Pilotutdanning

Hvis du tar en titt på timekravene i linken jeg la ut vil du se at det er temmelig høye krav ihvertfall i Emirates. Du må ha minst 2500 timer fra tung luftfart for i det hele tatt å bli vurdert, så veien dit er lengre og tyngre enn mange andre. Så vidt jeg vet er det rundt 40 nordmenn i Emirates i dag, og jeg tror alle gikk fra en annen jetjobb de hadde først.

Nærmere heimen har både Ryanair og Norwegian mange tusen søknader liggende; som Trevln nevner her oppe fikk Norwegian inn 3000 søknader på en håndfull stillinger for ikke lenge siden.

Det de fleste ender opp med å gjøre er å jobbe noen år som instruktør for å samle rundt 1000-1500 timer. Da er man straks mer aktuell for mange selskap enn en som kommer rett fra flyskolen med 200 timer.
 
Er det mulig? Ja, selvsagt. Er det enkelt? Nei, ikke nødvendigvis.
Hvis du ennå ikke har begynt på videregående er det uansett ganske uinteressant hvordan situasjonen er nå. I en bransje som virker å ha problemer med å planlegge de neste 6 måneder, er det tilnærmet håpløst å spå flere år fram i tid.
Du har fortsatt noen år på deg til å lese deg opp på emnet.
 
Er det mulig? Ja, selvsagt. Er det enkelt? Nei, ikke nødvendigvis.
Hvis du ennå ikke har begynt på videregående er det uansett ganske uinteressant hvordan situasjonen er nå. I en bransje som virker å ha problemer med å planlegge de neste 6 måneder, er det tilnærmet håpløst å spå flere år fram i tid.
Du har fortsatt noen år på deg til å lese deg opp på emnet.

Word. Fyren går på ungdomsskolen. "Gå allmenn og få gode karakterer." All annen info er utdatert om 3+ år.
 
Det er ingen her inne som har noen forutsetning for å fortelle deg om du burde bli pilot eller ikke. Vi aner jo ikke hvor mye du brenner for flyging, eller om du vil bli pilot på grunn av fin uniform og god lønn... De som lykkes i bransjen, og som blir i bransjen, er de som står på, er dedikert, og virkelig brenner for det de driver med.

Du har enda mange år på deg før du trenger å bestemme deg for noe som helst. Innen den tid har mye forandret seg. Luftfarten står ikke stille. Bruk disse årene på å gjøre mer research. Bli med på noen flyturer/ta prøvetime i flyklubb for å se om du virkelig liker å fly. Les om piloters hverdag, følg med på nyhetene og på sider slik som dette, og se hvordan ting ligger an når du er ferdig på videregående. "Gå allmen og få gode karakterer" er et godt tips som gir deg et bra grunnlag for veien videre.
 
Jeg liker egentlig å være på flyplassen. Jeg får en rar glad følelse når jeg skal reise. For meg er flyplassen og flyturen det viktigste på en reise. Jeg kan være på flyplassen i 5-7 timer uten å kjede meg
 
Jeg liker egentlig å være på flyplassen. Jeg får en rar glad følelse når jeg skal reise. For meg er flyplassen og flyturen det viktigste på en reise. Jeg kan være på flyplassen i 5-7 timer uten å kjede meg

Så eg e ikke den eneste som går på ungdomsskolen som synes at flyreisen til og fra syden e det gøyeste i hele sommerferien:D
 
PPL koster vel rundt 70.000 kr eller deromkring, flere skoler i Norge tilbyr det, og du må vel påberegne et års tid vil jeg tro.

En liten kommentar til dette;
Ihvertfall i Bergen Aero Klubb er det uaktuelt å fullføre en PPL-A utdanning til under kr. 100.000,-
Slik timepriser, pris for legesjekk, kompensasjon til instruktører, etc. er blitt - så passerte vi denne summen for 2-3 år siden.
For å være realistisk ser man på et sted mellom 110-130.000kr for komplett utdannelse.

Ellers har vi hatt elever som har tatt PPL-A på fire måneder og noen som har brukt flere år. Dette er helt avhengig av teknisk status, vær, tilgang på instruktør, egen motivasjon, tilgang på kapital, etc..

Forøvrig er jeg helt enig i anbefalingen, - ta en konkret utdannelse som interesserer deg - samtidig som du løser ut PPL-A og ser om dette er noe du vil satse videre på.
 
Vil likevel si meg uenig i uttalelsen fra skolen om at det ville vært "helt urimelig" å kaste ham ut. Det ville vært seriøst av skolen om de avsluttet utdannelsesforløpet tidligere istedet for å melke ham for mere penger.
I en annen artikkel stod det at vedkommende tar flygerutdannelse på en skole i Øst-Europa. Det rimer ikke helt med hans argumentasjon om at skolen burde sett at han ikke hadde forutsetninger for å fullføre utdannelsen...
 
Back
Top