for allmenn så har du noe å falle tilbake på som jeg gjør.
 
snart 3 forhåpentligvis. :D

Kan anbefale å ta en yrkesretta linje istedet for allmenn så har du noe å falle tilbake på som jeg gjør.

Du kan ha ting å falle tilbake på selv om du ikke velger yrkesrettede fag... Studiespesialisering åpner for flere muligheter til å studere videre og oppnå en universitetsgrad. Dessuten krever forsvaret og UiT studiekompetanse, så å utelukke disse er litt dumt. Evt. kan man ta påbygg til yrkeslinjen..
 
Du kan ha ting å falle tilbake på selv om du ikke velger yrkesrettede fag... Studiespesialisering åpner for flere muligheter til å studere videre og oppnå en universitetsgrad. Dessuten krever forsvaret og UiT studiekompetanse, så å utelukke disse er litt dumt. Evt. kan man ta påbygg til yrkeslinjen..

Støtter denne. For det første vil vanligvis flygerutdanning og spesielt ATPL gå lettere dersom man har studert almenne fag. Det er ikke så mye hva man lærer seg som er viktig, men å lære seg studieteknikk og struktur.
Dessuten vil en grad av en eller annen sort vanligvis øke både valgmuligheter og lønn dersom man ikke vil/kan jobbe som pilot.
 
Du kan ha ting å falle tilbake på selv om du ikke velger yrkesrettede fag... Studiespesialisering åpner for flere muligheter til å studere videre og oppnå en universitetsgrad. Dessuten krever forsvaret og UiT studiekompetanse, så å utelukke disse er litt dumt. Evt. kan man ta påbygg til yrkeslinjen..

Tenker i mitt tilfelle så får jeg studiekompetanse om ett år, da jeg begynner på LFBS, så den er hvertfall ikke noe problem for meg. :) Og kan ikke annet enn og anbefale å gå flyteknisk heller! :)
 
Last edited:
Det har vel ikke bevist seg at flyteknikeryrket er veldig ettertraktet på markedet det heller....? :p

Hva med å slå til med en liten bachelor i noe nyttig; f.eks informatikk eller ingeniør i ettellerannet? :) Det tar 3 år. Da står du ti ganger sterkere om pilotoplegget går åt helvet, og det er trossalt ikke så sjeldent at man begynner trafikkflygarutdanningen etter fylte 21 år heller. Noen begynner vel enda senere enn det igjen.

Vil tro det er veldig mye lettere å begynne pilotutdanning etter endt bachelor, enn å begynne med noe bachelor etter du har prøvd deg som pilot i noen år...
 
Det har vel ikke bevist seg at flyteknikeryrket er veldig ettertraktet på markedet det heller....? :p

Det vrimler av tidligere flyteknikere i olje- og oljeservicebransjen. Interessen for de som ble uten jobb da BTS (Braathens Technical Services) ble lagt ned var ikke akkurat laber, for å si det sånn. Det gikk ikke lang tid før omtrent alle hadde ny jobb, for en stor del i oljerelaterte selskaper.
Så den påstanden din kan jeg nok ikke støtte, nei...;)
 
Det vrimler av tidligere flyteknikere i olje- og oljeservicebransjen. Interessen for de som ble uten jobb da BTS (Braathens Technical Services) ble lagt ned var ikke akkurat laber, for å si det sånn. Det gikk ikke lang tid før omtrent alle hadde ny jobb, for en stor del i oljerelaterte selskaper.
Så den påstanden din kan jeg nok ikke støtte, nei...;)

Jo sånn sett, jeg tenker mer på at de fikk en jobb i det "de skulle" - nemlig som flyteknikere... Er jo det du nevner jeg siktet på.
 
Jo sånn sett, jeg tenker mer på at de fikk en jobb i det "de skulle" - nemlig som flyteknikere... Er jo det du nevner jeg siktet på.

Du har et poeng der. Mange fikk jo også jobbe med hysteriske palmer.. (helikoptere heter det visst..) og vi har fått ganske mange tilbake til bransjen igjen etter hvert. De savnet visst at det de jobbet med hadde vinger.
Men det er klart at markedet for flyteknikere her til lands har blitt atskillig mindre de senere år. Men det man skal huske på er at gjennomsnittsalderen i teknikerkorpset (kanskje spesielt i SAS) er ganske høy, så store kull vil gå av med pensjon innen få år. Så det kan fort endre seg.

I tillegg må jeg bare få si at som tekniker ser jeg det som svært mye enklere å forholde seg til flygere som har en viss teknisk bakgrunn og dermed vet hva de snakker om. De tekniske kursene flygere får på typen nå til dags er ikke mye å skrive hjem om.
 
Last edited:
Fra mitt ståsted så kan jeg bare anbefale deg å satse på å bli pilot. Glem alt om automatiske fly foeløpig og sat på drømmen din.

Det er imidlertid en del ting du bør sjekk ut før du legge for mye penger i dette. Begynn gjerne med seilflyging og/eller en-motors-motorfly for å se om du egner deg og trives med dette. Deretter skal du være helt sikker på at du møter helsekravene , og gjerne de psykotekniske "spesifikasjoner" som settes for å eliminere at det blir det problem for deg senere. Jeg vet ikke om disse testene er tilgjengelig på det åpne markedet, men de tester dine evner til å bla sammarbeid, stressnivåer etc.

Når du så har funnet ut at dette VIRKELIG er noe for deg, så er det bare å kaste seg ut i det og regne med å bruke en god sum med penger for å skaffe de nødvendige sertifikater og erfaring.

Pilotlønningene er på veg ned men vil nok fstabilisere seg på et godt lønnsnivå også i fremtiden, men regn med merkelige skiftordninger og MYE tid hjemmefra.
Lykke til !!:D
 
Tusen takk for svar alle sammen :)
Mye å tenke på her merker jeg, men tror nok jeg skal satse på å bli pilot en gang i tiden :D
 
Det vrimler av tidligere flyteknikere i olje- og oljeservicebransjen. Interessen for de som ble uten jobb da BTS (Braathens Technical Services) ble lagt ned var ikke akkurat laber, for å si det sånn. Det gikk ikke lang tid før omtrent alle hadde ny jobb, for en stor del i oljerelaterte selskaper.
Så den påstanden din kan jeg nok ikke støtte, nei...;)
Hadde ikke alle tilbud om ny jobb i god tid før 31/8-06 da? Hvis ikke kan det ikke ha vært snakk om mange som ikke hadde tilbud.

CHC/Heli-One og Norsk Helikopter (Bristow) hanket jo inn fra øverste hylle i denne sammenhengen.
 
Back
Top