Pakking til Nord-Korea

petter380

Powder hound
Medlem
Hei!

Blir en uke i NK i august og lurer egentlig på hva jeg bør pakke / ha med. Tar gjerne i mot erfaringer om hva man bør ha og spesielt ikke bør ha :)

På forhånd takk!

Har dessverre ikke fått vært i Nord-Korea ennå, men ville nok droppet alt av religiøse symboler og bøker, samt alt som kan relateres direkte til Sør-Korea.

Pass på at kameraet ditt ikke har innebygd GPS...dog skal det sies at det var et par som hadde med seg nettopp det da jeg var der, men vaktene på flyplassen sjekket dem ikke den gangen.

Ellers foreslår jeg at du tar med sigaretter og/ eller sterk drikke til din mannlige guide og sjokolade og/ eller kosmetikk til din kvinnelige guide. Ta også med litt snop du kan gi til barna. Ville også tatt med noen postkort fra Norge og hjemstedet ditt og kanskje en eller annen liten souvenir. :)

Pakk det vil ha med deg. GPS i tlf/kamera etc er ikke noe problem lenger.
Var i NK Sept i fjor og de sjekket lite og ingenting.

Sjekk reisemegleren.net
Han var der i forrige mnd og skriver noe om det.

Eller, som nevnt over. Sigaretter til mannlige guider, kosmetikk til damer. Leker evt sjokolade til barna.

Religion og politiske yttringer ligger du igjen hjemme.

Hvilke reisebyrå reiser du med? Skal selv til NK i sept/Okt.

Takker for svar! Reiser med KoreaKonsult.

Hvordan er det med penger? Finnes NK-penger egentlig (sikkert dumt spørsmål) og hvordan får man isåfall det?

Til slutt, strøm. Forstår at det er litt av og på, hvilke type kontakt fungerer?

Takker for svar! Reiser med KoreaKonsult.

Hvordan er det med penger? Finnes NK-penger egentlig (sikkert dumt spørsmål) og hvordan får man isåfall det?

Til slutt, strøm. Forstår at det er litt av og på, hvilke type kontakt fungerer?

Du må ha med kontanter. Enten Euro, Dollar eller kinesiske RMB. Nordkoreanske penger finnes og heter WON (nordkoreanske WON vel å merke), men i realiteten er de så godt som verdiløse, så turister har ikke lov å handle med dem. Da jeg var i NK var guiden vår så snill at hun ga oss en seddel hver :)

Strøm i Pyongyang er ikke noe stort problem lenger, og det er en del år siden det var strømbrudd hele tiden. Strømmen i andre byer og på landsbygda derimot er et annet kapittel. Ellers bruker de samme kontakt som oss.

Back