Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Utflyttet

Ute på tur
Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Aftenposten melder at nok en terrorist er stoppet i sikkerhetskontrollen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2057501.ece

-A

Re: Pilot i flyplassbråk: - Jeg er ingen terrorist!

Synd at vi piloter alltid blir fremstilt som en fare da det er snakk om security. Det er aldri kritikk av sikkerhetspersonellet.

Originally posted by Karlson

Synd at vi piloter alltid blir fremstilt som en fare da det er snakk om security. Det er aldri kritikk av sikkerhetspersonellet.

Klart de ikke skal kritiseres, de gjør jo bare som de får beskjed om. ;)

-A

Det Aftenposten ikke refererer:

Vitner sier til NRK Nordland at piloten glemte å ta av klokka da han gikk gjennom kontrollen. Dermed pep det i scanneren og piloten gikk tilbake og tok av seg klokka. Deretter passerte han scanneren uten at alarmen ble utløst, men sikkerhetsvakten forlangte likevel at piloten skulle ta av seg skoene.

Hadde selv gleden av å reise hjem fra Bodø i ettermidag. To sluser åpne, damen i den ene forlanger sko og belte av, mannen i den andre gjør det ikke. Gjett hvilken sluse jeg gikk gjennom....? (Ingen Flax-lodd for rett svar!)

Avinor har for tiden en "kundeundersøkelse", vi på "innsiden" får svare via intranettet vårt, det ble en lang avhandling fra min side om varierende sikkerhetskontroll, "private regler" hos enkelte vakter, nedverdigende behandling av ansatte (det er ikke bare aircrew som blir singlet ut) osv....

Eksempel, 7 januar, Sola: Alle med synlig ID kort må av med skoene, "regler" i følge damen. Javelja....

Er heldigvis kommet til skjellsord og alder slik at jeg biter i meg kommentarer, men det frister, det frister. Dessverre har vi gitt enkelte kjøtthuer for mye makt!

Mvh,

og her er Brønnøysunds Avis sin versjon :)

http://www.ba-avis.no/nyheter/article114336.ece

Desverre så er det nok tilfelle at det finnes en del kontrolører rundt om i landet som tolker reglene på sin egen måte. Opplevde dette selv ved OSL hvor jeg ble nektet å gå gjennom passasjerslusene med ID kort. (Noe jeg kan så lenge jeg følger reglene for pax, eventuelle unntak i fm væske etc kan man da glemme) det var ingen morsom opplevelse å bli "kastet" ut fra slusa..... rapporterte idioten etterpå.

Men at hver enkelt av oss skal gå til "personlig krig" for at vi er uenige i reglene er idiotisk. Jeg er en av de som kan gå opptil 10 ganger om dagen igjennom kontroll, og må ofte av med både sko og belte ++ jeg føler vel at reglene på enkelte punkter er litt vel rigide, men det er ikke noe poeng å sloss med vakta hver gang. Man hvet gjerne hva man må ta av og da er det bare å gjøre det så er man ferdig med saken.
Og for å være helt ærlig så kjøper jeg ikke helt at en pilot går igjennom 10 ganger om dagen, da har man ikke tid til å fly! Selv på kortbanenettet tror jeg ikke at man har tid eller anledning til det. Og tar jeg feil, feel free to correct.

S

Originally posted by Gandalf

Det Aftenposten ikke refererer:

Vitner sier til NRK Nordland at piloten glemte å ta av klokka da han gikk gjennom kontrollen. Dermed pep det i scanneren og piloten gikk tilbake og tok av seg klokka. Deretter passerte han scanneren uten at alarmen ble utløst, men sikkerhetsvakten forlangte likevel at piloten skulle ta av seg skoene.

Hadde selv gleden av å reise hjem fra Bodø i ettermidag. To sluser åpne, damen i den ene forlanger sko og belte av, mannen i den andre gjør det ikke. Gjett hvilken sluse jeg gikk gjennom....? (Ingen Flax-lodd for rett svar!)

Avinor har for tiden en "kundeundersøkelse", vi på "innsiden" får svare via intranettet vårt, det ble en lang avhandling fra min side om varierende sikkerhetskontroll, "private regler" hos enkelte vakter, nedverdigende behandling av ansatte (det er ikke bare aircrew som blir singlet ut) osv....

Eksempel, 7 januar, Sola: Alle med synlig ID kort må av med skoene, "regler" i følge damen. Javelja....

Er heldigvis kommet til skjellsord og alder slik at jeg biter i meg kommentarer, men det frister, det frister. Dessverre har vi gitt enkelte kjøtthuer for mye makt!

Mvh,

Nja, det er vel "kjøtthuer" på begge sider tydlegvis... Ein kan godt vere ueinige i at crew skal gjennom security x antal gonger for dag, men er det rett å lage ei scene rett framfor alle passasjerane?? Neppe. Ta det tenesteveg!!

Det som gjør det hele litt ironisk er at dersom en pilot ønsket å gjøre noe med flyet så er det faktisk han som kontrollerer "stikka"....
:wink

ph-ndr: fjernet feil-quoting.

Det jeg synes er litt merkelig, er at det alltid er piloter som havner i braak i sikkerthetssjekken, i allefall om man skla basere det paa det som havner i avisene.
Jeg kan ikke huske aa ha lest om fly som har blitt forsinket fordi flyvertinner, pursere, tug-sjoefoerer, flygeledere, stuere eller andre har blitt holdt igjen i sikkerhetskontrollen.

Er dette fordi pilotere blir daarligere behandlet av vekterne, er pilotene mer haarsaare, eller er det ikke interessant nok til aa bli skrevet om om det er andre som plages av vekterne?

Originally posted by Chaos Controller
Det jeg synes er litt merkelig, er at det alltid er piloter som havner i braak i sikkerthetssjekken, i allefall om man skla basere det paa det som havner i avisene.
Jeg kan ikke huske aa ha lest om fly som har blitt forsinket fordi flyvertinner, pursere, tug-sjoefoerer, flygeledere, stuere eller andre har blitt holdt igjen i sikkerhetskontrollen.

Med muligheter for å ha behov for å kirurgisk fjerne foten fra munnen min, så vil jeg vel tro at det som gjør det ekstra spesielt med piloter er at de er vel den ene gruppen folk som har anledning til å utføre akkurat hva de vil, i kapasitet av å være i full kontroll av flyet.

-A

Originally posted by ph-ndr

Med muligheter for å ha behov for å kirurgisk fjerne foten fra munnen min, så vil jeg vel tro at det som gjør det ekstra spesielt med piloter er at de er vel den ene gruppen folk som har anledning til å utføre akkurat hva de vil, i kapasitet av å være i full kontroll av flyet.

-A

Tja, er jo alltids to piloter om bord i passasjerfly, saa er jo en person aa overmanne foer man kan gjoere som man vil.
Er heller ingenting som tilsier at piloten maa kapre sitt eget fly, kontrollen er vel like mye for aa sjekke at han ikke har med vaapen eller lignende som blir gitt til en passasjer paa en annen flygning.
Og om maalet bare er aa krasje et fly har vel en flygelder like stor mulighet til aa gjoere det som en pilot ved aa radarlede flyet i en fjellvegg eller lignende?

Det er ingen tvil om at dette går utover flysikkerheten. Selv jobber jeg for et selskap uten "Crewmeal". Når jeg er sliten etter mange timer på jobb orker jeg ikke å gå inn gjennom security i matpausen for å handle fordi det alltid blir problemer. Kan gå en hel dag på kun vann.
Har i alle år båret uniformen med stolthet. Nå har jeg begynt med blå genser så jeg slipper mansjettknapper og slipsnål. Har heller ikke tatt på meg klokke de siste mnd. Beltet ligger også igjen hjemme, uniformslua likeså. Vingen er skrudd av. Alle disse uniformseffektene består av litt metall som tilsammen gjør at det pep hver gang.
Bedre ukledd, sulten men med ro i sinnet enn opphisset, mett og velkledd!!

Alle disse uniformseffektene består av litt metall som tilsammen gjør at det pep hver gang.
Bedre ukledd, sulten men med ro i sinnet enn opphisset, mett og velkledd!!

Jeg har armen full av metall (velgjort, selvforskyldt, og på fylla en gang i min ungdom). Det er helt mulig å gå igjennom en detektor uten å sette den av. Jeg har for moro skyld gått igjennom med en lukket knytteneve full av mynter i tillegg, også. Med belte.

Det finnes en grei måte å gjøre dette, som ser ut til å fungere alle steder jeg har prøvd (BGO, OSL, LHR, SIN, BNE), og du blir til og med oppfordret til å bruke den. Siden noen tipset meg om det så har jeg aødri blitt stoppet. :)

-A

Tja, er jo alltids to piloter om bord i passasjerfly, saa er jo en person aa overmanne foer man kan gjoere som man vil.

Helt klart. Det finnes argumenter begge veier, jeg bare drar frem noe av det som er noe av de mest brukte argumentene i folks tankegang, som i likhet med sikkerhetsoppleget, ikke nødvendigvis er rasjonelt lagt opp og gjennomført.

Er heller ingenting som tilsier at piloten maa kapre sitt eget fly, kontrollen er vel like mye for aa sjekke at han ikke har med vaapen eller lignende som blir gitt til en passasjer paa en annen flygning.

Og det gjelder for all annet crew og andre som skal igjennom kontrollen, det er vi skjønt enig om.

Og om maalet bare er aa krasje et fly har vel en flygelder like stor mulighet til aa gjoere det som en pilot ved aa radarlede flyet i en fjellvegg eller lignende?

Og likevel får du ha med saft på jobben, og gå med metall i lommene? ;)

-A

Og likevel får du ha med saft på jobben, og gå med metall i lommene? ;)

-A

Saft har jeg aldri proevd, men brus gaar greitt. Men maa likevel gjennom sikkerhetskontrollen hver gang jeg gaar paa og av jobb, samt naar jeg gaar i terminalen for aa ta meg en kopp kaffe, spise eller lignende. I blandt tar det sekunder, andre ganger flere minutter (og da merkelig nok som regel naar jeg skal ut av airside og inn i terminalen), avhengig av hvem som er paa jobb den dagen.
Metall i lommene maa selvsagt vises fram og scannes, men blir som regel gitt tilbake til meg :)

Hva om vekteren faktisk fulgte boka til punkt og prikke?
Hva om boka ikke gir spillerom for vekterens utøvelse av arbeidet?

Ville det da være rett av vekteren å la en pilot slippe "billigere" unna ved å ta av seg klokka enn hvermannsen som sto i innsjekkø og observerte at man med striper på skuldrene slipper kontroll?

Hva om Luftfartstilsynet var tilstede på flyplassen og hadde en kontroll, hva om vekteren mistet jobben fordi han så gjennom fingrene med jobbinstruks fordi piloten ikke ville følge ordre?

Jeg bare spør...

Og var det virkelig nødvendig å forsinke flyet bare fordi man er lei av å må gå gjennom sikkerhetskontrollen "ti ganger" om dagen?
Hva med de passasjerene som var på vei hjem til kone og barn etter en lang uke på jobb (kanskje to uker ute på platform)?
De nådde nå ikke sine forbindelser, kanskje det var fullt på SAS flyene slik at billettene ikke kunne bookes om... Hva med de som hadde kjøpt separat billett med Norwegian og måtte kjøpe ny billett (om det var noe ledig da?) Hva med de som fikk ødelagt hele weekenden i London?

Og alt dette fordi han var lei av å gå gjennom kontrollen "ti ganger" hver dag...

Egil

De eneste som tror at de eksisterende sikkerhetstiltakene på bakken har en reell effekt er:

1. EU byrokratene som har skrevet dem
2. Vaktselselskapene som tjener penger på dem.

Al Quaida har for lengst vunnet.

Kuriosa:

Noen som vet hvor langt ned i hirarkiet på kong Haralds reisefølge man må før vedkommende må gjennom sikkerhetskontrollen?
Jeg holdt på å grine da jeg hørte det, muligheten for sunn fornuft er forlengst borte! :old

(...og nei jeg kan sikkert ikke si det når jeg tenker meg om......men det er flaut)

Ærlig talt - jeg tar av meg hatten for alle som tar fornuften fatt og oponer mot overvåkings- og kontrollsamfunnet. Greit at regler som følges, men setter man all fornuft til side fordel for detaljert regelverk og paragrafstyring, er man virkelig på ville veier.:old

Er dette fordi pilotere blir daarligere behandlet av vekterne, er pilotene mer haarsaare, eller er det ikke interessant nok til aa bli skrevet om om det er andre som plages av vekterne?

Piloter reiser rundt på mange forskjellige flyplasser. Dessverre utøves security forskjellig på de fleste av plassene. Noen steder får man lov til å gå frem og tilbake pipe-portalen for å ta av seg ting, frem til det slutter å pipe. Andre steder blir man stoppet og får ikke lov til å gå tilbake. Man må gjennom en full manuell sjekk i stedet. Når man blir tatt til side for stikkontroll, så må man noen steder av med skoene, andre steder kan man ha skoene på. Kanskje det har noe å gjøre med at piloter er mer oppgitte over security enn de andre yrkesgruppene du nevner? Stuere, bakkemannskaper etc, kjenner sin egen flyplass godt, de vet hva som kreves av hver enkelt vekter, av lokalt regelverk (som ikke skal finnes, for det skal jo være globalt), og hvor ømfintlige pipe-portalene er. Ingen portaler er selvfølgelig like følsomme/ufølsomme.
Så kan man jo kanskje si at kabinbesetningen ikke er like hårsåre og ikke forsinker flighter, og det er de kanskje ikke. Men de vet å bite fra seg når de opplever liknende episoder. Som i resten av samfunnet så reagerer menn (de fleste piloter er menn) på en annen måte enn kvinner (de fleste i kabinansatte er kvinner), og det kan også være en forklaring. Og til slutt er det jo rett og slett ulogisk at man blir vurdert som et sikkerhetsproblem, når man sekunder etterpå sitter i flyet og kan akkurat som man vil.

Du jobber som flygeleder? ...da burde du vite at alle passasjerfly har EGPWS som skriker dersom man nærmer seg stigende terreng. Så du ville ikke klare å radarlede et fly inn i en fjellvegg. Dessuten er piloter såpass våkne at de vet hvor de befinner seg, og vet når de blir vektorert for lavt. Slikt står også på kartene (under MSA er det farlig å la seg vektorere).

Det er helt mulig å gå igjennom en detektor uten å sette den av. Jeg har for moro skyld gått igjennom med en lukket knytteneve full av mynter i tillegg, også. Med belte.

Det er fordi pipe-portalene måler mengden av metall, ikke om du har metall på deg eller ikke. Dessuten reagerer den ikke på mynter, dersom du ikke har en stor mengde av dem.

Slike enkeltdemonstrasjoner er ikke bar, særlig hvis det så klart går ut over paxen som her. Da hadde det vært bedre om fagforeningene organiserte presset, og truet med kollektivt å beholde skoene på.

Jeg har ikke noe behov for å plage de som jobber i sikkerhetskontrollen (de fleste er helt ok folk etter min erfaring), men når hysteriet er gått så langt toro jeg at en kollektiv protest hadde vært en ide. Hvis flest mulig kranglet om skoene, hadde med seg noe ulovlig som man kunne krangle om når de beslaglegger (som den gang de beslagla en skrutrekker jeg for lengst hadde glemt i fotoveska (og som mange kontrollører før hadde oversett...), den var fire cm lag og hadde to mm bredt blad) - ja, da hadde til slutt kontollørene blitt så lei at de tok det til Avinor som også blir lei, som tar det til statsråden...og så videre.

Back