Re: Piloter i Finnair går ut i streik
---
Hei Joker, I am my own man too. Jeg er liberalist på livets fleste områder. MEN - når Finnair-pilotene går til en konflikt (som ikke er overenskomststridig slik jeg ser det), så skal man være klar over at de her kjemper for opparbeidede rettigheter i bransjen.
Om du er arbeidsledig pilot, så kan man lett forestille seg at man "prostituerer" seg for å få jobb. Men en dag sitter du der selv, utsatt for "fyring", da ledelsen har funnet noen som vil gjøre jobben din enda billigere.
Alt for at noen skal kunne reise for en hundreseddel til London eller hvor det nå er...
T-H
Helt enig med dette.
Selv er jeg også liberalist i de fleste af livets henseender, men derfor kan man jo godt se når nogen går "over stregen". Man kan sagtens have en kommerciel og liberalistisk grundholdning og så stadig opføre sig ordentligt overfor sine ansatte.
Jeg bakker helt klart også Finnairs piloter op i denne sag. Godt at der er nogen der kan sige stop - og jeg håber faktisk der kommer flere til, så vi kan få stoppet al denne nedskæring-for-enhver-pris tendens der er i flybranchen.
Der er absolut ingen grund til at ALT skal produceres absolut billigst muligt for at kunne sælge flybilletter til London for 100 kroner - langt under kostpris. Personligt så jeg helst at flyselskaberne fandt et realitisk prisleje, så der også var råd til at behandle sine ansatte ordentligt.
Det kunne jo være at hvis nogle faktisk siger fra og stop, så ville de resterende fra nogle lavprisselskaber også begynde at kræve at kunne være medlem af en fagforening og få bedre vilkår.
I min verden ville det være en langt bedre situation for alle. De ansatte i alle typer selskaber vil få rimelige vilkår at arbejde under - vi passagerer ville godtnok skulle betale en mere realistisk pris for flybilletterne - men hvis man fik presset alle typer selskaber til at give de ansatte rimelige vilkår, så ville flyselskaberne stadig kunne konkurrere på et rimeligt niveau - uden at det var prisdumperne og de selskaber, som nægter ansatte at være i fagforening, der skulle sætte niveauet for resten.
For mig at se kan det kun blive en win-win situation at få hævet niveauet lidt, så det ikke var laveste fællesnævner der skulle sætte niveauet for alle.
Flybilletter til 100 kroner eller mindre er urealistisk og kommer på sigt ikke nogen til gavn - uden den ene person der kan flyve på en London-tur, men for branchen, samfundet og folk generelt - bidrager det ikke med noget som helst på langt sigt - udover at det generelle lønniveau og arbejdsvilkår i hele branchen bliver dårligere og dårligere.
Desværre har vores samfund efterhånden udviklet sig til at de fleste folk er ligeglade med andres arbejdsvilkår - blot de selv kan købe en billig flybillet..