Pilot ?!

baselutvann

ScanFlyer Gold
Har lenge tenkt på yrket pilot.. Går nå i 10.. Hva må jeg ta videre vis jeg skal bli pilot?

På forhånd takk!!
 
Allmenn, eller Elektro - Flyfag med en eller annen påbygging.

EDIT: Tror den riktige påbyggningen heter allmennfaglig påbyggning, som gir generell studiekompetanse.
 
Last edited:
For å komme gjennom i forsvaret, må en vell ha generell studiekompetanse. For privat utdanning, er det vell INGEN krav, utenom at noen skoler gjerne krever 3-åring VGS:)
 
Har lenge tenkt på yrket pilot.. Går nå i 10.. Hva må jeg ta videre vis jeg skal bli pilot?

På forhånd takk!!

Studerer til å bli trafikkflyger nå, og det kreves en del av deg, tro det eller ei.

Jeg gikk allmennfaglig med fordypninnger: 2MX, 3MX, 2FY og 3FY, samt engelsk i 3 år.
Private flyskoler krever vel ikke så veldig mye med tanke på karakterer, men vurderer du å bli pilot anbefaler jeg deg at du tar matte og fysikk. Det hjelper deg veldig faglig etterhvert i utdanningen. Vet ikke hvordan det er med elektrolinje med påbygging, men i alle fall ingen på min skole (en statlig finansiert trafikkflygerutdanning) har kommet inn uten fordypning i matte og fysikk. Dessuten krever det også at du får JAA Medical Class 1.

Lykke til!
 
Nå som pilotutdanningen i Tromsø er reddet (iallefall "for now") - trenger du et godt karaktersnitt (MANGE søkere til bacheloren), og generell studiekompetanse + R1 og Fysikk1.

Anbefaler på det sterkeste å ta R1 OG R2 (og ikke S1+S2) - spesielt med tanke på det matematiske utbyttet du vil få når du til slutt skal gjennom både brukerkurs i matematikk og grunnkurs i fysikk. Skulle det gå til helvete med søkingen til luftfartsfaget / hele pilotutdannelsen har du noe stødig å falle tilbake på, og det er verdt MYE.
 
Ja, hvis du skal ta utdanningen i Tromsoe saa stiller de helt latterlige krav til deg.
Om du tar det privat, som de fleste gjoer, saa stilles det ingen krav til deg. Kunnskap om fysikk kan vaere greit, eller heller en forstaaelse av det. Er personlig veldig intressert i fysikk, men har mer eller mindre ikke noe bruk for det, da det meste gaar paa logikk.
En forstaaelse av matematikk maa man jo ogsaa ha, men egentlig veldig lite av det en trenger. Er stort sett gitte formular man bruker paa utregninger uansett.

Naar det er sagt saa hvis du har mulighet saa for all del ta Tromsoe utdanninga, da du faar alt betalt for deg, men hvis ikke, bare vaer obs paa at du fortsatt kan bli pilot til tross for det, men igjen da maa du putte mer penger inn i det.
 
Kunnskap om fysikk kan vaere greit, eller heller en forstaaelse av det. Er personlig veldig intressert i fysikk, men har mer eller mindre ikke noe bruk for det, da det meste gaar paa logikk.
En forstaaelse av matematikk maa man jo ogsaa ha, men egentlig veldig lite av det en trenger. Er stort sett gitte formular man bruker paa utregninger uansett.

Vel, hvis han skal gå bachelor i Tromsø er det "ikke bare"... Med mindre han har lyst å sitte 12 timer på skolen (08.00 - 20.00) og gjøre oppgaver det første semesteret. Det er én årsak til at jeg som sivilingeniørstudent kan sitte hjemme og sløve på data'n midt på dagen - jeg har grunnkunnskaper og jobber kort og konsist når jeg skal og må. Forøvrig synes jeg det er bra de stiller strenge krav, det er trossalt relativt store summer det er snakk om som blir dekt - og ekstra kunnskaper har aldri skadet noen. Kan ikke alltid basere seg på formelhefter, iallefall ikke når du sitter i cockpiten med en nødssituasjon.....

Men skal han gå privat gjør han selvsagt som han vil ;)
 
Sorry, litt misforstaaelse der tror jeg. Det uttaket du brukte der tenkte jeg mer paa den private veien, og egentlig generelt for flying. Alle de karakter/fag kravene som Tromsoe skolen setter er jo for bacheloren.
Det jeg mente med det jeg skrev, var at man ikke trenger aa vaere et geni for aa bli pilot.
Skjoenner for all del at Tromsoe har strenge krav. Og er jo mer eller mindre det samme som aa komme inn i Luftforsvaret som pilot, minus 15 aar pliktjeneste ;)

Og er helt for det aa kunne mer, men praktisk sett er det ikke noedvendigvis noe som hjelper..

Og ja, er vel flyseksjonen til UiT som er paa BDU.. med mindre de har flyttet..?
 
SAS har vel krav til fysikk og matte, men LF har vel ikke det?

Jeg har lest at den praktiske flytrenings gjøres ved Lund-Universitet?

Grunnen for at det kreves matte og fysikk, er vel for at kravene til kompetanse skal være høye. På andre siden av dammen, er nokså lett å komme igjennom teorien. Mens JAA-teorien er krevende nok, og burde være krav nok.
 
Nå som pilotutdanningen i Tromsø er reddet (iallefall "for now") - trenger du et godt karaktersnitt (MANGE søkere til bacheloren), og generell studiekompetanse + R1 og Fysikk1.

Må ha kommet mange søkere plutselig i tilfelle, for jeg vet om en av dem på det første kullet som kom inn med 3.5 i snitt.

Vurderer UiT selv når jeg er ferdig med VGS. Men jeg må ta opp fysikk. Og R2 orker jeg ikke vurdere engang, ettersom mine mattekunnskaper rimelig lave. ;) (S1 + S2! )
 
N2630B: Hvor har du "15 års plikttjeneste" fra?

1. året Luftforsvarets Befalskole
1/2 år +uttaksflyging og teori-prøver 1/2 år
2. året Luftkrigsskolen
3.-4. året Utd i USA 1-2 år
Plikttjeneste 12 år praksis (flyger)

Ref; http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/lederutdanning/lfs/

Kan hende jeg missforstaar noe og har bommet paa et par aar eller noe, men "Cirka 15 års plikttjeneste" om du vil..

Og forresten, ja, Southwind, stemmer det at SAS har 2fy og 2mx som krav om jeg husker riktig, og er enn saa lenge ingen andre selskap som jeg har sett som har noen slike krav (annet enn noen med en bachelor krav, e.l.).

Naar det kommer til teorien, saa er nok kun kravene pga. degree'en som de paa UiT skal ta, og ikke JAA teorien. Er nok av USA utdannede piloter som farter rundt i luftrommene rundt i hele verden..
 
Last edited:
Det er som du korrekt sier, 12 års plikttjeneste for flygere.
Utdanningsårene er ikke plikttjeneste. Det er utdanning du kan droppe ut av (frivillig eller ufrivillig for den saks skyld).
Men tjenestetiden kan bli 15-16 års tid før man kan snuse på andre ting ja... om man vil det...
 
Last edited:
Jau, tenkte paa det hele som plikttjeneste da en maa vaere der en 15 aars tid om man vil bli pilot.. selvfoelgelig hvis man bestaar alle testene de foerste 3-4 aarene.
Som jeg har hoert det saa faar man ingen 'secound chances' naar det kommer til utdanningen, men er litt usikker.
Eller kanskje du kan svare paa det, eller er det en annen grunn til at du bor i Flour Bluff/Corpus Christi?
 
12...eller 15 år går fort nok uansett, selv om det nok virker som en evighet for en 18-åring. Er man motivert, er det likegyldig hvor lang plikttjenesten er; det er drømmejobben man er på jakt etter.

En yrkeskarriere er 35-40 år, så det er ikke så stort "tap" å få bruke de første 12-15 i kongens flight suit; tvert imot, man kommer ut derfra (om man velger å slutte, da, husk at mange blir hele karrieren i Luftforsvaret...) med en enorm livserfaring, utrolig gode kameratskap, og bortimot ubegrensede muligheter til karriereutvikling enten det er i dybden, i bredden, eller mot toppen. Sivil luftfart er ikke i nærheten av å kunne gi det samme tilbudet, annen enn til noen veldig få.
 
Må ha kommet mange søkere plutselig i tilfelle, for jeg vet om en av dem på det første kullet som kom inn med 3.5 i snitt.

Vurderer UiT selv når jeg er ferdig med VGS. Men jeg må ta opp fysikk. Og R2 orker jeg ikke vurdere engang, ettersom mine mattekunnskaper rimelig lave. ;) (S1 + S2! )

Det der tror jeg ikke stemmer, og hvem er det du sikter til? De laveste snittene hos oss lå på ca 4,5 på primärvitnemålet.
Hvis ikke mattekunnskapene eller motivasjonen er höyere, så bör du vel tenke på noe annet å drive med.
Det er jo ikke matten og fysikken på universitetet som er det vanskeligste, men ATPL og diverse, krever en del av deg.

Hvis du tror du kan cruise gjennom studiet og at pilot er noe alle kan bli, så må du nok tenke om igjen. USA har derimot noen ganske slappe regler i forhold til Europa, men skal du konvertere FAA-lisensen til JAR-FCL, så må du ta en del om igjen.
 
Back
Top