• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Pegasus av banen i Trabzon

Aner ikke hvor MOW har sin info fra, men diskuterte dette med en SAS-kaptein i går som nevnte dette scenarioet som en mulighet.

Kort "oversettelse":
Styrmannen flyr, de ser banen på minimumshøyden (skyer og regn), Styrmannen kobler ut autopiloten, men gir samtidig full gass. Kapteinen overtar, drar tilbake til tomgang, senker nesen og lander. På denne turen har maskinen kun revers på venstre side, men dette vet pilotene om på forhånd. Når kapteinen begynner å reversere venstre motor går høyre på ny opp til full gass fordi de har glemt å koble ut auto-gass-systemet som fremdeles står i full gass modus. Flyet aksellererer og sklir av banen. Høyre motor brekker av. Alle passasjerene evakueres fra bakre dør. Ingen røyk i kabinen og ingen personskader.
 
Det ble postet på pprune.org for er par tre dager siden. Der ligger det også link til en video som viser en demo av hvordan det kan ha skjedd, gjort i simulator.
 
Back
Top