• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Paxgrunnlag? (skilt ut frå "Continental utvider fra Oslo-tråden"

Re: Continental utvider fra Oslo

Så hvordan oppsto RCCL. Uten at jeg vet det sikkert så kan årsaken være at en nordmann hadde en " rik onkel i USA", og dermed ble bedriften til, osv, osv.

Dette er også feil .. RCCL ble dannet av tre norske rederier .. Wilhelmsen, Skauge og Gottaas Larsen ..

Dette er også feil .. RCCL ble dannet av tre norske rederier .. Wilhelmsen, Skauge og Gottaas Larsen ..

Tror jeg repeterer foregående innlegg:

Jo da, tror vi kan konkludere med at trafikken burde gjenspeile innbyggertallet. Men til en viss grad også gjenspeiles i økonomisk aktivitet, demografi, og turisme. Samt noen lure fransfer-utbyggere :)

Last edited:

Basejumper - jeg er simpelhen til at spørge om du selv tror på det du skriver og om du virkelig mener det seriøs? Baseret på dine indlæg i dag i denne tråd og i "Thai" tråden så er jeg altså tilbøjelig til at tro at du tager fis på os?

Men for lige at vende tilbage til potentialet.

Fra therouteshop.com:

Norway --> Los Angeles: 28.000 pax annual
Norway --> San Francisco: 29.000 paz annual

CPH --> Los Angeles: 66.000 pax annual
CPH --> San Francisco: 58.000 pax annual

Tja...

PP, jeg er med deg at CPH i utgangspunktet har et større marked enn OSL, men jeg tror ikke at Basejumper mener at Norge er bedre enn Danmark eller Sverige. Det han argumenterer for, er at det er mulig å åpne en rute fra f. eks OSL til MSP. Ja, det er mulig, og det er klart at det finnes nisjemarkeder som kan funke bra fra OSL, være seg om det er basert på etnisk trafikk, business, eller turisme. Jeg er enig i utsagnet om at "man må bli konge før man kan bygge slott". Det er med andre ord viktig å se potensiale for nye ruter. Dubai var f. eks ikke en by hvor man ville gjette på at det skulle vokse frem en stor flyhub til hele verden. Dubai sin fremvekst er et resultat av visjoner og folk som så muligheten for å etablere trafikk. Jeg tror du misforstår dersom du mener at Basejumper "tager fis" på dere dansker.

Tror jeg repeterer foregående innlegg:

Jo da, tror vi kan konkludere med at trafikken burde gjenspeile innbyggertallet. Men til en viss grad også gjenspeiles i økonomisk aktivitet, demografi, og turisme. Samt noen lure fransfer-utbyggere :)

Plutselig slår det meg at jeg ikke lenger behersker det Norske Språk - jeg skjønner ikke bæret...:old

Da vi er på et forum med faktapushing så kan man poengtere at det er Anders Wilhelmsen og ikke Willhelm Wilhelmsen som står bak.. (to helt forskjellige familier og rederier av helt forskjellige størrelser) ;)

Re: Paxgrunnlag? (skilt ut frå "Continental utvider fra Oslo-tråden"

MSP-OSL har vært prøvd før (av Northwest). Den gikk vel ikke særlig bra og ble innstilt..

PP, jeg er med deg at CPH i utgangspunktet har et større marked enn OSL, men jeg tror ikke at Basejumper mener at Norge er bedre enn Danmark eller Sverige. Det han argumenterer for, er at det er mulig å åpne en rute fra f. eks OSL til MSP. Ja, det er mulig, og det er klart at det finnes nisjemarkeder som kan funke bra fra OSL, være seg om det er basert på etnisk trafikk, business, eller turisme. Jeg er enig i utsagnet om at "man må bli konge før man kan bygge slott". Det er med andre ord viktig å se potensiale for nye ruter. Dubai var f. eks ikke en by hvor man ville gjette på at det skulle vokse frem en stor flyhub til hele verden. Dubai sin fremvekst er et resultat av visjoner og folk som så muligheten for å etablere trafikk. Jeg tror du misforstår dersom du mener at Basejumper "tager fis" på dere dansker.

Hvis vi tager Basejumpers første indlæg, så stiller han jo spørgsmålstegn ved hvorfor CPH har IC ruterne, og insinuerer jo at der er meget mere behov fra OSL. Vi kan nu konkludere at SAS tidligere har prøvet at flyve longhaul fra CPH, ARN og OSL, og at idag står CPH tilbage som deres klare longhaul hub. Hvilket jo i bund og grund vel er fordi at grundlaget ud af CPH er størst, og at det er her de realiserer de bedste kabinefaktorer samt yield.

At Dubai ikke var oplagt som en verdenshub er i min verden helt forkert. Dubai har en fantastisk beliggenhed på midt på trade ruterne mellem Asien og Europa, hvilket gør den oplagt som transfer hub (nogenlunde midtvejs). Den har også en glimrende beliggenhed i forhold til Afrika, og det er helt tydeligt at flere og flere tradeshows og konferencer bliver lagt her i Dubai, da der er nem tilgængelighed for alle. Dubai er også oplagt som feriedestination grundet deres klima, hvilket naturligt nok tiltrækker mange europæere grundet den korte rejsetid, men samtidig også tiltrækker mange asiatere ligeså, da det er ligeså nemt for dem.
Så det var helt rigtigt set da man valgte at udvikle Dubai som man gjorde.

Basejumper - jeg er simpelhen til at spørge om du selv tror på det du skriver og om du virkelig mener det seriøs? Baseret på dine indlæg i dag i denne tråd og i "Thai" tråden så er jeg altså tilbøjelig til at tro at du tager fis på os?

Tja...

Tror du først må forstå grunnlaget for mitt innlegget. Mitt innlegg er i første rekke svar på at det har vært en hel del avisskriverier i norsk media om, at mens CPH har rundt 20 IC ruter, ARL har rundt 10, Finnland har over 20 IV ruter OSV, selv Island har en hel del, så har Osl mellom 1 - 3 IC ruter ! Dette har det vært reaksjoner på.

Og derfor har jeg valgt å gå i dybden på hvorfor.
For det er ikke slik at i Danmark så bruker der 7 ganger mer konsum fra Kina, eller at dere virkelig har behov for å fly opp til 6 -7 ganger mer IC en nordmenn.

For å gi et objektivt syn på det har jeg valgt å bruke grunnleggende passasjergrunnlag, og ikke eksisterende passasjergrunnlag.
Og derfor har jeg drøftet ting som BNP (økonomi). demografi, folketall osv.
Så min konklusjon er at forskjellen er så stor for det ruten er lagt til CPH, og ikke pga. at grunnlaget egentlig er større.

Men min hovedkonklusjon er at nordmenn har seg selv og takke.

Da den norske "nistepakke" kulturen sitter fremdeles dypt forankret i den norske folkesjelen. Det kan virke som om nordmenn vegrer seg for å investere penger i egen nasjon, da det kan virke som en mulig ny istid kan være nært forestående. Man ser derfor fremdeles på investeringer i fastlandsnorge som bortkastet bruk av penger.

Man kan gjerne si at Norge er det eneste landet i Europa-skoleklassens sin svømmetime som bruker redningsvest ( oljefondet ), så Norge er litt en feig pingle. Mitt råd til Norge er å kaste av seg redningsvesten, og heller gå på treningsstudioet og bygge seg litt muskler. På den måten trenger man ikke redningsvest.

Last edited:

At Dubai ikke var oplagt som en verdenshub er i min verden helt forkert. Dubai har en fantastisk beliggenhed på midt på trade ruterne mellem Asien og Europa, hvilket gør den oplagt som transfer hub (nogenlunde midtvejs). Den har også en glimrende beliggenhed i forhold til Afrika, og det er helt tydeligt at flere og flere tradeshows og konferencer bliver lagt her i Dubai, da der er nem tilgængelighed for alle. Dubai er også oplagt som feriedestination grundet deres klima, hvilket naturligt nok tiltrækker mange europæere grundet den korte rejsetid, men samtidig også tiltrækker mange asiatere ligeså, da det er ligeså nemt for dem.
Så det var helt rigtigt set da man valgte at udvikle Dubai som man gjorde.

Dersom du ser 30-40 år tilbake var ikke Dubai noe å snakke om. Med andre ord var ikke innbyggertallet stort nok til at byen i seg selv kunne generere mye flytrafikk. De har allikevel klart å spesialisere seg på transfer, og funnet sin nisje i markedet. Man kan sammenligne OSL (og andre flyplasser) på den måten at selv om de ikke har så stor befolkning, er det mulig å finne sin nisje - slik som Helsinki har gjort med sin Asia hub.

MSP-OSL har vært prøvd før (av Northwest). Den gikk vel ikke særlig bra og ble innstilt..

Det gikk faktisk ganske så bra. Så bra at KLM/Northwest oppdaget at ruten tok for mye pax fra AMS og ble nedlagt.

Tallene er i motsetning til Kastrup, svært lite sminket av transfer reisende;)
Dette bliver du nød til at forklare - har lidt på fornemmelsen at du ligesom basejumper tilsyneladende ikke helt forstår hvordan disse tal opgøres.

At du ikke er kommet med en forklaring på dette siger mere end 1000 ord - tak MartinL ;)

Tror du først må forstå grunnlaget for mitt innlegget. Mitt innlegg er i første rekke svar på at det har vært en hel del avisskriverier i norsk media om, at mens CPH har rundt 20 IC ruter, ARL har rundt 10, Finnland har over 20 IV ruter OSV, selv Island har en hel del, så har Osl mellom 1 - 3 IC ruter ! Dette har det vært reaksjoner på.

Og derfor har jeg valgt å gå i dybden på hvorfor.
For det er ikke slik at i Danmark så bruker der 7 ganger mer konsum fra Kina, eller at dere virkelig har behov for å fly opp til 6 -7 ganger mer IC en nordmenn.

For å gi et objektivt syn på det har jeg valgt å bruke grunnleggende passasjergrunnlag, og ikke eksisterende passasjergrunnlag.
Og derfor har jeg drøftet ting som BNP (økonomi). demografi, folketall osv.
Så min konklusjon er at forskjellen er så stor for det ruten er lagt til CPH, og ikke pga. at grunnlaget egentlig er større.

Du har nok rett i det. Norge har en langt større økonomi enn Danmark, samt at folketallet er tilnærmet likt. Begge landene har en åpen økonomi med stor eksport/import. Det kan derfor ikke være dette som utgjør forskjellen i antall IC, da det i utgangspunktet burde vært relativt likt. Men; nordmenn har nok vært vant til å fly transitt til Kastrup med SAS, og således bygget opp Kastrups posisjon. Noe som jo har vært SAS's målsetting.

W

At du ikke er kommet med en forklaring på dette siger mere end 1000 ord - tak MartinL ;)

Nå er det slik PP at enkelte forum medlemer, har annet å gjøre enn å sitte på "refresh" knappen hele dagen. Hukser jeg ikke feil, er det vel også noen vennlige meldinger i innboksen din som heller aldri er besvart........

Nå er det slik at det også foreligger tall på reisende som benyttes til markedsføring mot selskap som også tar for seg gjennomgående trafikk! Ikke unaturlig det, for dette representerer jo også et marked!

Last edited:

Nå er det slik PP at enkelte forum medlemer, har annet å gjøre enn å sitte på "refresh" knappen hele dagen. Hukser jeg ikke feil, er det vel også noen vennlige meldinger i innboksen din som heller aldri er besvart........

Nå er det slik at det også foreligger tall på reisende som benyttes til markedsføring mot selskap som også tar for seg gjennomgående trafikk! Ikke unaturlig det, for dette representerer jo også et marked!

Nu står det naturligvis alle frit for hvilke ting de ønsker at svare eller kommentere på - men antog såment bare at din manglende feedback skyldtes at der ikke rigtig var noget godt svar. Du plejer jo ikke at holde dig tilbage :) ...og ovenstående er jo heller ikke noget svar.

Hei PP. Det er vel riktig slik som MartinL sier at Kastrups tall blir noe sminket av transfer? Jeg har selv reist med Norwegian til Kastrup og så videre med SAS på IC, uten at noen på OSL har registrert hvor jeg skulle. Hvor stor denne effekten er sikkert vanskelig å si.

mvh
W

Hei PP. Det er vel riktig slik som MartinL sier at Kastrups tall blir noe sminket av transfer? Jeg har selv reist med Norwegian til Kastrup og så videre med SAS på IC, uten at noen på OSL har registrert hvor jeg skulle. Hvor stor denne effekten er sikkert vanskelig å si.

mvh
W

En dråbe i havet...! Disse tal for unserved destinationer (hvad enten det er for OSL eller CPH) er meget lidt farvet af transfer. Lufthavnene ønsker jo også netop at illustrerer O&D potentialet ved destinationerne - men for visse destinationer er dette tal så lille at der er behov for ruten også baseres på feed (i den ene eller begge ender) for at det skal være rentabelt at åbne. Air Canadas nye rute til CPH fra Toronto er et glimrende eksempel på dette,

Back