Pendlerreise til Angola, en omvei rundt halve Europa

Tack för intressant rapport. Angola står på listan över länder jag inte tänker besöka om jag inte måste så det är väldigt intressant att se hur andra haft det.

Vi reiser alltid som en del av et organisert opplegg, vi har ikke noe ekstra sikkerhetsopplegg rundt oss når vi reiser rundt i byen til og fra hotell og båten. Det er ikke direkte farlig, men den store forskjellen mellom de som har mye og de som har ingenting er så stor kombinert med korrupsjon gjør at jeg føler meg ikke helt trygg likevel å gå alt for mye gatelangs.
Det kan være jeg er litt skeptisk da man ikke vet hvem man skal stole på som for eksempel om man havner på et brukbart sykehus om ulykken er ute eller om politiet vil behandle deg rettferdig eller om de kun er ute etter å få penger ut av deg.
Jeg har alltid et sett med reisevaluta som jeg kaller det, i tilfelle man skal ende opp i en uheldig situasjon.

Hadde du reist dit alene da? Uten at noen organiserer det?

Angola og Namibia er etter det jeg har hørt relativt velfungerende land. Håper det kommer flere bilder etterhvert :)

Namibia er, etter hva jeg forstår helt kurant. Jeg har en bekjent som har drevet bushflyving det et par år. Angola er en divisjon under..

Artig å lese, skal selv ned dit i januar. Forøvrig hadde jeg en kollega på lufthansamaskinen som ble påkjørt av en deicingbil hvor kollegaene dine reiste, og de ble til slutt 14 timer forsinket.

Hadde du reist dit alene da? Uten at noen organiserer det?

Svaret er enkelt og greit, nei! Det er alt for mange ukjente faktorer, mange andre afrikanske land som står på min ønskeliste over reisemål, Angola er ikke ett av dem.

Takker for supereksotisk rapport. Elsker å lese sånne som er langt utenfor mitt univers, og du skriver bra.

Kjør på hvis du har mer på lur. Enkelt og greit, en eksotisk TR.... :)

Skulle gjerne lagt ut flere bilder, det var mye som måtte forkastes på grunn av dårlig kvalitet mens man var ute på kjøretur. Skal prøve å ta flere bilder når jeg reiser hjem og om bord igjen :)

Hadde seks tilsvarende turer til Luanda i fjor, med ytterligere to til i år.

Vi reiste om Stockholm for å hente STV visumet der, nå har eg LTV så da blir det direkte til Amsterdam før faste ruta nedover med KL 581, heimturen gjekk som regel på torsdagen med AF 929, der hadde vi nesten faste seter :)

Ser på eine bilde at BA bruker B747, var kun B777 som var der når vi var der nede.

Forøvring landa BA først før Rio flyet til TAAG Angola kom, dermed var køen som regel ut på tarmac i immigrasjon når KLM flyet landa. Her var trikset å komme sist inn på rette buss fra flyet om man fekk til det

Om man mangler Gul Feber så kan man betale seg fra det uten å ta den der nede, var $25 for nokre år siden men der har vel stege kan eg tenke meg

Da eg venta på LTV visum fekk eg ikkje Recibo når eg skulle reise heim, dermed blei eg bøtelagt med $4500 for å være ulovlig i landet siden mitt gyldig visum var i passet dei hadde og mitt andre pass som eg reiste heim på ikkje hadde gyldig visum i. Når eg kom tilbake 5 veker seinare mente dei på at bota ikkje var betalt (det var den), så da måtte man ut med nye $4500 :) Heldigvis etter mange timer venting både her og der, så betalte agenten for oss og fekk oss igjennom...

Fra Luanda hadde vi charterfly nord til Soyo kor vi fløy ut til båten i en Sikorsky S-76C+++, så det blei fire ganger innom immigrasjon da Soyo rekner seg for "en stat i staten"

En ting dei har masse av i Luanda, og da enormt masse av er Søppel! Over alt er det søppel, store berg meg søppel, fulle skråninger med søppel, over alt er det søppel!

Neste år skal vi ned igjen, inkl. Congo, Nigeria og Elfenbenskysten...

Lunge tilgang med Flying Blue Petroleum fungerer omtrent bare på Schiphol og da om man kommer med KLM og reiser videre med KLM...

Lunge tilgang med Flying Blue Petroleum fungerer omtrent bare på Schiphol og da om man kommer med KLM og reiser videre med KLM...
Det er vel offisielt kun i AMS og på CDG det skal virke, og kun med KL/AF-metal? I såfall er det jo bare riktig og etter boken. :)

Takker så mye for tilbakemeldingene og alle som har tatt bryet med å lese rapporten! :)
Skal se om jeg får til en hjemreiserapport om en måneds tid forhåpentligvis med flere bilder.

Kjekt å se TR fra det "U-landet" man selv jobber i. Bilder av mye kjente ting.
Gleder meg til hjemreisen rapporten din ;)

Back