Paris Air Show

Airwolf

ScanFlyer Blue
Artig å se kjempen A380 i formasjon med lille A318.

Dette flyshowet starter i morgen, har ikke hørt om det jeg...hvorfor så lite forhåndsomtale? Kunne tenke meg å oppleve dette showet, er vel verdens største?

Hvor mange seter har A318? Virker som det er få selskaper som har tatt i bruk minstemann i airbus-familien sammenlignet med A319.
 
Air France putter f.eks. 123 seter i sine A318, og 138/142 i A319. Grunnen til at den ikke er noen stor suksess er nok primært fordi den er for dyr og for tung, har en vinge som er bygget for A320 og har for store kostnader. Embraers 190/195-serie og Bombardiers nye CSeries puster A318 og 737-600 i nakken, og det til lavere kostnader og en lavere kostpris enn de nedskalerte A320 og 737-700 som A318/737-600 er.

v-A318.jpg
v-A319.jpg


Paris Air Show er verdens største, ja - men det er jo viktigere som "flymesse" enn flyshow for "massene". Le Bourget er åpen for publikum fredag-søndag denne uken, mens mandag-torsdag er lukkede bransjedager (og hvem skal ta en dagstur til LBG tirsdag tro?? :cheers: )

Og har du ikke hørt om Paris Air Show har du sovet godt!! hehe Det er vel 80. gang det avholdes i år, og de siste tiårene har det vært avholdt på Le Bourget annenhvert år i juni. Det andre året er det Farnborough i september.
 
Originally posted by CK

Og har du ikke hørt om Paris Air Show har du sovet godt!! hehe Det er vel 80. gang det avholdes i år, og de siste tiårene har det vært avholdt på Le Bourget annenhvert år i juni. Det andre året er det Farnborough i september.


För info så är den 46:e gången som shown hålls på "La Baguette förlåt Le Bourget". Mer info finns på http:/www.paris-air-show.com
 
Paris verdens største? I 2003 var det 202 fly og 143 199 besøkende.
Oshkosh hadde i samme år 11 000 og 770 000.
 
Europas største stevne vil jeg tippe! Meg, Speedbird og en annen fra Bergen Aeroklubb reiser ned der på Fredag. Norwegian Bergen - Paris :up:
 
Originally posted by Dag Viking
Paris verdens største? I 2003 var det 202 fly og 143 199 besøkende.
Oshkosh hadde i samme år 11 000 og 770 000.
Må ikke glemme at europeiske tall er ca. 10 ganger mer verdt :up:
 
å sammenligne Oshkosh og Paris Air Show er jo ikke helt rett. Mulig det er flere folk og fly på Oshkosh, men verdens øyne er ikke akkuratt rettet mot Oshkosh, mens Paris er det hele luftfartsindustrien har i tankene denne uken.

Og sjekk hva som skjer i Paris her

Yahoo melder om 22 grader og sol, så jeg gleder meg STORT. Falcon har lovet meg noen ekstra minnekort (i tilfelle det ikke holder med én gig) i løpet av dagen, og som back-up tar jeg med min gamle analoge Canon også. Her skal INTET mistes!
 
Originally posted by CK
Og har du ikke hørt om Paris Air Show har du sovet godt!! hehe Det er vel 80. gang det avholdes i år, og de siste tiårene har det vært avholdt på Le Bourget annenhvert år i juni. Det andre året er det Farnborough i september.

Jo takk, sover godt jeg. Har hørt om Paris og Farnborough men visste ikke når begivenhetene finner sted.

Jan Ovind har også skrevet en artikkel om dette showet, heldige er de som kan studere både A380 og Boeings nye vidunder B777-200LR Worldliner som kan fly 24 timer i strekk, snakk om range...og sjekk de motorene!

Skjønner ikke hvorfor Airbus fortsatt produserer A318 hvis den ikke er lønnsom for selskapene. I tillegg hørte jeg konsernsjefen i Airbus sa på tv at de har satset hele selskapet på A380, blir den en fiasko så kan Airbus gå over ende. Og så langt har bare 5 selskaper bestilt A380, hva skal dette bety? Er Boeing i ferd med å ta strupetak på Airbus?
 
Originally posted by Airwolf
Jan Ovind har også skrevet en artikkel om dette showet, heldige er de som kan studere både A380 og Boeings nye vidunder B777-200LR Worldliner som kan fly 24 timer i strekk, snakk om range...og sjekk de motorene!


Motorene er forøvrig av (ca) samme størrelse som resten av T7-familien, som i disse dager feirer 10-årsjubileum.

Det er en del år siden 777-200ER fløy i 24 timeri strekk, men ikke i en vanlig passasjerflight. Det kommer heller ikke LR til å klare, den ender vel på maksimalt 20 timer for en vanlig flight.
 
Originally posted by Airwolf
Og så langt har bare 5 selskaper bestilt A380, hva skal dette bety?

Det er så langt 15 selskaper (inkludert ILFC) som har bestilt A380. Så langt er ordrebeholdningen 154 maskiner. Regn med at det blir flere i løpet av uken! Så salget av A380 er ikke så håpløst, men Emirates har reddet mye her med sine 43 (!) maskiner.

Det samme gjelder antakelig A350, regn med bestillinger denne uken. Det er flere midtøsten-selskaper som kan finne på å kjøpe, og også etpar europeiske (hørte jeg AF og Finnair for eksempel?). Så langt har bare Air Europa bestilt 10, A350 har ikke vært lenge på banen - og 7E7/787 hadde ikke mange flere bestillinger så tidlig i løpet.
 
Originally posted by Trety
Det er så langt 15 selskaper (inkludert ILFC) som har bestilt A380. Så langt er ordrebeholdningen 154 maskiner. Regn med at det blir flere i løpet av uken! Så salget av A380 er ikke så håpløst, men Emirates har reddet mye her med sine 43 (!) maskiner.

Man kan tydeligvis lett misforstå hva Ovind har skrevet. 5 bestillinger hittil i år, men det er altså ikke totalt. Da ser det jo litt lysere ut for Airbus...
 
Originally posted by Airwolf
Man kan tydeligvis lett misforstå hva Ovind har skrevet. 5 bestillinger hittil i år, men det er altså ikke totalt. Da ser det jo litt lysere ut for Airbus...

Nettopp. Men man kan være ganske sikker på at det blir bestilt flere i løpet av året i det minste. Og Airbus har jo for vane å offentliggjøre ordre på P.A.S., jeg tipper Lehay har etpar ess i ermet fremdeles...;)
 
Back
Top