• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Pakistansk luftrom stengt

En Emirates A380 fløy nettopp gjennom pakistansk luftrom på vei mot Seoul .. EK322. men kun den ..
 
Noen venner kom for sent inn til Amsterdam i kveld til å rekke flyet til KRS. KLM fra BKK var forsinket med ca 1,5 time. De har fått hotell og nytt fly i morgen. Er dette noe flyselskapene har plikt til å gi kompensasjon for? 300 euro ?



Neppe, da dette nok er utenfor flyselskapenes kontroll

Ser nå Thai har fått lov å fly gjennom Kina. På trodd omveien lander BKK-OSL kun 10 minutter sen på OSL

4f7734d6537388eb3c63364fad5de665.jpg
 
Ser nå Thai har fått lov å fly gjennom Kina. På tross omveien lander BKK-OSL kun 10 minutter sen på OSL

Ja, de har fløyet via Kina siden de startet opp igjen 28.2.
Går tydeligvis greit BKK-OSL, blir større forsinkelser OSL-BKK

Ser ut som Finnair også startet med å fly over Kina fra i går (2.3.)
 
En Emirates A380 fløy nettopp gjennom pakistansk luftrom på vei mot Seoul .. EK322. men kun den ..

Også EK309 PEK-DUB.
Tydeligvis greit (for noen?) å bruke den vestlige korridoren over Pakistan for ruter som går mer nord/syd. Der er det jo en del trafikk nå.

Dette blir jo likevel noe annet enn å krysse Pakistan øst-vest som hovedtrøkket vanligvis er
 
Kan reiseforsikring hjelpe i slike tilfeller?

Etter det jeg har sett i media er forsikringsselskapene villige til å refundere ekstrautgifter i denne saken. Jeg hadde faktisk forventet at de hadde påberopt seg force majeure her.
 
Ser nå Thai har fått lov å fly gjennom Kina. På trodd omveien lander BKK-OSL kun 10 minutter sen på OSL

Thai er normalt nærmere en time før rutetid, så de har en temmelig raus blokktid. Reroutingen får dermed liten konsekvens på denne ruta - ihvertfall inntil vindene blir sterkere.
 
Ser at Thai i dag ikke flyr gjennom Kina som de har gjort de siste dagene.
Men over Iran, sør for Pakistan og innover India.
 
Nordgående går via Kina og er estimert med noen få minutters delay.

Jevn strøm av fly over den vestre delen av Pakistan.
 
Fløy rundt Pakistan til og fra Bangkok nå. Koster nok fort en halvtime ift. den vanlige ruta.
 
Var det noen andre flyselskaper enn Thai som kansellerte (en drøss) flyvninger i forbindelse med stengingen av luftrommet over Pakistan?
Da snakker jeg om overflyvning, ikke flyvninger til/fra Pakistan selvfølgelig.
 
Thai melder at de siste av de strandede passasjerer fra Thailand til Europa kom seg av gårde 3. mars.

Følgende tiltak ble gjort:
Arrange one additional special round-trip flight on 2 March 2019 that can accommodate 696 passengers:
- Flight TG9269 on the Bangkok-Frankfurt route, operated with Boeing 777-300ER that departed from Bangkok at 12.00 hours and is expected to arrive in Frankfurt at 18.30 hours (local time)
- The return flight TG9279 on the Frankfurt-Bangkok route is scheduled to depart from Frankfurt at 20.30 hours (local time) and to arrive in Bangkok at 15.15 hours (the following day).

- Flights TG916 and TG917 on the Bangkok-London route, aircraft was upsized from Boeing 777-300ER to Airbus A380-800, which carried 1,014 passengers.
- Flights TG952 and TG953 on the Bangkok-Copenhagen route, aircraft was upsized from Boeing 777-200ER to Boeing 777-300ER, which carried 696 passengers.
- Flights TG936 and TG937 on the Bangkok-Vienna route, aircraft was upsized from Boeing 787-8 to Boeing 787-9, which carried 596 passengers.

Thai har også (fra 4.3.) gjenopptatt normale flyvninger til Karachi

https://www.thaiairways.com/en/news/news_announcement/news_detail/UpdateFlightPakistan.page
 
Thai flyr igjen flere østgående flighter via Kina også, men ser ikke ut til å være konsekvent.
 
Det er åpnet en liten korridor gjennom sørlige Pakistan nå, som tydeligvis også kan benyttes av indiske flyselskap. Flere av Air Indias flighter har gått den veien i dag, for eksempel
AI 157 https://www.flightradar24.com/data/flights/ai157#200ce24a
AI 167 https://www.flightradar24.com/data/flights/ai167#200ce101

Men de bruker dessverre like lang tid som de har gjort de siste ukene, til tross for litt kortere vei.

Håper det snart åpnes også lenge nord i Pakistan.

Air India har midlertidig endret på rutetidene sidene, slik at de har framskyndet flere avganger fra India til Europa, og lagt inn seinere ankomst på flere avganger fra Europa til India.

Og det betyr jo at man mister overganger videre fra Delhi i begge retninger. Det som overrasker meg, er at Air India bare sender oppdaterte rutetider, uten på noen som helst måte å vurdere om de nye rutetidene gir mening. Jeg sitter nå med rutetider der flyet inn til Delhi lander en halv time etter at flyet fra Delhi til Stockholm har hatt sin avgang. Og det fungerer jo ikke. Det er fortsatt noen uker til, så jeg sliter da veldig med å bestemme meg for om jeg bør forsøke å kontakte enten Air India eller reisebyrået mitt for å be dem flytte meg til en annen flyvning inn til Delhi, eller om jeg skal sitte stille enda litt, i håp om at luftrommet over Pakistan åpner i tide, og at AI går tilbake til opprinnelige rutetider...
 
Har det kommet frem hvorfor luftrommet fortsatt er delvis stengt? De siste urolighetene er vel nå sånn mer eller mindre avsluttet (eller satt på vent) så må vel ligge noe mer politisk bak?
 
Har det kommet frem hvorfor luftrommet fortsatt er delvis stengt? De siste urolighetene er vel nå sånn mer eller mindre avsluttet (eller satt på vent) så må vel ligge noe mer politisk bak?

I følge DN så mener Pakistand at India har noe på gang i April

Pakistans utenriksminister: India planlegger militær aggresjon
Pakistansk utenriksminister Shah Mehmood Qureshi sier landet har etterretning på at India planlegger militær aggresjon mot Pakistan i løpet av april.


https://www.dn.no/utenriks/pakistan...india-planlegger-militar-aggresjon/2-1-582746
 
Nå er det kommet et nytt Notam. Det ser ut som om noen flere korridorer er åpnet. Er det noen her som er i stand til å lese en NOTAM, og kan oversette essensen?

https://www.caapakistan.com.pk/upload/Notams/A0422-19.txt

De to korridorene som er nevnt øverst har jeg i hvert fall forstått at har åpnet en korridor som kan brukes vestover gjennom sørligste delen av Pakistan. Den korridoren har allerede vært brukt noen dager, men har ikke hjulpet så veldig på forsinkelsene til Delhi.

Men hva innebærer egentlig åpningen av de nederste 6 korridorene. Hvor kan man finne ut hvor de nevnte punktene ligger?
 
Prøv med FR24,eller google for eksempel EGRON/METBI JI LAKIV DCT KABIM og velg bilder, da får du opp karter. Men jeg sier ikke at de er korrekte, da må du bruke for eksempel rocket route eller prøve på en Narrow Route Briefing på IPPC. Men bruk nederste valget, det som er merket med BETA.

Mvh,
 
Noe håp om at luftrommet åpnes før hele Europa tar sommerferie og mange skal hjem til Pakistan og India på ferie, og halve Europa skal til Thailand osv på sommerferie ?
 
Noe håp om at luftrommet åpnes før hele Europa tar sommerferie og mange skal hjem til Pakistan og India på ferie, og halve Europa skal til Thailand osv på sommerferie ?

Har det indiske valget vært enda? Ser for meg at det må være over før ting er tilbake til normalen.
 
Back
Top