Pepper til SASBraathens i TV2 nyhetene 2100

Replying to Topic 'Pepper til SASBraathens i TV2 nyhetene 2100'

Industrielle årsaker er f.eks. streik.

Hvis man kommer til Gardermoen 1. juledag og ser på oversikten over avganger, så ser man mange det står Cancelled på, og det er normalt en type kommersielle kanselleringer (COMM). De er normalt tatt ut av bookingsystemet tidlig, ihvertfall i seriøse selskaper. Det er et begrep som man kan bruke i standard IATA meldinger. Begrepet ble mye omtalt når de "nye EU reglene" ble iverksatt.

Cockpit trenger ikke så mye tid på en turnaround, men det kommer ann på om man skal bytte cockpitcrew, rutiner og hvem som gjør hva i selskapet. I turnaroundprosessene er det uansett alle faktorene som må taes med i betraktning uansett.

Originally posted by Orion_2005

Hva med å snu hele saken på hodet?

Hva kan man si at er ett riktig antall kanselleringer for ett flyselskap?

Kun ett svar paa det: Null.
Imidlertid er det ikke spesielt realistisk ... Innimellom er man noedt til aa bite i det sure eplet, men det er ikke noe man gjoer med glede. Man gjoer det fordi man ikke har noe valg.

DOT (samferdselsdepartementet) rapporterer hver maaned trafikkdata for flyselskapene hger borte, ogsaa kanselleringstall. Den siste rapporten finnes her paa side 22. For oktober ser vi at jetBlue og Delta er 'verst i klassen' med kansellering av 3.1 % av sine avganger. Dette er MYE, men alt uvaeret spiller selvsagt tungt inn og DL og B6 er tungt inne i de vaerste omraadene. Hawaiian hadde paa sin side ikke en eneste kansellering i oktober.
Statistikken for hele aaret finnes her:
http://airconsumer.ost.dot.gov/reports/atcr05.htm

Mye snadder for tallfreaks ... :thumbup

Originally posted by Cedlind

Originally posted by LN-MOW
en full Troenderbird som ellers ville ha mattet bli kansellert.
En liten avsporing.. Var ikke "Trønderbird" det markedsførte navnet på 06:50 eller 07:50 avgangen fra TRD til FBU en gang i tiden.
(Inbiller meg at dette var -før- 7/10/98)

Forøvrig første og foreløbig eneste gang jeg kan komme på å ha sett at en enkeltavgang blir markedsført spesielt.

Det var 7.50-avgangen, og saa vidt jeg husker gikk den med DC9-21 - ihvertfall i begynnelsen. Det var en meget effektiv kampanje, mener aa huske at den ble unnfanget av de ansatte paa Vaernes. De har en meget kreativ gjeng der ... :up: :up:

Kun ett svar paa det: Null.

For min egen del ville jeg aldri satt min fot i ett flyselskap som ikke har kanselleringer i Norge. Det betyr:

A) Flyselskapet har dekket opp alle avganger med ekstra fly og crew.
=> Flyselskapet vil være på god vei til skifteretten med enorme kostnader og lav
utnyttelse!

B) Flyselskapet tøyer strikken for å slippe kanselleringer

Er det noe som er sikkert så er det at har man fly har man feil på ett eller annet tidspunkt. Det enten om man har en Boeing, MD, Fokker, Dash eller ATR.

Du har 110% rett, men man maa likevel ha som maal aa klare seg uten kanselleringer.

ATA laa lenge veldig godt an paa kanselleringsstatistikken. Og aarsaken var at ledelsen foretrakk aa ta forsinkelsene og gjennomfoere hele flyprogrammet framfor aa kansellere ved problemer. Det hadde selvsagt ingen god innflytelse paa punktligheten, men er en maate aa gjoere det paa.

Originally posted by CK

DY - og Kjosern - skal passe seg for å bli for kjepphøye her, plutselig er det dé som har problemer... Det snur fort

Endel kanselleringer også hos DY i dag ser det ut for:
Ifølge osl.no har SAS Braathen og Norwegian hittil i dag (14.desember)
3 kanselleringer hver med avgang fra OSL.

Når vi også tar i betraktning at Norwegian er et mye mindre selskap med sine 14 fly (mot SAS Braathens 58) så må prosentandelen av kanselleringer være mye høyere hos DY enn hos SK i dag.

Er det deg som har skrevet på hegnar.no LN-RKF?

Originally posted by LN-RKF

Originally posted by CK

DY - og Kjosern - skal passe seg for å bli for kjepphøye her, plutselig er det dé som har problemer... Det snur fort

Endel kanselleringer også hos DY i dag ser det ut for:

Når vi også tar i betraktning at Norwegian er et mye mindre selskap med sine 14 fly (mot SAS Braathens 58) så må prosentandelen av kanselleringer være mye høyere hos DY enn hos SK i dag.

Ja om du velger å kun se på 1 dag...idag ja. Men det blir jo ikke helt rett.

Dy har hatt problemer i hele dag, og siste fra Stavanger erstimerer å gå til oslo kl 0030.. nesten 4 timer forsinket.
Forsinkelser rammer alle, så kjoseren bør ikke være for kjepphøy nei

Originally posted by FBU

Dy har hatt problemer i hele dag, og siste fra Stavanger erstimerer å gå til oslo kl 0030.. nesten 4 timer forsinket.

Dette blir jo latterlig. Norwegian har vansker en dag og blir forsinket. Men dem har ikke kansellert.
Du diskuterer jo flere ting samtidig.

SAS har 5 innstilte fly fra OSL idag, Norwegian har 3.

Angående forsinkelser idag så sliter SAS Braathens like mye, så her tviler jeg på at det er valg av selskap som er avgjørende, men kanskje andre faktorer.

Originally posted by Hurum

Men dem har ikke kansellert.

Jo.

Bergen DY 602 0720 Innstilt Norwegian 23

Stavanger DY 532 1550 Innstilt Norwegian 26

Bergen DY 644 1630 Innstilt Norwegian 6

Foroevrig begynner dette aa bli dumt. Alle har problemdager, enten de heter SAS, Norwegian, Continental eller Qantas, og det er foerst naar man faar maanedstallene paa bordet at man kan se trender.

Ehh...er jo akkurat det samme som jeg har skrevet over dette innlegget jo.

Norwegian har kansellert 3, SAS 5.

Men Norwegian har ikke kansellert avgangen som ble forsinket, som jeg trodde innleggerene som jeg ikke vet hva heter for jeg ikke tør bruke qoute-funksjonen.

Men som sagt har Norwegian langt færre avganger som er innstilte enn SAS.

Om det absolutt skal diskuteres forsinkelser etc så har idag SAS flere forsinkede fly enn Norwegian på OSL.
Faktisk er Norwegian det mest punktlige norske flyselskapet på OSL idag

Nå var det faktisk staff shortage i SVG cntrl, dette medførte SLOTS på opptil 80 min OSL-BGO-OSL :naughty:

NETWORK NEWS WEDNESDAY 14 DECEMBER 2005 - UPDATE 1
--------------------------------------------------
ENSV ACC STAFF SHORTAGE
-----------------------
.
DUE TO A STAFF SHORTAGE, ENSV ACC ANTICIPATE OPERATING WITH
ONLY TWO REDUCED CAPACITY SECTORS ALL DAY WEDNESDAY.
.
DELAYS ARE FORECAST TO PEAK AROUND 50 MINUTES IN THE AFTERNOON.
.
AIRCRAFT OPERATORS OPERATING 'SANTA FLIGHTS' BETWEEN
EG/EI AND EF.. ARE SUGGESTED TO CONSIDER USING THE ROUTES MADE
AVAILABLE FOR THEM AS DETAILED AT THE FOLLOWING ADDRESS:
.
WWW.CFMU.EUROCONTROL.INT/CFMU/PUBLIC/STANDARD(UNDERSCORE)PAGE/
SANTA(UNDERSCORE)FLIGHTS(UNDERSCORE)2005.HTML
.
NETWORK MANAGEMENT CELL, BRUSSELS

Originally posted by Hurum

Originally posted by FBU

Dette blir jo latterlig. Norwegian har vansker en dag og blir forsinket. Men dem har ikke kansellert.
Du diskuterer jo flere ting samtidig.
Nei jeg diskuterer ikke flere ting samtidig. Jeg diskuterer irregularitet, og her henger begreper som forsinkelser og kanselleringer soleklart sammen.
Hovedpoenget mitt er at mr Kjos, bør være forsiktig med sine uttaleser i media vedrørende konkurenter, og ting han tilsynelatende overhodet ikke har peiling på.

Originally posted by FBU

Hovedpoenget mitt er at mr Kjos, bør være forsiktig med sine uttaleser i media vedrørende konkurenter, og ting han tilsynelatende overhodet ikke har peiling på.

Å snakke nedsettende om sine konkurrenter i stedet for å fremheve sitt eget produkt har jo vært Kjosern`s varemerke lenge.

Mange oppfatter dette som en uvanlig form for markedsføring. Hvor ofte ser vi for eksempel at sjefen i en dagligvarekjede, bilforretning eller telefonselskap er ute i media og snakker nedsettende om sine konkurrenter på denne måten? Jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende i andre bransjer iallfall.

Synes alle skal være forsiktige med å snakke nedsettende om konkurrentene.

men synes likevel at spørsmålet Kjos stilte (har oppfattet at det var et spørsmål og ikke dokumentert påstand) er svært aktuelt.
Når man heller ikke klarer å være enig om hva som er en komersiell kansellering så blir dette enda vanskeligere. Var vel derfor TV2 undersøkte antall kanselleringer mellom Oslo og Bergen i 2 måneder og fant at SAS kansellerte 3 ganger så mye som Norwegian.

:alien: slenger meg på denne "tåpelige" diskuskon. En kan alltid regne i % og få store tall, men som enkelte har poengtert så må det sees i sammenhenh med antall avganger og da er jo ikke forskjellen så stor, eller?

Så kan en spekulere, Dy 644/14dec cld p.g.a airs, greit, med den reduksjonen som
var her på vesltalndet

Men dy532 ble også kansellert, rett før 644 og her står der ingen grunn,
kan man ane at de her tok en kjos'er å har kamuflert av økonomiske hensyn:lol

Originally posted by krølle

:alien: slenger meg på denne "tåpelige" diskuskon. En kan alltid regne i % og få store tall, men som enkelte har poengtert så må det sees i sammenhenh med antall avganger og da er jo ikke forskjellen så stor, eller?

Virker ikke som du har fått med deg at forskjellen er 3 ganger så stor når en HAR TATT i betrakning antall avganger i de to ulike selskapene.

SAS Braathens har vel sagt at de har hatt ekstra problemer med avviklingen i høst, så det er vel egentlig ikke noen diskusjon. Man burde vel også se hvor mye det går ut over i minutter og timer for paxen når DY kansellerer og når SK innstiller.

Hvis det er noen som er uenig når SAS Braathens sier at de ikke innstiller pga lavt belegg, så bør man ha noe håndfast å vise til, ellers blir det bare ren spekulering. - Eller forsøk på å svartmale selskapet.

Originally posted by krølle

Så kan en spekulere, Dy 644/14dec cld p.g.a airs, greit, med den reduksjonen som
var her på vesltalndet

Men dy532 ble også kansellert, rett før 644 og her står der ingen grunn,
kan man ane at de her tok en kjos'er å har kamuflert av økonomiske hensyn:lol

Som igjen skyldtes at a/c til Dy532 (mfl) var rammet av ATC og bl.a hadde stått fast i BGO .... :zzz

Back