Piloter syke av å fly S-92

Re: Piloter syke av å fly S-92

Merkelig at de ikke bare bytter ut helikoptertypen når de vet at det er det som er problemet.
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

Er passasjer på både Super Puma og S92 regelmessig, og kan skrive under på at det er to forskjellige verdener ja!
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

Penger?

123

Det er ikke akkurat gratis at folk sykemeldes konstant og at de ender opp med å måtte betale erstatning når de mister "lappen".

Penger kan jo ikke være et stort problem når de holder på sånn.
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

Husker da den kom, man hørte den ofte (inne i tårnet) før man så den. Støyklager kom i fleng og vi lurte på hvorfor den bare hadde 4 rotorblad... Uten at jeg har greie på dette, men vil ikke et ekstra rotorblad gjøre underverker?
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

Litt utenom S-92, jeg mener å ha lest for flere år siden at en kvinnelig nordsjøarbeider fikk epileptisk anfall på vei til plattformen. Dette hadde hun aldri hatt og det ble konkludert med at rotorbladene i sollyset trigget anfall hos henne. Finner dessverre ikke denne artikkelen. Noen som kan huske det?

Ellers er jeg heller ingen frequent hjulvispertraveller så jeg må spørre hvordan det er å pendle til og fra plattformene med fullt påkledd redningsdrakter. Er det slik at det er ubehagelig for både flyvende og pax på disse farkostene?
 
Last edited:
Re: Piloter syke av å fly S-92

Litt utenom S-92, jeg mener å ha lest for flere år siden at en kvinnelig nordsjøarbeider fikk epileptisk anfall på vei til plattformen. Dette hadde hun aldri hatt og det ble konkludert med at rotorbladene i sollyset trigget anfall hos henne. Finner dessverre ikke denne artikkelen. Noen som kan huske det?

Kjenner ikke til denne saken, men det du tenker på er kjent som "flicker vertigo":

http://en.wikipedia.org/wiki/Flicker_vertigo

Står litt av hvert om fenomenet på nettet for den som er spesielt interessert.
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

Jeg kan skrive under på at S92 er veldig mye mer slitsomt å reise med enn andre helikopter som trafikkerer Nordsjøen.
Sintef gjorde i fjor vår/sommer en studie på "helikopter-frykt" blandt de som jobber offshore. Vonde seter, liten beinplass, støy og vibrasjoner var sterkt medvirkende årsaker til at folk gruer seg til helikopterturen. Her har både CHC, Bristow og fabrikantene noe å gjøre fremover.

Bildet i db papiravisen er forøvrig Kvitebjørn, en koselig liten holme på Tampen.
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

Jeg kan skrive under på at S92 er veldig mye mer slitsomt å reise med enn andre helikopter som trafikkerer Nordsjøen.
Sintef gjorde i fjor vår/sommer en studie på "helikopter-frykt" blandt de som jobber offshore. Vonde seter, liten beinplass, støy og vibrasjoner var sterkt medvirkende årsaker til at folk gruer seg til helikopterturen. Her har både CHC, Bristow og fabrikantene noe å gjøre fremover.

Bildet i db papiravisen er forøvrig Kvitebjørn, en koselig liten holme på Tampen.

Dette går vel under HMS? Man skal ikke lide unødig last på arbeidet!
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

Dette går vel under HMS? Man skal ikke lide unødig last på arbeidet!

Ja, men hvem skal ta regningen?
For de som ikke har S92 som arbeidsplass er det ikke et avgjørende moment for valg av helikoptertype.
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

Jeg synes S92 er overlegen i både plass og komfort...men rister da mye mer. For oss passasjerer vil jeg si at S92 er bedre å reise med, ristingen til tross. Reiste med en Eurocopter EC225 på jobb i dag, satt som sild i tønne. Det var helt forferdelig, hater de maskinene. Er det noe som skaper frykt og klaus så er det ihvertfall disse.
Men som pilot er de nok bedre tipper jeg ja...
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

På Flyoperativt Forum i fjor ble det holdt to foredrag om problematikken.

Det første ved Kapt. Jørgen Staffeldt fra CHC og deretter et foredrag om nettopp S92 av Kirk Fredrickson fra Sikorsky.

På websiden til www.flyoperativtforum.no ligger link til begge foredragene, men linken til Staffeldts foredrag fikk jeg ikke til å virke, kanskje noen andre klarer å åpne den?

Det er riktignok bare plansjene, så som foredrag/informasjon blir det jo svært amputert uten foredragsholdernes utfyllende kommentarer.

Her er linkene:
http://www.flyoperativtforum.no/Foredrag/FOF10/Støy og vibrationer i helikoptere2.pptx
http://www.flyoperativtforum.no/Foredrag/FOF10/Flyoperativt Forum 2010 Sikorsky.pdf
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

Hva er alternativene til denne kremvisperen da ?
Er det nye helikoptere i denne klassen på gang, da mange av grunnkonsruksjonene som er i dag vel er gamle etterhvert ?
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

Og i dag hadde CHC annonse i aftenposten, de søker etter flygere.
"Grunnet pensjonering av piloter". Uførepensjon vi snakker om kanskje??

Takk for link jumper.
Man kan jo lure på om vibrasjonene fører til utmatting raskere enn beregnet, ikke bare av pilotene, men i materialet i viktige komponenter.
 
Last edited:
Re: Piloter syke av å fly S-92

Hva er beste helikopter i denne klassen, både for mannskap og passasjerer da ?

NH90
Super Puma
Andre ?

Det må da være noen fabrikker som har noe nytt på gang ?
 
Re: Piloter syke av å fly S-92

Den gode gamle S-61 var uten tvil mest komfortabel, men den er dessverre pensjonert. Vibrerte rimelig mye under landing offshore den også, men ikke under normal flight. Super Puma 2 er også en god maskin, tett og kompakt.
S-92 er romslig med god sittekomfort. Har egentlig ikke så sterke meninger om denne, men merker jo at den vibrerer mye. Har bare flydd som pax vel og merke...
 
Back
Top