• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Pakistansk luftrom stengt

jameson82

Flysitter
Grunnet konflikten med India så er det Pakistanske luftrommet stengt. Dagens PK751 til OSL er kansellert og endel fly må ta drivstoffpåfylling grunnet omveier deriblandt 2 Air France 777 som stopper i Bucuresti på veien fra Saigon og Bangkok til Paris

QR838 fra DOH til BKK var så vidt innom Pakistan før det tydeligvis ble stengt og måtte returnere og gå syd for landet.

Ja, ble plutselig stengt

Ja, ser det nå.

FR24 har lagt ut en screen shot som viser situasjonen

e7f3e42ca892f41e168eb672c1d2a03e.jpg

Fin måte å kvitte seg med gammelt matriell på dette. Nå er det jo Pakistan som får kostnaden av å rydde og gjenvinne flydelene

Thai har kansellert en rekke Europa ruter imorgen inklusiv de til Scandinaviana. Sq har også varslet det samme.

De har da fly med nok rekkevidde til å fly rundt?

Njo, men enkelte turer er nok ganske på marginene mtp drivstoff, passasjerer og last/frakt. Får de en time mer flytid blir det kanskje snaut. Dessuten er det vel restriksjoner over Himalaya mht «drift-down-altitude» ved motorstopp og heller ikke bare bare å reroute over Kina?

Ser vel ut som hovedleia for de fleste fra BKK/SIN er syd for Pakistan, ikke over Himalaya eller via Kina.

En gang i tiden for en 15 år tid siden reiste jeg med SAS fra BKK til CPH, da var det bråk i Afghanistan. Da ble ruta lagt nord for Himalaya over Kina med tilsvarende lengre reisetid.

Ser vel ut som hovedleia for de fleste fra BKK/SIN er syd for Pakistan, ikke over Himalaya eller via Kina.

En gang i tiden for en 15 år tid siden reiste jeg med SAS fra BKK til CPH, da var det bråk i Afghanistan. Da ble ruta lagt nord for Himalaya over Kina med tilsvarende lengre reisetid.

De aller fleste gangene jeg har flydd mellom Singapore eller Bangkok og Europa har ruta gått over India, Pakistan og Afganistan. Så jeg tror det er mest hovedleia ja.

Back