Phoenix East

LN-KFW

ScanFlyer Blue
Er det noen som har noen erfaringer fra Phoenix East Aviation i florida?
Skal ta PPL for så og bli yrkespilot, men noen fordeler/ulemper ved å ta det i USA kontra i Norge. (se bortifra å konverte.)

Eller er det noen som har andre skoler å anbefale?
 
Et år i USA er ikke å forakte , men ----Det fungerer ikke som lovet der borte har jeg fått høre.
JEG ville ha tatt min PPL i en klubb----bygget PIC tid samtidig som jeg leste ATPL teorien.
Med ferdig ATPL teori ta modulært kurs CPL-MEP-IR på Røros (billigst)
Fullfør med en FI(A)----bygge timer. Lykke til
 
Last edited:
Jeg gikk på PEA og var godt fornøyd med det. Kom ut ca 5% over annonsert kostnad, pluss 5% fuel surcharge.
 
Tenker kanskje på å ta PPL under lærlingtida, så dra bort dit å få alt ferdig til å bli kommersiell pilot.
Men er fortsatt en stund til, så ting kan forandre seg.
Uansett takk for svar. :)
 
Min anbefaling er å ta så mye du føler du har motivasjon til i Norge. Har du jobb her hjemme, så finnes det ikke smarte alternativer i utlandet. Ikke bruker du nødvendigvis lengre tid heller. Poenget med USA helt borte hvis du ikke har tenkt å bruke tid der som instruktør etter at CPL IR/ME CFI og CFII papirene dine er i boks, da kostnaden forbundet med konvertering til JAR-FCL kommer på ca 140.000,- dersom du ikke har mer enn x antall timer totaltid i loggboka.

Til sammenligning kommer full CPL IR/ME pakke på ca 291.500,- på Luftfartsskolen (ikke billigst). Slik markedet er akkurat i dag, så finnes det jo ikke behov for instruktører i USA. Flere bekjente som er der nede nå og sliter med å passere 100 timer på 6 måneder...!

USA:
FAA CPL IR/ME à ca 25.000$ = 150.000,- (PEA)
JAR FCL konvertering = 150.200,- (Luftfartsskolen på Seneca V)

Norge:
JAR CPL IR/ME à 291.450,- (Luftfartsskolen på Seneca V)

Ganske likt som du ser, men i USA har du ikke muligheten til å tjene litt penger på si slik du har i Norge. ATPL teorien (43.000,-) kommer i tillegg uansett om du gjør flygingen i Norge eller USA.

PPL i Norge
6.000,- (ca) Med. Class 1 - like greit å ta class 1 med en gang
15.000,- (ca) teori pluss eksamensgebyrer, oppflyging osv ++)
60.750,- 45 timer i Ringerikes Motorflyklubb à 1050,- + instruktør à 300,-
= 75.750,- (Basic PPL)

Videre for å fly seg opp til minstekrav for CPL programmet
7.500,- Mørkeflyging inkl instruktør
105.000,- 100 timer PIC timesamling à 1050,- (spar penger ved å dele kostnaden på venner som vil fly)
=112.500,-

Totalt fra 0 til 150 timer totaltid og 100 timer PIC koster det ca 188.250,-


188.250,- Fra 0 - 150 timer PPL nivå
43.000,- ATPL Teori og klasseromsundervisning
291.450,- Luftfartsskolen med Seneca V og 172 G1000 (76 timer)
29.000,- MCC på Luftfartsskolen
25.000,- Diverse gebyrer

576.700,- Totalt fra 0 til 226 timer - ATPL(f) CPL IR/ME og MCC i Norge.
 
Last edited:
Jeg ville iallefall unngått Luftfartsskolen. Ikke av personlige erfaringer, men når jeg ser prisene per flytime.

P.s Jeg gjorde PPL på 6 uker, det var ikke i Norge. Med sommeren vi hadde i Norge, tror jeg ikke det hadde vært lett.
 
Last edited:
Jeg ville iallefall unngått Luftfartsskolen. Ikke av personlige erfaringer, men når jeg ser prisene per flytime.

P.s Jeg gjorde PPL på 6 uker, det var ikke i Norge. Med sommeren vi hadde i Norge, tror jeg ikke det hadde vært lett.

Jeg gjorde PPL i Ringerikes Motorflyklubb på 8 uker kombinert med full jobb høsten 2009, så det lar seg gjøre i Norge også :) Luftfartsskolen er ikke billigst, men slipper man å ta ut permisjon for å bo på Røroslandet 2-3-4 måneder, så blir det ikke så mye dyrere allikevel... Og ikke minst teller for min del litt at flyene de har på Luftfartsskolen er så å si helt nye... Corvalis 400 utsjekk får du f.eks. ikke mulighet til på Røros :)
 
Hvor mye ekstra er du villig til å betale for å få en Corvalis utsjekk? Og det å betale så mye for å fly nye fly har jeg aldri skjønt helt poenget med, du ender uansett opp med samme sertifikater. Er tross alt en single engine piston vi snakker om her, lite vits å betale skjorta for å fly det bare fordi flyet har en fancy cockpit og ´nybil´ følelse:)
 
Har sett litt på Phoenix East selv (hovedsakelig fordi det linkes til den fra Luftfartsskolen), i tilfellet at jeg ikke kommer inn i Tromsø. Også sett på Hillsboro, men om det blir sånn at jeg "må" til USA for å ta utdannelse så frister det vesentlig mer med Florida.

Noen som har noen skoler der å anbefale?
 
Hvor mye ekstra er du villig til å betale for å få en Corvalis utsjekk? Og det å betale så mye for å fly nye fly har jeg aldri skjønt helt poenget med, du ender uansett opp med samme sertifikater. Er tross alt en single engine piston vi snakker om her, lite vits å betale skjorta for å fly det bare fordi flyet har en fancy cockpit og ´nybil´ følelse:)

Er ikke Corvalis utsjekken jeg betaler ekstra for, men å slippe å ta flere måneders permisjon fra jobb uten lønn gjør saken litt annerledes :) Må jeg ta permisjon fra jobb blir det plutselig ikke så mye billigere på Røros allikevel... :) Easy math...

Å fly Corvalis er nok i seg selv ikke noe mål, men å fly IFR nav til London på samme tida som man ellers ville brukt på IFR til Sola er jo litt spennende da... :)

Andre har kanskje andre prioriteringer og behov, men dette er mine betraktninger ... Hvorfor hoppe rundt i en gammal doning når man har muligheten til å hoppe rundt i en ny?
 
Jeg går på Ari Ben Aviator i Florida og er kjempefornøyd. Bra priser, studentene her er fornøyde og jeg sitter igjen med # Single Engine Private Pilot
# Private Multi-Engine
# Multi-Engine Instrument
# Multi-Engine Commercial
# Single Engine Commercial
# Multi-Engine Flight Instructor
# Instrument Flight Instructor
# Single Engine Flight Instructor

259 flytimer, derav 200 timer på Multi når jeg er ferdig. Prisen er knappe 290 000 kroner for flytid, checkrides og undervisning i klasse inkl. 6 måneders housing.

Det er flere tidligere elever fra Luftfartsskolen/Phoenix East her som har hoppet av fordi de ikke holder budsjett. Det har de foreløpig gjort her på denne skolen.

Totalt er vi vel 8 nordmenn her, sammen med en herlig verdensmix
 
Er ikke Corvalis utsjekken jeg betaler ekstra for, men å slippe å ta flere måneders permisjon fra jobb uten lønn gjør saken litt annerledes :) Må jeg ta permisjon fra jobb blir det plutselig ikke så mye billigere på Røros allikevel... :) Easy math...

Å fly Corvalis er nok i seg selv ikke noe mål, men å fly IFR nav til London på samme tida som man ellers ville brukt på IFR til Sola er jo litt spennende da... :)

Andre har kanskje andre prioriteringer og behov, men dette er mine betraktninger ... Hvorfor hoppe rundt i en gammal doning når man har muligheten til å hoppe rundt i en ny?

Som instruktør advarer jeg mot å ha jobb samtidig som en tar denne utdannelsen. DET blir fort dyrt. CPL-IR-MEP modulært :oldpå stipulert tid er ingen dans på roser. Det krever full attention.
 
Det er jo ikke noen stipulert tid hvis man tar det modulært. Det er det som er en av fordelene - Man kan gjøre det så fort eller sakte man vil, og tilpasse det til en eventuell jobb.
Har man mulighet til å fortsette å jobbe ved siden av studiene er jo det absolutt å anbefale økonomisk sett. Hvor mye attention som kreves av cpl-ir-me er veldig individuelt etter min erfaring.
 
Som instruktør advarer jeg mot å ha jobb samtidig som en tar denne utdannelsen. DET blir fort dyrt. CPL-IR-MEP modulært :oldpå stipulert tid er ingen dans på roser. Det krever full attention.

Er der i dag, og har ingen problemer med å kombinere CPL/IR/MEP og ATPL med jobb... Det er vel sikkert også noe individuelt etter hvem det er som tolker...? For min del hadde det iallefall blitt BETYDELIG dyrere om jeg ikke kunne finansiert fortløpende. Lån er heller ikke gratis, så kan man unngå eller iallefall begrense lån, så er det mye penger spart!
 
Det er ikke noe problem å ta ATPL-teorien i kombinasjon med jobb, så lenge man har Bristol så går det som en lek.
Jeg tok ikke CPL IR modulært, men som kreditering. Også dette i kombinasjon med full jobb. Det gikk ikke ut over jobb, førte ikke til ekstra flytimer eller ekstra forsøk på eksamen.
Det handler egentlig om motivasjon og struktur, som det gjør gjennom hele flygerutdannelsen.

Kan forøvrig anbefale LFS på Torp, de er profesjonelle og har et høyt nivå på instruktørene.
 
Det er ikke noe problem å ta ATPL-teorien i kombinasjon med jobb, så lenge man har Bristol så går det som en lek.
Jeg tok ikke CPL IR modulært, men som kreditering. Også dette i kombinasjon med full jobb. Det gikk ikke ut over jobb, førte ikke til ekstra flytimer eller ekstra forsøk på eksamen.
Det handler egentlig om motivasjon og struktur, som det gjør gjennom hele flygerutdannelsen.

Kan forøvrig anbefale LFS på Torp, de er profesjonelle og har et høyt nivå på instruktørene.

1 Ikke bland sammen modulært kurs og kreditering--To helt forskjellige ting.
2 Ikke noe problem med jobb sammen med utdannelsen? --Uttaler du deg som
FI eller er det din egen erfaring?

Hva som er lett for noen er tricky for andre --ikke sant??

Jeg er FI(A) -(IR-MEP/SEP) --min erfaring er ikke sammenfallende med din.
 
1 Ikke bland sammen modulært kurs og kreditering--To helt forskjellige ting.
2 Ikke noe problem med jobb sammen med utdannelsen? --Uttaler du deg som
FI eller er det din egen erfaring?

Hva som er lett for noen er tricky for andre --ikke sant??

Jeg er FI(A) -(IR-MEP/SEP) --min erfaring er ikke sammenfallende med din.

Jeg snakker om modulært kurs, og min erfaring er at det ikke er noe problem å kombinere :) Som jeg også skrev over - det er sikkert individuelt hvor ens egne grenser går, og jeg må anbefale ut ifra hva jeg har erfart. Modulært i norge kombinert med jobb er etter min erfaring ikke noe problem. Min erfaring er heller ikke sammenfallende med din. Kan jeg spørre om hvor du er instruktør?
 
Last edited:
1 Ikke bland sammen modulært kurs og kreditering--To helt forskjellige ting.
2 Ikke noe problem med jobb sammen med utdannelsen? --Uttaler du deg som
FI eller er det din egen erfaring?

Hva som er lett for noen er tricky for andre --ikke sant??

Jeg er FI(A) -(IR-MEP/SEP) --min erfaring er ikke sammenfallende med din.

Jeg blander ikke noe som helst, jeg kommenterte kreditering. Hvis du leser innlegget mitt så påpeker jeg også dette.
Hvis det er greit å kombinere ATPL teori og eksamener + kreditering med jobb, så bør det også gå an å kombinere ATPL teori og eksamener + modulær flyging med jobb. Det vil selvsagt ta lenger tid, men begge tilfeller innebærer noe lesing og noe flyging.

Jeg uttaler meg ikke som FI, men på generelt grunnlag om flyutdannelse. Folk er forskjellige, men til syvende og sist er det motivasjon og struktur som er det viktige, ikke om man jobber ved siden av eller ikke.

Dersom man synes ting er så forbanna tricky, så er det på tide å se på om man faktisk har valgt riktig utdannelse.


Som litt mer svar til den første posten vil jeg anbefale følgende:
Ta PPL i Norge, og deretter ATPL-teori. Dra til USA, ta CPL/IR og bli instruktør og bygg timer. Ta kreditering mens du er hjemme i Norge på ferie noen uker midt i instruktørtiden, dra tilbake til USA og jobb som instruktør til visumet går ut, samtidlig som du søker på jobber i Norge.
Da søker du på jobber i en periode der du flyr for fullt, er current og har alle sertifikater. Dukker det opp en bra jobb, så tar du den, gjør det ikke det, så samler du bare timer til du må hjem.
På denne måten vil du sitte med 1000-1500 timer totalt etter 24 mnd i USA. Legg til noen mnd i forkant på PPL og ATPL-teori
 
Last edited:
Jeg har lest at flere sliter med å få 1000-1500 timer som instruktører? Stemmer dette?
 
Back
Top