747SP! En liten "knubbis" favorit!

SE-SAM

ScanFlyer Silver
Från början tänkt att benämnas 747SB (Short Body) men senare fastställd att benämnas 747SP (Special Performance) av Boeing. Bland flygbolags insiders även kallad "74 Short" eller "Baby Jumbo". 14 meter kortare den den vanliga 747:an
Första kund blev Pan American (PanAm) som i mars-1976 satte den i trafik. Bland annat på linjen New York-Tokyo. De bar vackra namn som "Clipper Freedom" "Clipper Liberty Bell" "Clipper America" "Clipper Lindbergh" m flera, den senare en hyllning till Charles Lindbergh. Pan Am hade totalt 11 st 747SP i sin flotta.

I sin normala konfiguration 280-320 passagerare en räckvidd på 11-12.000 km. Men den kunde flyga riktigt långt eller vad sägs om följande:

När South African Airways (SAA) leveransflög sin första 747SP-44 ZS-SPA "Matroosberg" den 23-24 mars 1976 flög man nonstop med 50 passagerare ombord sträckan Paine Field Everett till Kapstaden Sydafrika. En sträcka på 16.560 km (8940 nm). En flygning som tog 17 timmar och 22 minuter. Ett dåtida världsrekord och även med dagens mått imponerande. Man landade med bränsle kvar för ytterligare två timmar och 27 minuters flygning om man hade behövt.
Total byggdes 45 st 747SP varav 18 st fortfarande var i trafik i början på 2005.

Någon på forumet som haft förmånen flyga denna Boeing 747SP?

Ha en kjempego kväll!
/Hans

Modellen i skala 1/100 ur min samling.
 

Attachments

  • DSCN6733_4.jpg
    DSCN6733_4.jpg
    59.8 KB · Views: 314
Pen kjerre!

Ja, jeg fløy SP en gang på åttitallet .. PanAm fra LHR til JFK. Har ingen spesielle minner fra turen, annet enn at det var god plass ombord.
 
Någon på forumet som haft förmånen flyga denna Boeing 747SP?

Ja, under en jordenruntflygning + några invigningsflygningar i Söderhavet flög jag med B.747SP-21 N530PA "Clipper Mayflower" mellan Los Angeles och Tokyo 14-15 november 1976. Befälhavare ombord var den legendariska Pan Am-kaptenen Vernon H.Juilfs , "the captain with the cigar" , här på bilden tillsammans med Sven-Harald Andersson , en av grundarna till den svenska flygtidningen "Mach".
Lägg märke till den ingraverade Clippern som fanns på upper deck.
 

Attachments

  • Vernon H.Juilfs.jpg
    Vernon H.Juilfs.jpg
    72.2 KB · Views: 273
Det er en Pacmin model af en sjælden 747SP i Ariana. Fornyligt blev der solgt en Ariana 738 også PacMin for mere end 700 USD. Vedkommende der har købt denne model har virkelig lavet en god handel.

Jesper

Hei Jesper,

Ja den modellen blev billig! Nu tror jag faktiskt inte detta var en PacMin , metallen fortsätter aldrig så långt under en walnut base på en PacMin. Kanske en Wesco.
Har samlat i drygt 30 år och är tiil 99% säker. Men snygg modell.

God helg fra Hans.
 
Hej igen,

På de här bilderna av 747-8I och 787-8 Dreamliner ser man tydligt det jag menar med en äkta PacMin fot/stand!

Best,
/Hans
 

Attachments

  • IMG_4205.jpg
    IMG_4205.jpg
    28.4 KB · Views: 130
  • IMG_212.jpg
    IMG_212.jpg
    39.2 KB · Views: 128
Hej Hans,

Ja, du har nok ret. Jeg lagde ikke ikke mærke til at metallet faktisk fortsatte under hele standen. Selve standen, fra hvor flyet er sat på ned til walnut basen, er identisk med Wesco og PacMin, men det er rigtigt at det ser ud til at metallet forsætter.

Hans, har du ikke nogle billeder taget fra samme vinkel som SP'en fra Ebay?

Men et godt køb til en god pris.

God weekend til alle.
 
Hei Jewer,

Här kommer två bilder ur ungefär samma vinkel som Afghan 747SP.

Boeing 777-283(ER) och VC-32A (757-2G4) båda skala 1/100.

Hoper det blir bra!
/Hans
 

Attachments

  • DSCN1430.jpg
    DSCN1430.jpg
    50.8 KB · Views: 115
  • DSCN0861.jpg
    DSCN0861.jpg
    52.6 KB · Views: 44
Hej igen Hans,

Det må være en Wesco model. Det ser heller ikke ud til at vingerne og stabilizers er detachable ved nærmere eftersyn.

Fin SAS B777, desværre er det ønsketænkning at se den trafikere vores skandinaviske hovedstæder.

Vi snakkes ved Hans. Trevlig weekend
 
Back
Top