Pan Am till Bergen?

Jeg har ikke hørt om Pan Am på Bergen eller Reykjavik tidligere...

Och ytterligare litet o/t och med anknytning till Norge: Pan Am flög New York-Reykjavik-Oslo-Stockholm-Helsingfors och v.v. med DC-6B en gång i veckan i slutet av 50-talet.
 
Och ytterligare litet o/t och med anknytning till Norge: Pan Am flög New York-Reykjavik-Oslo-Stockholm-Helsingfors och v.v. med DC-6B en gång i veckan i slutet av 50-talet.

TAKK, Rolf ! !!!! :)

Jeg har lurt på flere ganger, når begynte PAA med sin trafikk til Oslo, men også andre skadinaviske byer. Jeg vet at på Gardermoen rett etter krigen, ble det opprettet rute av det som het American Overseas Airways, muligens alt i 1947, med DC-4. Det var vel bare kort tid de opererte, før PAA overtok atlanterhavstrafikken.
 
Last edited:
Aftenpostens avisarkiv er en god hjelper til slike spørsmål. I morgenutgaven 7. april 1976 er det er større oppslag som forteller at Pan Am gjenopptar flyvningene på Norge fra 26. april.

En B727 med 125 sitteplasser skal da om morgenen fly fra Fornebu til Heathrow. Flyet lander der ved selskapets ekspedisjonsbygning med enkel overgang til maskinene til Washington DC, New York, Detroit via Boston og Honolulu via Seattle.

Returflighten skal gå fra Heathrow via Bergen til Fornebu. Pan Am la inn Bergen fordi byen har fått økende betydning som innfallsport for turister til Norge og resten av Skandinavia.

Pan Am's direktør i Norge, Derek Blix, fikk æren for at flyvningene på Norge nå ble gjenopptatt. Han hadde arbeidet utrettelig for det like siden innstillingene i 1973, som følge av oljekrisen.
 
Nei, ruten ble innstilt igjen i 1978. Da Aftenposten 10. 0ktober 1981 gav hederlig omtale av Derek Blix i forbindelse med hans 60 års dag, antydet avisen (kanskje på oppfordring av Blix) at selskapet var blitt presset ut av Skandinavia av Northwest Orient. NW stod visst på vennskapelig fot med Carter-regimet.

27. april 1986 startet imidlertid Pam Am opp igjen mellom (Helsingfors) - Oslo - London, nå med B737. Det var en god dato for Blix og Pan Am, for det var nesten på dagen 40 år etter at daværende American Overseas hadde startet å fly på Norge med en DC4. (I følge Aftenposten fredag 17. januar 1986).
 
Jeg fløy iallefall PanAm (tror det var 747 fra Oslo,tror det var GEN ) september -77, via Bergen til JFK iflg min far. Husker ikke selve flyturen selv desverre pga var bare 4 år....:cry:

Edit : Glem det - det var en chartret maskin av "Mosjøen Handelsstandsforening"......fløy TRD-BGO-JFK. Men det var en PanAm-jumbo.
 
Last edited:
Braathens leiet noen ganger på 70tallet Pan Am B727-100 som var på FBU til å fly FBU-SVG, da det tidvis var mangel på fly hos Braathens. Jeg kan huske at jeg såg den flere ganger på Sola. Har også sett Pan Am B707-320B på Sola på 70tallet:D
 
Den samme Blix ordnet Pan Am F-Class mellom LAX og TYO for oss i 1980 eller 1981...litt av en opplevelse.
 
Fant denne oversikten over Pan-Am ruter sommeren 72. Med Bergen tre ganger i uken via Glasgow med 707. Sammen med Oslo på samme flightnummer, så det ser ut som den har gått tre ganger i uken til Oslo og tre til Bergen og siste kun til Glasgow.
http://airlineroute.net/2009/12/28/pa-s72/

Det stemmer, og det var moro med 707 med turnaround på BGO sommeren -72 og -73. En gang sommeren -72 da jeg skulle reise med SAS til ORD via Montreal var det nede 3 DC8 og en 707 samtidig.

Senere fløy Pan Am som sagt daglig LHR-BGO-FBU med 727.

Det var i den tiden det var mulig å spotte noe annet enn 'smågriser':)
 
Hei.

Holder på med et bokprosjekt om Flesland, og dette bildet passer da kanskje inn her.

2e43e1db.jpg


Kommentarer og info mottas med stor takk. Bilde fra I.V.Flesland.

:)
 
Last edited:
Yngve har sikkert rett når det gjelder den 1-11`en på bildet. Er ikke kommet så langt i skrivingen av historien enda at dette er noe jeg vet. Har sendt ut noen mailer til noen som har vært en mannsalder på Flesland, og når jeg får svar på akkurat dette så skal jeg poste det her.

:)
 
Court sine flyvertinner hadde ulik farger på uniformene sine, det var visst ikke så vanlig på den tiden.

og dette bildet passer da kanskje inn her.

Jeg har også dette bildet + et annet hvor en kan se mer av 707'en og litt mer av DC 8'en som står bakenfor.

Y
 
Back
Top