• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Paxgrunnlag? (skilt ut frå "Continental utvider fra Oslo-tråden"

basejumper

ScanFlyer Blue
Paxgrunnlag? (skilt ut frå "Continental utvider fra Oslo-tråden"

Jeg kranglet her på forumet for en tid tilbake om demografi har noe å gjøre med passasjergrunnlaget eller potensialet for flyruter til USA.
I følge denne linken er nordmenn den 9 største europeiske innvandrergruppen til USA: http://en.wikipedia.org/wiki/White_Americans
Foran Svensker og rundt dobbelt så mange som noen andre fra Skandinavia.

Bare lurer på om det er en tilfeldighet at akkurat Polen har en hel del daglige direkteruter til flere byer i USA, siden Polen er den 5 største innvandrergruppen fra Europa til USA ?

Uten å kunne ta det helt nøyaktig vil jeg tippe grunnlaget er mye større fra Norge som fra et av våre naboland,
et lite paradoks i forhold til hvor SAS har valgt å ha sine flyvninger fra.
Bare til ettertanke.

Last edited:
Re: Continental utvider fra Oslo

Jeg kranglet her på forumet for en tid tilbake om demografi har noe å gjøre med passasjergrunnlaget eller potensialet for flyruter til USA.
I følge denne linken er nordmenn den 9 største europeiske innvandrergruppen til USA: http://en.wikipedia.org/wiki/White_Americans

Bare lurer på om det er en tilfeldighet at akkurat Polen har en hel del daglige direkteruter til flere byer i USA, siden Polen er den 5 største innvandrergruppen fra Europa til USA.

Uten å kunne ta det helt nøyaktig vil jeg tippe grunnlaget er ca dobbelt så stort fra Norge som fra et av våre naboland,
Bare til ettertanke.

Amerikaner med skandinaviskt påbrå utgör knappast något stort underlag. Etnisk trafik mellan Skandinavien och USA är minimal. Det finns en väsentlig skillnad mellan polska och skandinaviska utvandrare: flyttströmmen av norrmän och svenskar avtog för hundra år sen medan stora grupper med polacker har fortsatt att utvandra till USA ända fram till idag.

Bare lurer på om det er en tilfeldighet at akkurat Polen har en hel del daglige direkteruter til flere byer i USA, siden Polen er den 5 største innvandrergruppen fra Europa til USA ?

Uten å kunne ta det helt nøyaktig vil jeg tippe grunnlaget er mye større fra Norge som fra et av våre naboland,
Bare til ettertanke.

Det var dog noget af det mest tåbelige jeg længe har læst. Nu vælger flyselskaber dog nok ikke alene udfra 50-100 årig gamle indvandringshistorier.
I så fald er jo både SAS, Delta og Continental ualmindeligt tåbelige. Og Delta må jo tage din toppris som "idioter" siden de nu udvider med en daglig afgang til JFK.
Skal man tro dine fine historier, så må der jo flyve en hel del tomme fly fra CPH til USA....

Bør du ikke holde landskampene til sportsbanen???
Var ombord på en propfuld SK 961 fra CPH til DXB lørdag aften, men den rute bør vel også flyttes, da der uden tvivl findes en eller anden norsk indvandrer et sted i den arabiske ørken....

Amerikaner med skandinaviskt påbrå utgör knappast något stort underlag. Etnisk trafik mellan Skandinavien och USA är minimal. Det finns en väsentlig skillnad mellan polska och skandinaviska utvandrare: flyttströmmen av norrmän och svenskar avtog för hundra år sen medan stora grupper med polacker har fortsatt att utvandra till USA ända fram till idag.

Ja jeg vet ihvertfall at vi har besøk av en del av mine rundt 1000 slektninger årlig til Norge. Men dette bilde ser du jo mellom Italia og USA også. I Italia har jo utvandringen stoppet for lenge siden.

Bør du ikke holde landskampene til sportsbanen???
.

Helt enig, ingen landkamp, men siden Norge da er holdt på utsiden av det gode SAS selskap, så starter jo de "små grå" å jobbe, for å finne årsaken. Og av og til så får man ikke regnestykke til å gå opp.

Bare til ettertanke.

LOT har/hadde en rute fra Warzawa til Chicago, hvor det bor mange polakker, så din påstand er ikke så "tåblig" som vår danske venn skal ha det til. PIA sin rute mellom OSL/CPH og Islamabad/Lahore er et annet eksempel på at demografi kan utgjøre et passasjergrunnlag for en flyrute. Det man imidlertid bure skille mellom som trafikkgrunnlag, er om det er en stor overvekt av første, andre eller tredje generasjonsinnvandrere. Jeg tror ikke at amerikanere med norske aner utgjør et stort passasjergrunnlag for en flyrute mellom OSL og f. eks MSP ettersom mange av disse er godt "utvannet" andre og tredje generasjons innvandrere til USA. Mange nordmenn med pakistansk bakgrunn er første generasjonsinnvandrere til Norge, og har derimot mer grunn til å reise tilbake til Pakistan - og utgjør derfor et passasjergrunnlag tilstrekkelig til at PIA har etablert to ruter fra OSL til Pakistan.

Bare til ettertanke.

Vel jeg er en av Innvandrerene, riktignok ikke i slekt med deg, og kan med haanden paa hjertet si at jeg ikke er noen god butikk for noe somhelst flyselskap.....og jeg reiser laaangt mere til Norge enn gjennomsnittet av Nordmennene her i Seattle (som ogsaa er en av de byene i USA som har flest Norkse Nordmenn fra Norge)....det er rett og slett ikke butikk - mine reiser til Norge utgjoer mindre enn 0.01 % av hva f.eks. den lille flyfabrikken oppe gata her kjoeper av flybilletter til/fra Norge.....

http://www.therouteshop.com/oslo-airport/ Har gardermoen fremdeles Minneapolis som førstevalg å nye fly destinasjoner, og her er hele 86% leisure travellers and 75% USA originating traffic, det sier sitt. Norsk Amerikanere på Norgesferie.
Men bildet er kompleks og grunnen til at jeg velger dette som måle-graf, er at det finnes en viss sammenheng.
Men Alle nye direkte IC ruter som har kommet i det siste til Norge, og som helt sikker kommer til å tilta, er jo i grunn et stort nok bevis i seg selv.

Ellers så kan jeg legge til at hvordan måler man passasjergrunnlag ?,
bruker man eksisterende passasjertrafikk og infrastruktur ?

for meg blir dette veldig feigt, det blir som å si at du ikke kan bli konge, for det du ikke har et slott. Men slott får du kun etter at du har blitt konge.

Så hva jeg vil frem til er at passasjergrunnlaget bygges også opp ene og alene pga. at ruten finnes der den går. Og vist ruten går foreksempel til CPH. ja da blir grunnleget også bygget opp der. Og her har Danskene vært veldig flinke, noe vi i Norge vist nok ikke har forstått verdien av ennå.

Last edited:

Bare til ettertanke.

Basejumper - jeg er simpelhen til at spørge om du selv tror på det du skriver og om du virkelig mener det seriøs? Baseret på dine indlæg i dag i denne tråd og i "Thai" tråden så er jeg altså tilbøjelig til at tro at du tager fis på os?

Men for lige at vende tilbage til potentialet.

Fra therouteshop.com:

Norway --> Los Angeles: 28.000 pax annual
Norway --> San Francisco: 29.000 paz annual

CPH --> Los Angeles: 66.000 pax annual
CPH --> San Francisco: 58.000 pax annual

Tja...

http://www.therouteshop.com/oslo-airport/ Har gardermoen fremdeles Minneapolis som førstevalg å nye fly destinasjoner, og her er hele 86% leisure travellers and 75% USA originating traffic, det sier sitt. Norsk Amerikanere på Norgesferie.
Men bildet er kompleks og grunnen til at jeg velger dette som måle-graf, er at det finnes en viss sammenheng.
Men Alle nye direkte IC ruter som har kommet i det siste til Norge, og som helt sikker kommer til å tilta, er jo i grunn et stort nok bevis i seg selv.

Men hva er inntekts potensialet ? Jeg kan love deg at det er ikke mye aa drive flyselskap paa naar det gjelder gjengen fra Ballard - Ya sure Ya betcha - og denne gjengen utgjoer flertallet av Nordmennene i Seattle Omraadet (som har rundt 3 Millioner innbyggere)....om de samlet kjoeper billetter for mere enn 5% av hva den lille flyfabrikken oppe i gata her kjoeper til Norge i loepet av aar vil jeg bli svaert overrasket....

Basejumper - jeg er simpelhen til at spørge om du selv tror på det du skriver og om du virkelig mener det seriøs? Baseret på dine indlæg i dag i denne tråd og i "Thai" tråden så er jeg altså tilbøjelig til at tro at du tager fis på os?

Men for lige at vende tilbage til potentialet.

Fra therouteshop.com:

Norway --> Los Angeles: 28.000 pax annual
Norway --> San Francisco: 29.000 paz annual

CPH --> Los Angeles: 66.000 pax annual
CPH --> San Francisco: 58.000 pax annual

Tja...

Ja her kommer nettopp hva jeg la til over, hvordan måle passasjergrunnlag.

hvordan måler man passasjergrunnlag ?,

for meg blir dette veldig feigt, det blir som å si at du ikke kan bli konge, for det du ikke har et slott. Men slott får du kun etter at du har blitt konge.

Så hva jeg vil frem til er at passasjergrunnlaget bygges også opp ene og alene pga. at ruten finnes der den går. Og vist ruten går foreksempel til CPH. ja da blir grunnleget også bygget opp der. Og her har Danskene vært veldig flinke, noe vi i Norge vist nok ikke har forstått verdien av ennå.

Jeg vil påpeke at data som therouteshop.com bruker for OSL er fra 2007.

Ja her kommer nettopp hva jeg la til over, hvordan måle passasjergrunnlag.

hvordan måler man passasjergrunnlag ?,

Jeg kan så tolke at du heller ikke forstår de tal som du endda selv refererer til!

Både Los Angeles og San Francisco er unserved fra henholdsvis Norge/OSL og CPH. Det betyder at tallene angiver hvor mange der rejser til de pågældende to destinationer med et eller flere skift fra henholdsvis Norge/OSL og CPH. Tallene indikere således O&D markedspotentialet for ruter til disse to US destinationer. Med andre ord er tallene for Norge/OSL og CPH mere eller mindre direkte sammenlignelige og er en god indikator på forskellen i markedsstørrelsen og potentialet.

Over and out...

Hvordan måles disse tallene? Det er jo både nordmenn og svensker som flyr via CPH? Det hadde kanskje vært et annet bilde dersom for CPH om OSL hadde tilbudt flere direkte IC-ruter.

Før fløy jeg til New York via CPH eller ARN, men nå flyr jeg direkte. Så enkel passasjerstatistikk, uten dypere analyse, kan ikke brukes for å si noe om behovet.

W

Hvordan måles disse tallene? Det er jo både nordmenn og svensker som flyr via CPH? Det hadde kanskje vært et annet bilde dersom for CPH om OSL hadde tilbudt flere direkte IC-ruter.

Før fløy jeg til New York via CPH eller ARN, men nå flyr jeg direkte. Så enkel passasjerstatistikk, uten dypere analyse, kan ikke brukes for å si noe om behovet.

W

Tallene måles for antall passasjerer som flyr mellom de to stedene. Dvs mellomlandinger tas ikke med. Så flyr du til New York via CPH fra OSL, så er det fortsatt OSL som "får" passasjeren i disse tallene som snakker om her

Tallene er i motsetning til Kastrup, svært lite sminket av transfer reisende;)

Dette bliver du nød til at forklare - har lidt på fornemmelsen at du ligesom basejumper tilsyneladende ikke helt forstår hvordan disse tal opgøres.

Det jeg også mente her var at man til en viss grad kan bruke den historiske demografien til å måle den økonomiske aktiviteten mellom landene.
et eksempel er RCCL som er et " Norsk eventyr i USA", som da bringer mange nordmenn til USA, disse som drar på cruise trenger ikke være i slekt med noen i USA, men de sin reise er et resultat av nordmenn fra USA. Så hvordan oppsto RCCL. Uten at jeg vet det sikkert så kan årsaken være at en nordmann hadde en " rik onkel i USA", og dermed ble bedriften til, osv, osv. Så til en viss grad kan man se dette bildet fra de fleste land. Men som tidligere nevnt så er jo bilde komplekst der det er mange elementer som må legges ved.

Det jeg også mente her var at man til en viss grad kan bruke den historiske demografien til å måle den økonomiske aktiviteten mellom landene.
et eksempel er RCCL som er et " Norsk eventyr i USA", som da bringer mange nordmenn til USA, disse som drar på cruise trenger ikke være i slekt med noen i USA, men de sin reise er et resultat av nordmenn fra USA. Så hvordan oppsto RCCL. Uten at jeg vet det sikkert så kan årsaken være at en nordmann hadde en " rik onkel i USA", og dermed ble bedriften til, osv, osv. Så til en viss grad kan man se dette bildet fra de fleste land. Men som tidligere nevnt så er jo bilde komplekst der det er mange elementer som må legges ved.

Absolut, men varför inte göra det enkelt och titta på exportstatistiken istället? Den mäter ju faktiskt handeln mellan två länder. Mer svart på vitt kan det inte bli.

Re: Paxgrunnlag? (skilt ut frå "Continental utvider fra Oslo-tråden"

Jo da, tror vi kan konkludere med at trafikken burde gjenspeile innbyggertallet. Men til en viss grad også gjenspeiles i økonomisk aktivitet, demografi, og turisme. Samt noen lure fransfer-utbyggere. :)

Last edited:
Back