Piloter i Finnair går ut i streik

morr

ScanFlyer Blue
Piloter i Finnair går ut i streik

flere melder om at pilotene i Finnair går ut i streik fra natt til mandag 16. november. Gjelder visstnok uenighet i forhold til innleie av piloter fra andre selskaper, når egne piloter er permitterte.
Pilotene i selskapet har visstnok kun streiket en gang før, på 70-tallet i 2 timer.

Uansett relativt russisk rulett og sette i gang en streik midt i luftfartens største krise.

Re: Piloter i Finnair går ut i streik

Ikke når man tydeligvis mister jobben sin uansett. Hvis ingen har mage til å si "stopp, det er nok", går hele bransjen under.

Dersom årsaken er den du beskriver ovenfor skulle det bare mangle... Permittere egne ansatte, og leie inn andre for å gjøre den samme jobben. Hallo...

Da står det skikkelig fast på Vantaa.

Finnairs konkurrenter sätter in extra plan för att i mån av möjlighet ersätta en del av de flyg som bli oflugna på grund av piloternas strejk.

http://www.hbl.fi/text/inrikes/2009/11/15/w39840.php

De flyg som ställts in i dag skulle ha haft 5500 passagerare. I morgon, när i princip alla Finnairplan står på marken, påverkas 20 000 resor. Till undantagen hör bland annat avgångarna till Bangkok, som flygs som planerat.Listan över inställda flyg uppdateras på finnair.fi/info.

http://www.hbl.fi/text/inrikes/2009/11/15/w39842.php

Snedig at BKK avgangene går. Kanskje MD11 pilotene er mer happy ;)

De flys nok av 'management-piloter'. Disse har ikke lov til aa streike.

flere melder om at pilotene i Finnair går ut i streik fra natt til mandag 16. november. Gjelder visstnok uenighet i forhold til innleie av piloter fra andre selskaper, når egne piloter er permitterte.
Pilotene i selskapet har visstnok kun streiket en gang før, på 70-tallet i 2 timer.

Uansett relativt russisk rulett og sette i gang en streik midt i luftfartens største krise.

----

"Russisk rulett" å streike nå...
Jeg er i alle fall glad at det finnes noen som har baller til å si fra.

Leie inn piloter, for å permittere egne...
Dette er kanskje gangbar politikk i noen av LCC-selskapene, og bør forbeholdes disse. Så kan pilotene i bl.a. Finnair ta rettighetskampen også for disse andre.

Men det er klart - skal man kunne fly for en hundrelapp til London, så må ledelsen i selskapene kutte noen hjørner her og der, for å få det til å henge sammen... ;-(.

Tally-Ho

Hvornår bliver overenskomststridige strejker = automatisk fyring? Det kommer forhåbentlig snart.

Ledelsen af firmaet skal holde omkostningerne nede, hvis en af løsningerne er at skaffe billigere piloter, so be it. Så længe de overholder lovgivningens krav til uddannelse, certificering etc, er det for mig helt ok.

Hvornår bliver overenskomststridige strejker = automatisk fyring? Det kommer forhåbentlig snart.

Ledelsen af firmaet skal holde omkostningerne nede, hvis en af løsningerne er at skaffe billigere piloter, so be it. Så længe de overholder lovgivningens krav til uddannelse, certificering etc, er det for mig helt ok.
Du har en lille pointe ifm AY strejke, men så vidt jeg kan se er den ikke overenskomststridig....
Og hvis du så tænker lidt på din eventuelle egen arbejdssituation, så fortæl mig lige, hvordan du ville have det med at din arbejdsgiver(hvis du har en) fritstiller dig, men samtidig ansætter en til at lave præceis det samme, men til en helt anden og måske lavere løn ???
--
Jeg siger ikke ikke at det er OK at strejke, men i AY situationen er det helt forståeligt, hvis AY ansætter f.ex russiske piloter til at udføre det arbejde, som de finske piloter gør...ja så beder de om ballade.
Hilsen
Ole

---
Hei Joker, I am my own man too. Jeg er liberalist på livets fleste områder. MEN - når Finnair-pilotene går til en konflikt (som ikke er overenskomststridig slik jeg ser det), så skal man være klar over at de her kjemper for opparbeidede rettigheter i bransjen.

Om du er arbeidsledig pilot, så kan man lett forestille seg at man "prostituerer" seg for å få jobb. Men en dag sitter du der selv, utsatt for "fyring", da ledelsen har funnet noen som vil gjøre jobben din enda billigere.

Alt for at noen skal kunne reise for en hundreseddel til London eller hvor det nå er...

T-H

Har stor sympati med Finnairs streikende piloter. Jeg tror ingen av oss, uansett bransje og stilling, ville akseptert å bli permittert for å se at selskapet deretter leide inn billigere arbeidskraft. Streiken i Finnair er ellers en lovlig streik, og det virker ikke som Finnair-pilotene streiker for hva som helst siden de ikke har streiket siden 1970!

Har stor sympati med Finnairs streikende piloter. Jeg tror ingen av oss, uansett bransje og stilling, ville akseptert å bli permittert for å se at selskapet deretter leide inn billigere arbeidskraft. Streiken i Finnair er ellers en lovlig streik, og det virker ikke som Finnair-pilotene streiker for hva som helst siden de ikke har streiket siden 1970!

Kunne ikke vært mer enig! Finnairs piloter er svært dyktige.

----

"Russisk rulett" å streike nå...
Jeg er i alle fall glad at det finnes noen som har baller til å si fra.

Leie inn piloter, for å permittere egne...
Dette er kanskje gangbar politikk i noen av LCC-selskapene, og bør forbeholdes disse. Så kan pilotene i bl.a. Finnair ta rettighetskampen også for disse andre.

Men det er klart - skal man kunne fly for en hundrelapp til London, så må ledelsen i selskapene kutte noen hjørner her og der, for å få det til å henge sammen... ;-(.

Tally-Ho

Kjenner ikke detaljene godt nok til å uttale meg om streiken er riktig eller ikke. Uansett om problemet er hos pilotene eller ledelsen, var min kommentar mer på et generelt grunnlag.

Jeg har STOR sympati for de Finske pilotene!

Det er virkelig på sin plass å sette ned foten når ledelsen i kommer med et "stunt" som i denne siuasjonen.

Krisen flyselskaper er inne i, samt den ellers STORE fokus på finanskrise, gjør at det er selskapers absolutt BESTE tidspunkt for å presse sine ansatte.

Skjeldent har det vært bedre "timing" for å male fanden så svart som den blir malt på veggen nå for tiden.

Det gjelder å si "STOPP" når ledelsen går for langt!!!!

---
Hei Joker, I am my own man too. Jeg er liberalist på livets fleste områder. MEN - når Finnair-pilotene går til en konflikt (som ikke er overenskomststridig slik jeg ser det), så skal man være klar over at de her kjemper for opparbeidede rettigheter i bransjen.

Om du er arbeidsledig pilot, så kan man lett forestille seg at man "prostituerer" seg for å få jobb. Men en dag sitter du der selv, utsatt for "fyring", da ledelsen har funnet noen som vil gjøre jobben din enda billigere.

Alt for at noen skal kunne reise for en hundreseddel til London eller hvor det nå er...

T-H

Helt enig med dette.

Selv er jeg også liberalist i de fleste af livets henseender, men derfor kan man jo godt se når nogen går "over stregen". Man kan sagtens have en kommerciel og liberalistisk grundholdning og så stadig opføre sig ordentligt overfor sine ansatte.

Jeg bakker helt klart også Finnairs piloter op i denne sag. Godt at der er nogen der kan sige stop - og jeg håber faktisk der kommer flere til, så vi kan få stoppet al denne nedskæring-for-enhver-pris tendens der er i flybranchen.

Der er absolut ingen grund til at ALT skal produceres absolut billigst muligt for at kunne sælge flybilletter til London for 100 kroner - langt under kostpris. Personligt så jeg helst at flyselskaberne fandt et realitisk prisleje, så der også var råd til at behandle sine ansatte ordentligt.

Det kunne jo være at hvis nogle faktisk siger fra og stop, så ville de resterende fra nogle lavprisselskaber også begynde at kræve at kunne være medlem af en fagforening og få bedre vilkår.

I min verden ville det være en langt bedre situation for alle. De ansatte i alle typer selskaber vil få rimelige vilkår at arbejde under - vi passagerer ville godtnok skulle betale en mere realistisk pris for flybilletterne - men hvis man fik presset alle typer selskaber til at give de ansatte rimelige vilkår, så ville flyselskaberne stadig kunne konkurrere på et rimeligt niveau - uden at det var prisdumperne og de selskaber, som nægter ansatte at være i fagforening, der skulle sætte niveauet for resten.

For mig at se kan det kun blive en win-win situation at få hævet niveauet lidt, så det ikke var laveste fællesnævner der skulle sætte niveauet for alle.

Flybilletter til 100 kroner eller mindre er urealistisk og kommer på sigt ikke nogen til gavn - uden den ene person der kan flyve på en London-tur, men for branchen, samfundet og folk generelt - bidrager det ikke med noget som helst på langt sigt - udover at det generelle lønniveau og arbejdsvilkår i hele branchen bliver dårligere og dårligere.

Desværre har vores samfund efterhånden udviklet sig til at de fleste folk er ligeglade med andres arbejdsvilkår - blot de selv kan købe en billig flybillet..

Det kunne vært interessant med litt konkret informasjon om i hvilken grad dette gjøres. Det er jo ikke slik av man bemanner til mer enn man har fly, men hvis man har materiell og lar andre operere der disse skulle gå er det grovt. Hvis det er snakk om å dekke opp f.eks. for å unngå kansellering (f.eks. teknisk på planlagt maskin) blir det litt annerledes ..

Men for all del - man går neppe til slike skritt uten at det er snakk om grove 'overtramp', men det kunne vært interessant med litt mer detaljer.

Du har en lille pointe ifm AY strejke, men så vidt jeg kan se er den ikke overenskomststridig....
Og hvis du så tænker lidt på din eventuelle egen arbejdssituation, så fortæl mig lige, hvordan du ville have det med at din arbejdsgiver(hvis du har en) fritstiller dig, men samtidig ansætter en til at lave præceis det samme, men til en helt anden og måske lavere løn ???
--
Jeg siger ikke ikke at det er OK at strejke, men i AY situationen er det helt forståeligt, hvis AY ansætter f.ex russiske piloter til at udføre det arbejde, som de finske piloter gør...ja så beder de om ballade.
Hilsen
Ole

Fair nok, hvis strejken er ikke er overenskomststridig. Det var mit umiddelbare indtryk, at den var. I sit corrected.

Men havde den været overenskomststridig var det efter min mening ud af vagten - omgående.

Skulle min arbejdsgiver - og jo jeg en ganske god en af slagsen - skulle vælge at outsource mit arbejde / hyre andre til at gøre det bedre/billigere - so be it. Det er en del af gamet - at være ansat betyder i min optik ikke at man har krav på en livstidsstiling - jeg har ikke krav på "mit" job. Markedskræfterne må råde.
Som ansat er det min opgave at gøre mig selv så værdifuld, at der en større indtægt end udgift ved at have mig ansat - men jeg ikke forvente, at min arbejdsgiver anser det som et beskæftigelsesprojekt at have mig på lønningslisten.

Jeg ser det ikke som en naturlov, at fordi vi taler om Finnair skal der være Finske piloter. Lovgivning og certificeringskrav der måtte gælde for at flyve med fly på finsk register etc. skal naturligvis overholdes - men jeg tvivler på at det er et certificeringskrav, at man er Finne for at flyve en AY321.

Fuldstændigt parallelt mener jeg ikke at danske stewardesser har "krav" på at bemande kabinen på SAS flyvninger ud af CPH, eller svenske ditto ud af GOT. Dem der gør det bedst for firmaet - alt taget i betragtning - skal have jobbet.

---
H MEN - når Finnair-pilotene går til en konflikt (som ikke er overenskomststridig slik jeg ser det), så skal man være klar over at de her kjemper for opparbeidede rettigheter i bransjen.
T-H

Muligt, at det er det de gør, men "opparbeidede rettigheter" er jo ikke noget man har et naturkrav på når verden omkring en forandrer sig.

Selv er jeg også liberalist i de fleste af livets henseender, men derfor kan man jo godt se når nogen går "over stregen". Man kan sagtens have en kommerciel og liberalistisk grundholdning og så stadig opføre sig ordentligt overfor sine ansatte.
JA, spørgsmålet er så en definition af "at gå over stregen". At tilpasse omkostningerne til et ændret marked er i min optik ikke at gå over stregen.

Personligt så jeg helst at flyselskaberne fandt et realitisk prisleje, så der også var råd til at behandle sine ansatte ordentligt.
Enig.
Det kunne jo være at hvis nogle faktisk siger fra og stop, så ville de resterende fra nogle lavprisselskaber også begynde at kræve at kunne være medlem af en fagforeningog få bedre vilkår.
At være medlem af en fagforening er ikke det samme som at få bedre vilkår! Og selvom nogle ansatte vælger at deponere deres selvstændighed i en fagforening - betyder det jo ikke at en arbejdsgiver SKAL lave aftale med samme forening.

Det står folk frit for at deponeres deres selvstændighed, men det står naturligvis også arbejdsgiver frit for at for at forhandle med denne forening.

Desværre har vores samfund efterhånden udviklet sig til at de fleste folk er ligeglade med andres arbejdsvilkår - blot de selv kan købe en billig flybillet..
tja måske, men lige så stor ret kunne man sige at vores samfund efterhånden har udviklet sig sådan at man som ansat uden at kny tager sine kunder som gidsler for egen vindings skyld. - seneste eksempel Sjællandske skraldemænd og pædagoger.

Back