Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Re: Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Originally posted by TCAS
Det er fordi pipe-portalene måler mengden av metall, ikke om du har metall på deg eller ikke. Dessuten reagerer den ikke på mynter, dersom du ikke har en stor mengde av dem.

Strengt tatt så måler det vel noe helt annet, siden den i praksis er en bra størrelse induksjons-løkke, se her for mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_induction

I praksis, bare du går seint nok og sprer massen ut, så kan du gå igjennom med nesten hva som helst. Så en arm og fot før, vri deg litt sidelengs mens du skritter igjennom, og ha en arm ut bak, så kan du ta med overraskende mye uten noe som helst reaksjon. Og ikke gå fort, gå sakte, jo saktere jo mindre utslag, likevel får man kjeft om man går for fort igjennom. ;)

-A

Originally posted by ph-ndr
Så en arm og fot før, vri deg litt sidelengs mens du skritter igjennom, og ha en arm ut bak, så kan du ta med overraskende mye uten noe som helst reaksjon.
Noe sier meg at hvis man beveger seg slik gjennom maskinen, så blir det reaksjon.. dog kanskje ikke fra maskinen..

Neida, ingen reaksjon på det. Jeg går alltid gjennom med en arm og ett ben, deretter kroppen, så resten av kroppsdelene jeg ikke fikk med i første omgang. Fungerer bra, men dessverre har følsomheten blitt såpass oppjustert at den likevel plukker ut klokka mi. Det gikk fint tidligere.

Originally posted by Cedlind
Noe sier meg at hvis man beveger seg slik gjennom maskinen, så blir det reaksjon.. dog kanskje ikke fra maskinen..

Nei, faktisk ikke. Har funket på BGO og OSL siden jeg lærte om det, og på siste turene mine til Asia/Oz/Afrika har det gått finfint, og jeg har lekt litt med hvor mye jeg kan få igjennom, og det er så langt null utslag.

-A

Jeg har bare lest den første linken til aftenposten.no her, og har som en info altså ikke leste alle de andre innleggene...
Det er fordi jeg har lyst til å ytre meg på eget grunnlag uten hensyn til hva andre måtte mene.
Håper denne flygeren får full støtte fra sin arbeidsgiver og at man driter i pax og hvilke fly de evt. skal rekke i slike tilfeller.
Selv om de i security påberoper seg at de "bare utfører ordre" må det vel for svingende være lov til å bruke hue...???

Jeg opplever det samme som hobby-flyger.
Har vært flyinteressert siden jeg var en neve stor, og har nærmest bodd på flyplassen siden den åpnet i 1970, i tillegg har jeg vært på mange møter med Avinor og representanter fra Lufthavnvakta, jeg har vært leder i stedlig flyklubb i en årrekke siden midt på 80-tallet o.s.v., o.s.v....., og når man ankommer vakta for en liten søndagstur oppe i det blå, blir man behandlet som om man er spedalsk!!!

Dette security-styret har gått helt komplett av skaftet her til lands...., og sikkert andre steder også.

Det er greit med security, men det er lov til å koble inn hjernen av og til...., det var bare det jeg ville si....

Sånn som jeg leser infoen om hendelsen over, så er dette en "klassisk" hvorfor-ta-av-skoene-når-jeg-vet-de-ikke-piper-hendelse:) Har opplevd dette flere ganger selv og skjønner at skippern her ble provosert. Når man vet det mest sannsynlig er klokka som har pepet, så er det jo logisk at man får ta av den og prøve igjen, eller at de bruker håndscanneren. Hadde ikke vært et problem hvis alle vektere fulgte boka på samme måte, men sånn er det nå ikke. Noen steder tar de etterkontroll, andre steder må man gå igjennom på nytt og ta av skoene. Noen steder må man gå igjennom på nytt UTEN å ta av skoene. Det er disse forskjellige "prosedyrene", ulik sensitivitet på portalene osv som gjør det frustrerende og håpløst å forholde seg til problemet.

Hvis ikke slike protester i hverdagen dukker opp innimellom så blir antagelig problemet verre. Vi har nok ikke enda sett slutten på oppfinnsomheten til de som skriver disse reglene.

Jeg kan forstå begge sider.

Jeg forstår hvorfor flygere blir dritlei av å være skyldig inntil det motsatte er bevist (alle er skyldig inntil det motsatte er bevist, eller var det ikke behov for en s-kontroll).

Jeg forstår hvorfor securitas ikke tør å slippe folk igjennom fordi det er dem selv som har ansvaret for å si "GO" eller "NO-GO" uten at de egentlig har annet enn noen kurs for å kunne si dette.

Klassisk vektergreie... har du ansvaret men er usikker, sier du nei!

På onsdag reiste jeg opp fra OSL, og hadde med meg bag'n med flyutstyr som håndbaggasje .(Kart/headset/logbok etc etc)
Jeg hadde tatt ut multiverktøy og en kniv og lagt den i kofferten, men lot peilepinnen og fueltesteren ligge igjen.

Det var ikke populært. To plastrør som lukter bensin var farlig vistnok. Heldivis var det en supervisor der som var litt mer jordnær. Fikk det med.

Snedig at det skal være så personavhengig.

Originally posted by seilfly
Jeg forstår hvorfor securitas ikke tør å slippe folk igjennom fordi det er dem selv som har ansvaret for å si "GO" eller "NO-GO" uten at de egentlig har annet enn noen kurs for å kunne si dette.

Klassisk vektergreie... har du ansvaret men er usikker, sier du nei!

Og her er det operasjonen effektivt blir pulverisert. Det skal jo være globale regner, likt over alt slik at du ikke blir fratatt noe som en annen flyplass lot slippe igjennom.

I ellers av flyverdenen så brukes det penger som om de vokser på trær for å ha uniforme systemer, alt skal fungere prikkfritt og stort sett null-toleranse for avvik, så hvorfor er det da om å gjøre at sikkerhets-pesonalet faktisk er satt ut til en ekstern levrandør, for absolutt billigste krone?

Hadde man vært like konsekvent som ellers i bransjen så kansje man kunne fått personale med bedre kvalifikasjoner, mer interesse og ikke minst faktisk felles opplæring og mer kunnskap til å tolke ting uniformt?

Det hjelper ikke å si at vi har globale regler, og så bruke personale som ikke er betalt, ikke skikkelig opplært, og bare si "om du kommer til kort, nekt alt og alle".

-A

Jeg er bare glad vi ikke har tilstander jeg opplevde i London...

Hvis piloter skal slippe unna, må vel også mekanikere osv også slippe da?

Poenget med security overalt, selv på den minste flyplass, er argumentet om at man kan gå gjennom security i Sørkjosen og fly hvor som helst i verden uten å gå gjennom ny securitysjekk. Derfor skal crew også sjekkes. Men så er det åpninger for nasjonale bestemmelser, og resultatet er at crew f.eks. i Canada slipper unna bare ved å vise gydig ID-kort uten å bli sjekket ytterligere. Og kanadiske crew flyr mye til USA, som kanskje er det landet som burde være mest redd for "skitne" crew. Så hvor blir da logikken av? :)

Hvilket fly er det som kan fly fra Sørkjosen og til hvilket som helst annet land i verden? ;)

Originally posted by seilfly

Hvilket fly er det som kan fly fra Sørkjosen og til hvilket som helst annet land i verden? ;)

Det er mange fly som KAN fly fra Sørkjosen og til hvilket som helst annet land i verden. Men jeg snakker om folkene som sjekker inn/går gjennom security, ikke flyene som flyr derfra.

Noe sier meg at pipe-maskinene kan være veldig følsomt innstilte til tider. Tidligere i uka pep den på meg, da hadde jeg ikke noe i lommene, ikke sko, ikke belte, kun sokker, dongeribukse, boxer og t-skjorte. Mulig det var knappene i dongeribuksa?

Det er vel også et random utslag av pax som skal håndskannes , dette trigges også (random) av portalen ( i alle fall i følge hun som ønsker å beføle meg...)

Ja, portalen piper dersom du skal plukkes ut til stikkontroll. Det er foresten forskjell på pipetonene på utslag og utplukking.

En dag burde man kle seg helt naken og gå gjennom slusa med stellet i fri dressur.

In the immortal words of Ron White: "...look bad naked though! Ain't no hiding that, is there!"

Ikke da i alle fall! :old :lol:

Stort sett alle som jobber i luften, og på flyplassene rundt omkring, må gå igjennom sikkerhetskontrollene mange ganger daglig. Og må ta av skoene hver gang disse gjør utslag i metalldetektoren. Eventuelt bli kroppssjekket manuelt. Og som en annen her sa, jeg har aldri hørt at noen har forsinket et fly på grunn av det, med unntak av flyvere.

Jeg diskuterte dette med en flyver idag, og han var av den oppfatning at det var greit å protestere på denne måten, og forsto at kolleger forsinket flyene (som gjør at passasjerer mister møter, videreforbindelser osv osv).

I samfunnet omgås vi daglig av mange regler som for enkelte av oss virker helt latterlige. Fartsgrensen der jeg bor er 50 kilometer i timen, til tross for bred, oversiktelig og god vei, med sykkelsti på siden. Allikevel kan jeg ikke protestere ved å kjøre i 80, som jeg synes ville være en passende grense. Ei heller kan jeg ta med 5 liter sprit i tollen, selv om jeg synes man burde få lov til det.
Man må respektere de regler som er satt opp, og heller forsøke på en saklig måte å komme med forslag på et bedre regelverk. Å kjøre sitt eget løp, demostrere og la dette gå ut over uskyldige folk, det er for meg helt ufattelig, og har ingen forståelse for en slik reaksjon.

Nå er det desverre slik i Norge (stort sett) at om ikke tredjepart blir lidene, og ting kommer ofte nok i media, så skjer det ikke en skit!

Nå har min yrkesgruppe noe erfaring med den typen problemstilling, og så lenge Ola dunk ikke står på 18:30 nyhetene å forbanner Avinor, ministere, SAS, WIF eller hvem som helst, så blir ikke noe gjort.

NFF var snille og holdt ting ute av media ca 1 år etter at hun vi ikke sier navnet på begynte å ødelegge Avinor, og protesterte kun internt.

Resultat: NIX

En periode med å vise null samarbeidsvilje => Bråk utad = Plenty med bra resultater.

Jeg syns det er bare bra at piloter sier i fra, for de er faktisk de eneste som kan gjøre det. Fra de svarene Luftfartstilsynets folk på security har gitt media, er det klart at de har ingen interesse av å høre på forunft uten at noen høyere opp i systemet legger press på.
Alle de møtene de har hatt med flygerforbundet virker å ha en hensikt: Få pilotene til å holde fred, få Avinor til å bruker penger på meningsløse tiltak, og ikke endre på en skit i regelverket.

(Sistnevnte faggruppe tror jo at security er den største trusselen mot Luftfarten. Ja, det er den, men ikke av de grunnene de tror.)

Det virker som om vi alle ser det fra den side at piloten valgte og utsette flighten med 40 min fordi vedkommende skulle protestere mot security. Det er viktig å se forskjellen på protest og ansvar for eget humør og sinnstemning. Det var vel slik at piloten følte seg svært provosert da securitas forlangte at han skulle ta av seg skoene og gå en gang til, selv om han hadde gått igjennom UTEN pip! En svært opphisset og provosert pilot i Cockpit er uansvarlig. Jeg syntes vi skal støtte piloten som tross alt tok ansvar ! Kan ikke i min villeste fantasi tro at piloten ville være 40 min lenger i Brønnøy for å kose seg.

Back