Mjolnir
ScanFlyer Gold
Bakgrunnen for denne tråden er at jeg har undret meg litt over passasjergrunnlaget for en del ruter i det siste. Spørsmålet til hver av disse rutene er altså hvorfor det er slik det er 
1. OSL-TRD er den mest trafikkerte ruta innenriks i Norge (http://en.wikipedia.org/wiki/Gardermoen#Traffic). Skulle jeg gjette blindt, ville jeg ha trodd dette skulle være OSL-BGO, i og med at BGO vel har større catchment area? Muligens ville jeg også gjettet at OSL-SVG var større.
2. Grunnlaget mellom BGO/SVG/TRD og Stockholm er relativt lavt. Nå har samtlige norske storflyplasser etter hvert fått direkteforbindelse til ARN, men frekvensene er fortsatt relativt lave. Jeg ser ikke helt hvorfor passasjergrunnlaget til Stockholm er så mye lavere i Storbyene utenom Oslo enn i Oslo (justert for befolkningstall). Spesielt siden ARN er en SK-hub ville jeg trodd trafikkgrunnlaget her skulle være større. På SVG-ARN er det sågar ikke SK som flyr.
Her er det så absolutt lov å komme med synsing, hypoteser osv.

1. OSL-TRD er den mest trafikkerte ruta innenriks i Norge (http://en.wikipedia.org/wiki/Gardermoen#Traffic). Skulle jeg gjette blindt, ville jeg ha trodd dette skulle være OSL-BGO, i og med at BGO vel har større catchment area? Muligens ville jeg også gjettet at OSL-SVG var større.
2. Grunnlaget mellom BGO/SVG/TRD og Stockholm er relativt lavt. Nå har samtlige norske storflyplasser etter hvert fått direkteforbindelse til ARN, men frekvensene er fortsatt relativt lave. Jeg ser ikke helt hvorfor passasjergrunnlaget til Stockholm er så mye lavere i Storbyene utenom Oslo enn i Oslo (justert for befolkningstall). Spesielt siden ARN er en SK-hub ville jeg trodd trafikkgrunnlaget her skulle være større. På SVG-ARN er det sågar ikke SK som flyr.
Her er det så absolutt lov å komme med synsing, hypoteser osv.