Passasjergrunnlag og slikt

Mjolnir

ScanFlyer Gold
Bakgrunnen for denne tråden er at jeg har undret meg litt over passasjergrunnlaget for en del ruter i det siste. Spørsmålet til hver av disse rutene er altså hvorfor det er slik det er ;)

1. OSL-TRD er den mest trafikkerte ruta innenriks i Norge (http://en.wikipedia.org/wiki/Gardermoen#Traffic). Skulle jeg gjette blindt, ville jeg ha trodd dette skulle være OSL-BGO, i og med at BGO vel har større catchment area? Muligens ville jeg også gjettet at OSL-SVG var større.

2. Grunnlaget mellom BGO/SVG/TRD og Stockholm er relativt lavt. Nå har samtlige norske storflyplasser etter hvert fått direkteforbindelse til ARN, men frekvensene er fortsatt relativt lave. Jeg ser ikke helt hvorfor passasjergrunnlaget til Stockholm er så mye lavere i Storbyene utenom Oslo enn i Oslo (justert for befolkningstall). Spesielt siden ARN er en SK-hub ville jeg trodd trafikkgrunnlaget her skulle være større. På SVG-ARN er det sågar ikke SK som flyr.

Her er det så absolutt lov å komme med synsing, hypoteser osv.

Ok.
1. Hypotese - OSL-TRD er mye fordi det går trafikk videre til Nord-Norge via TRD. Og i tillegg har TRD et noe dårlig tilbud ut av landet, så blir mer via OSL. Trondheim har mye forskning/utdanning - flyr mye? Bergenserne klarer seg selv...

2. Hypotese - næringsliv/hovedkontor. Nordiske bedrifter har mye samkvem, som regel ligger hovedkontorene i hovedstedene. Og mange av avangene fylles naturlig nok opp med folk som mellomlander på OSLo.

Nå er ikke forskjellene så store. Her er tallene fra 2010

OSL Årsrapport 2010
Destinasjon Passasjerer 2010 Endring fra 2009
Trondheim 1 588 392 3,0 %
Bergen 1 512 154 - 0,7 %
Stavanger 1 275 574 1,7 %
København 1 131 376 2,2 %

Det en nok kan lese mellom linjene her er i praksis at utenlandstilbudet fra BGO har blitt forbedret en hel del fra 2009 til 2010. Dette på bakgrunn av at BGO hadde en trafikkvekst på 4,5% i 2010, mens TRD økte med 2,8%.

Avinor nyhetsbrev 10.01.2011
Blant de største lufthavnene til Avinor hadde Oslo lufthavn, Gardermoen, en økning i antall passasjerer på totalt 5,6 prosent i 2010 sammenlignet med året før.

Ellers hadde Bergen lufthavn, Flesland, en økning på 4,5 prosent, Trondheim lufthavn, Værnes 2,8 prosent og Stavanger lufthavn, Sola 1,5 prosent.

Når det gjelder fra distriktene til ARN, så er det er plass jeg heller aldri helt har sett at det skal være såpass mye dårligere grunnlag for enn f.eks. CPH. Greit nok at tilbudet er noe bedre fra CPH, men ikke så enormt. SAS har f.eks. like mange daglige BGO-CPH som de har ukentlige BGO-ARN.

Arlanda er vel ikke akkurat en flyplass vi tenker på når vi skal videre ut i verden enn det direkteflyene kan ta oss........
Da er vel rekkefølgen fra SVG hvertfall AMS-CPH-FRA-LHR
Det vi ikke kan nå fra en av disse kan man vel heller ikke nå fra ARN, det måtte i tilfelle være en svensk såflyplass :-)

Last edited:
Om man kun skulle sett på "catchment areas" så ville nok ikke 3 norske city pairs vært på Topp 20 listen i Europa... ;). Man ville nok heller ikke tenkt at Madrid-Barcelona bare er ca 2x så stor som OSL-TRD.

Det er nok, som flere er inne på, en rekke andre faktorer som styrer dette. Lokalisering av bedrifter, hvilken type bedrifter, offentlige institusjoner, direkteruter utenom OSL osv.

Om man kun skulle sett på "catchment areas" så ville nok ikke 3 norske city pairs vært på Topp 20 listen i Europa... ;). Man ville nok heller ikke tenkt at Madrid-Barcelona bare er ca 2x så stor som OSL-TRD.

Det er nok, som flere er inne på, en rekke andre faktorer som styrer dette. Lokalisering av bedrifter, hvilken type bedrifter, offentlige institusjoner, direkteruter utenom OSL osv.

Samt hvilke andre transportmåter som finnes.
Toget tar 2t 45 min fra Madrid til Barcelona, går fra sentrum til sentrum, og koster under 1000-lappen.

Når det gjelder TRD-OSL tror jeg AirbusTrond har et veldig godt poeng: TRD har det desidert dårligste tilbudet ut av landet.

Noe annet jeg har tenkt litt på er hvordan KLM er mye større enn Lufthansa i Norge. Skal ikke uttale meg om OSL, men på BGO og SVG har KLM generelt større fly og høyere frekvens enn LH. På TRD er LH sågar nesten ikke-eksisterende. Dette er vel to selskap som i utgangspunktet har ganske likt utgangspunkt.

Noe annet jeg har tenkt litt på er hvordan KLM er mye større enn Lufthansa i Norge. Skal ikke uttale meg om OSL, men på BGO og SVG har KLM generelt større fly og høyere frekvens enn LH. På TRD er LH sågar nesten ikke-eksisterende. Dette er vel to selskap som i utgangspunktet har ganske likt utgangspunkt.

Det har vel sin enkle forklaring i at AMS er en mye hyggeligere flyplass å reise via enn FRA.
Samt AT KL har vært lenger i markedet her, og er mer innarbeidet i folks bevissthet.

I tillegg flyr KL på TRF og KRS.

Dere må også huske at KLM er 'selvforsynt' mens LH feedes av SAS. Men jeg savner helt klart flere flighter til FRA/MUC fra 'secondary' norske flyplasser. Det er jo glimrende CRJ-markeder.

Back