PAL til Europa

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Avisene her i Filippinene viser store annonser som sier de begynner å fly til Toronto , New York og PARIS med 772ER ..

Har Europa ban blitt fjernet ?
 
Avisene her i Filippinene viser store annonser som sier de begynner å fly til Toronto , New York og PARIS med 772ER ..

Har Europa ban blitt fjernet ?

I følge denne

http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/

så er de fortsatt under ban, men de kan la andre fly for de, eller så har de et håp om at det skal skje endringer og at Filippinenes CAA skal bli godkjent igjen, evt at PAL for unntak.

De har for øvrig ikke mulighet til å utvide til USA heller inntil videre.
 
Last edited:
I følge denne siden så har Frankrikes statsminister vært på Filippinene i forbindelse signering av kontrakt med Airbus og uttalt at Frankrike vil samle støtte til PAL's mulige tilbakekomst til Europa neste år:

http://philippineairspace.blogspot.no/2012/10/the-french-lobby-for-pal-exemption-to.html

Prime Minister Jean-Marc Ayrault of France addresses French and Filipino businesspeople prior to witnessing the formal signing of contract for the purchase of 54 new Airbus passenger planes worth US$7-billion by Filipino flag-carrier, the Philippine Airlines, Saturday, Oct. 20, 2012 in Manila, Philippines.

One of the pressing issues discussed were the fate of its aviation rating by the European Union (EU), and the desire of Philippine Airlines to fly to Europe next year.

The French said that it will rally support for PAL's eventual return to Europe.

“We’re hoping the prime minister can help us lift the EU ban,” Ang said during the signing of the deal with Airbus.

PAL likewise hope that with its recent selection of the Rolls Royce engines to power the new A330 and its new deal with Lufthansa Tecknik for maintenance, UK and Germany would also support the Philippines in its quest to lift EU's ban.
 
Mon ikke der er lidt politik i dette.
PAL har lige signet for en masse Airbusser og det betyder bl.a arbejdspladser i TLS og XFW.
Så ja de er sikkert på vej væk fra "no-fly" listen
Hilsen Ole
 
Vel. Dersom PAL (eller rettere sagt Filippinske CAA) blir klarert på bakgrunn av Airbus-shopping kaller jeg det korrupsjon, intet mindre.
De må jo vise til bedringer i de "issues" ban'et er basert på for at dette skal kunne strykes, det bør vel alle her være enige i. Eller?

En annen måte å omgå det på er vel å la flyene bli på fransk F-Oxxx-registrering, det finnes det jo en del tilfeller av.
 
Det hjelper vel ikke så lenge det er operatøren som ikke er godkjent.
Såvidt jeg kan se av denne: http://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/
- er det "The Authority" som ikke er godkjent, og av det følger at alle operatører som denne har/skulle hatt kontroll med heller ikke er godkjent.

Men det finnes unntak, se annex B i listen, fra side 22. Det var dette jeg mente. Bruk av vestlige registeringer er en måte å gjøre det på, og det er jo helt legitimt.

Men å bruke politisk press mot EU-systemet for å heve svartelistingen uten at ting blir rettet på, det er der K-ordet kommer inn.
 
Men det finnes unntak, se annex B i listen, fra side 22. Det var dette jeg mente. Bruk av vestlige registeringer er en måte å gjøre det på, og det er jo helt legitimt.

Det hjelper fortsatt ikke å ha "vestlige?" registreringer, så lenge det er en banned operatør. Det er to alternativer, a) PAL oppretter et datterselskap eller benytter et selskap som har lov til å fly til EU, eller b) jobber for at man får unntak - enten delvis slik at man havner i annex B, eller helt.

Jeg håper virkelig ikke at Airbus har mulighet til å presse myndighetene til å godta manglende safety, og jeg tviler på det. PAL har jo allerede mange Airbus-fly.
 
Jeg var kanskje ikke klar nok. Det jeg mener er at det er den filippinske tilsynsmyndigheten som er svartelistet, og da følger alle operatører som står under tilsyn av denne med i dragsuget, i og med at de ikke har tilsyn som EU godkjenner. Operatøren kan være god nok den, i prinsippet, men problemet er at man ikke vet det. Dersom tilsynet får EU-godkjennelse, og dette kan godkjenne PAL, er operatøren også i utgangspunktet godkjent. Selvfølgelig kan operatøren fortsatt bli svartelistet, men da må de ha svin på skogen som EU ser. Og det taler selvfølgelig ikke til tilsynsmyndighetens fordel...

Annex B er en mulighet, da kan bruk av individuelle fly godkjennes. Her er det tilfeller av bruk av andre lands (ikke nødvendigvis vestlige, feil formulering fra min side) registre, da kommer dette landets tilsynsmyndighet inn i overvåkingen av dette flyindividets operasjon og vedlikehold.

Så egentlig er vi nok ganske enige... ;)
 
Det jeg mener er at det er den filippinske tilsynsmyndigheten som er svartelistet, og da følger alle operatører som står under tilsyn av denne med i dragsuget, i og med at de ikke har tilsyn som EU godkjenner.
Annex B er en mulighet, da kan bruk av individuelle fly godkjennes. Her er det tilfeller av bruk av andre lands (ikke nødvendigvis vestlige, feil formulering fra min side) registre, da kommer dette landets tilsynsmyndighet inn i overvåkingen av dette flyindividets operasjon og vedlikehold.

Jeg tror jeg forstod deg og vi argumenterer bare om fliser strengt tatt og er vel enige ;) Men.
Det er noen mindre ting som jeg ville fram til, bl.a. hvis du ser, så har indonesiske tilsynsmyndigheter også en utilfredstillende stilling hos EU (og også hos FAA), men likevel har man godtatt Garuda Indonesia samt noen andre, det er sannsnligvis fordi man ser tilfredstillende på oppfølgelsen i forhold til disse selskapene men ikke for samtilige. For øvrig så er det bare Air Astana og et fly fra Gabon som er på annex B som ikke tilhører samme "land". Poenget var ikke at det er noen automatikk at F-registrert fly godkjenne operatøren, men det er klart at det gir f.eks. Frankrike større muligheter til å kontrollere flyene i Filippinene og dermed akseptere disse.
 
Back
Top