På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Tror dere at pilotene har fått kalde føtter? Før helga skulle det komme plassoppsigelse til uka, det drøyes..

Det er nok lite poeng å sende plassoppsigelse med 14 dagers varsel når saken skal opp i arbeidsretten først 22.mai.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Sabena personalen strejkade väl flygbolaget till konkurs?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Sabena personalen strejkade väl flygbolaget till konkurs?

Det er en sannhet med store modifikasjoner. Sabena var i prinsippet konkurs for lengst, men det var den siste streiken som gjorde at besluttingen om å melde oppbud ble tatt. Men å gi den streiken skylden for konkursen alene blir feil
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Jag tror en ev DY strejk kommer vara över inom max 3 dagar. Pågår en fullständig pilotstrejk i DY mer än 7 dagar tror jag DY går i konkurs.

Vis meg ditt regnestykke :headbang Og gjerne også bakgrunnen for dine konklusjoner, regner med du har lang fartstid i bransjen, eller ?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Askmolnet drabbade samtliga flygbolag. En DY pilot strejk kommer bara drabba DY. Konkurrenterna kommer gräva guld för varje dag DY står på backen. Om Kjos dessutom måste betala ut EU kompensation till pax, lön till samtlig personal förutom piloterna så kommer DY blöda många många miljoner NOK per dag.

Nå må du også huske på at DY har muligheten til å permitere personale som ikke er i streik.




Vidar
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Jag tror en ev DY strejk kommer vara över inom max 3 dagar. Pågår en fullständig pilotstrejk i DY mer än 7 dagar tror jag DY går i konkurs.

Jeg slutter aldri å bli overrasket...

Hva er basisen for denne konklusjonen/vurderingen? Hva koster det DY med en dags streik? Hvor mye penger har DY? Hvordan er egenkapitalsituasjonen til DY? osv.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det ganska enkelt. Står DYs +60 737-800 på backen har man 0 kr i intäkter men fortfarande stora utgifter..bla leasekostnader på flygplan, lönekostnader etc.
Jag vet självklart inte hur många veckor DY kan hålla ut innan konkurs. Jag bara gissar på att det börjar bli kritiskt efter en vecka.
Förhoppningsvis blir det ingen pilot strejk alls.
Bara allt snack om pilotstrejk i media skadar DY.

Man kan ju dra en jämförelse med strejken som drabbade Novair & TUIFly Nordic tidigare i år. Den varade i 3 dagar, hos DY tecknades nytt avtal innan det blev strejk.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

...så tenk på et tall som man tror er stort...?

At streik koster selskapene som blir rammet penger er det vel ingen som forsøker å argumentere mot. Når man imidlertid slenger ut påstander om at man tror DY er konkurs innen en uke så bør man muligens ha noe mer håndfast enn en løs tro (eller iallefall være noe mer utfyllende i sine kommentarer enn en linje med utsagnet "jeg tror DY er konkurs innen en uke")...
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Jag tror en ev DY strejk kommer vara över inom max 3 dagar. Pågår en fullständig pilotstrejk i DY mer än 7 dagar tror jag DY går i konkurs.

Jag bara gissar på att det börjar bli kritiskt efter en vecka.

Nei, du gjettet ikke på at det begynte å bli kritisk. Du skrev at du tror DY går konkurs hvis streiken varer mer enn 7 dager.

Du har konsekvent spådd DY's konkurs ved konflikter, dersom det blir streik. Også før det ble tegnet tariffavtale i Sverige tidligere i år.
Synes en dokumentasjon på DY's økonomiske stlling som underbygger dine påstander kan være på sin plass.




Vidar
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Nei, du gjettet ikke på at det begynte å bli kritisk. Du skrev at du tror DY går konkurs hvis streiken varer mer enn 7 dager.
Vidar

Jeg er enig i at man ikke skal ta for kjappe konklusjoner, men til L-1011´s forsvar vil jeg hevde at det er liten forskjell på å "tro" og "gjette". Det er vel stort sett det samme?

Forøvrig er det vel flere som prøver seg med litt gjetning, eller hvertfall argument uten etterfølgende regnestykke:

http://www.hegnar.no/bors/article676702.ece

Gigantkjøpet var naturligvis et tema på dagens Økonominyheter på HegnarTV.

- Utrolig morsomt, men Norwegian tar en kjemperisiko, sier redaktør Trygve Hegnar, og forklarer hva som vil skje hvis vi får se oljepriser på 150-200 dollar fatet.

- Da vil Norwegian gå konkurs på en halv dag.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Jeg er enig i at man ikke skal ta for kjappe konklusjoner, men til L-1011´s forsvar vil jeg hevde at det er liten forskjell på å "tro" og "gjette". Det er vel stort sett det samme?

Nå har det litt med historie i debatten å gjøre også, tror jeg. Å gjette på at situasjonen er kritisk etter en uke, eller å tro at DY går konkurs hvis streiken varer en uke oppfatter jeg som to litt forskjellige ting. Det er greit at "gjette" og "tro" kanskje ikke er så langt fra hverandre (selv om jeg nok vil si at når jeg "tror" noe i forhold til det som diskuteres her så er det basert på en bakenforliggende "analyse", mens gjetting er litt mer "sleike på fingeren og holde den opp i luften for å se hvor vinden kommer fra"), men til Hegnars forsvar så tror jeg at Hegnar har en viss forståelse av regnskapsprinsipper og økonomi generelt sett, selv om han ofte er litt tabloid. L-1011 kjenner jeg ikke.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Nå har det litt med historie i debatten å gjøre også, tror jeg. Å gjette på at situasjonen er kritisk etter en uke, eller å tro at DY går konkurs hvis streiken varer en uke oppfatter jeg som to litt forskjellige ting. Det er greit at "gjette" og "tro" kanskje ikke er så langt fra hverandre (selv om jeg nok vil si at når jeg "tror" noe i forhold til det som diskuteres her så er det basert på en bakenforliggende "analyse", mens gjetting er litt mer "sleike på fingeren og holde den opp i luften for å se hvor vinden kommer fra"), men til Hegnars forsvar så tror jeg at Hegnar har en viss forståelse av regnskapsprinsipper og økonomi generelt sett, selv om han ofte er litt tabloid. L-1011 kjenner jeg ikke.

Kan være enig i det. Har ikke så god føling med historien til de ulike her. (Det er et par stk som har utmerket seg negativt, men de er vel unntakene).
Problemet her ble vel at L-1011 uttalte seg på bakgrunn av sin egen enkle analyse (alle fly på bakken=dritdyrt). Den ble imidlertid for enkel for andre forumister.

Ellers tenker jeg om forum at det som oftest er "menigmanns" ytringsarena. Det behøver ikke nødvendigvis være faglig tyngde eller analyse bak dem (selv om det selfølgelig er veldig velkomment om så er tilfelle). Man kan poste (i god og normal høflig tone), men har man ikke noen særlig forklaring/begrunnelse så blir det også vektet i henhold til det.

Med det i tankene synes jeg faktisk Hegnars uttalelse er vesentlig mere saftig enn det som kom opp her. Akkurat fordi han er kjendisøkonom, men likevel ikke kommer med noen særlig begrunnelse.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvis det nå skulle bli streik i DY, vil det være noe som regjeringen kan gripe inn med tvungen lønnsnemd i. Eller omfattes ikke DY som kritisk for landet, slik at en evnt streik kan bli langvarig?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvis det nå skulle bli streik i DY, vil det være noe som regjeringen kan gripe inn med tvungen lønnsnemd i. Eller omfattes ikke DY som kritisk for landet, slik at en evnt streik kan bli langvarig?

Norge stopper ikke opp om DY ikke flyr. I første rekke har man SK/WF som fremdeles vil fly. Skal det komme en politisk streik, begrenset til noen timer vil nok heller ikke det fremtvinge noen tvungen lønnsnemd. Skulle alle fly bli satt på bakken på grunn av streik vil man fremdeles kunne benytte båt, bil, buss og bane. Ja, sågar hesteskyss om det fremdeles skulle eksistere. Regjeringen kan ikke komme trekkende med tvungen lønnsnemd fordi det blir ubekvemt for noen å bevege seg mellom A og B. Grunner for tvungen lønnsnemd er fare for liv og helse eller store negative samfunnsmessige konsekvenser. Så lenge de stridende parter klarer å holde en konflikt uten slike følger så får de holde på. Norske myndigheter er tidligere kritisert for å tolke disse betingelsene for snevert, slik at streikevåpenet ikke ble reelt.
Det er vel heller ikke tenkelig at en regjering som er utgått av et parti som har en faglig- politisk samarbeidsavtale med LO skal bruke tvungen lønnsnemd for å begrense en faglig uenighet som helt klart vil styrke LO medlemmenes stillingvern.





Vidar
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Ellers tenker jeg om forum at det som oftest er "menigmanns" ytringsarena. Det behøver ikke nødvendigvis være faglig tyngde eller analyse bak dem (selv om det selfølgelig er veldig velkomment om så er tilfelle). Man kan poste (i god og normal høflig tone), men har man ikke noen særlig forklaring/begrunnelse så blir det også vektet i henhold til det.

Du har selvsagt rett i dette. Samtidig så må man regne med å møte andres motargumenter om fundamentet for uttalelsene er svake.

Når det er sagt så dømte vel flertallet av forumistene på det gamle Scanairforumet DY til døden innen 6-12 måneder etter oppstart uten nødvendigvis spesielt "tunge" analyser. Det var sikkert også noen som skulle spise hatten sin, men det husker jeg ikke detaljene rundt...:)
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Du har selvsagt rett i dette. Samtidig så må man regne med å møte andres motargumenter om fundamentet for uttalelsene er svake.

Når det er sagt så dømte vel flertallet av forumistene på det gamle Scanairforumet DY til døden innen 6-12 måneder etter oppstart uten nødvendigvis spesielt "tunge" analyser. Det var sikkert også noen som skulle spise hatten sin, men det husker jeg ikke detaljene rundt...:)

He he! Det kan bli tungt, selv med godt kryddder:colgate:
(Kjenner dog ikke til den delen av forumets historie.)
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Når det er sagt så dømte vel flertallet av forumistene på det gamle Scanairforumet DY til døden innen 6-12 måneder etter oppstart uten nødvendigvis spesielt "tunge" analyser. Det var sikkert også noen som skulle spise hatten sin, men det husker jeg ikke detaljene rundt...:)

(Kjenner dog ikke til den delen av forumets historie.)

Husker jeg ikke helt feil var det ikke bare forumister som spådde det? Mener også å huske at en del kommentatorer i noen økonomiske aviser også spådde det samme? Lurer på hvor de hentet informasjonen til slike "dommedagsprofetier" fra?




Vidar
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Børsverdien har ihvertfall svekket seg ca. 200 millioner siden uroen startet for et par dager siden.
Iflg. Bjørn Kjos er jo eneste vei å få den opp igjen at flygerene gir seg for ellers går de jo iflg. ham selv konk.
At flygerene gir seg ang. dette er vel ikke et alternativ? Finnes det noen kompromiss-lys i tunellen?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Du har selvsagt rett i dette. Samtidig så må man regne med å møte andres motargumenter om fundamentet for uttalelsene er svake.

Når det er sagt så dømte vel flertallet av forumistene på det gamle Scanairforumet DY til døden innen 6-12 måneder etter oppstart uten nødvendigvis spesielt "tunge" analyser. Det var sikkert også noen som skulle spise hatten sin, men det husker jeg ikke detaljene rundt...:)

He he! Det kan bli tungt, selv med godt kryddder:colgate:
(Kjenner dog ikke til den delen av forumets historie.)

Husker jeg ikke helt feil var det ikke bare forumister som spådde det? Mener også å huske at en del kommentatorer i noen økonomiske aviser også spådde det samme? Lurer på hvor de hentet informasjonen til slike "dommedagsprofetier" fra?


Vidar

MOD

Vi er vel nå i ferd med å bevege oss noe bort fra tema i tråden, så fint om alle bidrar til å forsøke spore den tilbake igjen ;)

/MOD
 
Back
Top