På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det er uansett et stort hull i Kjos sin plan. Få med de ansatte i dag med på den utviklingen. Det skjer ikke! For en gjeng hyklere der på fornebu.. skulle likt å sett de som jobber på DYs HK gå på kontrakter... Kjos vi aldri klare å bli RYR... De ansatte stopper han i morgen...

Er det "de ansatte" som i alle ansatte i Norwegian som skal stanse han eller er de "de ansatte" som i kun flygerne/foreningen i Norge/Skandinavia?

Uansett hva en måtte mene om innholdet begynner det nå å minne mer og mer om en gedigen offentlig skittentøyvask som styres av noen med tilknytning til bedriften som alt annet enn bidrar til deres egen sak.

Kjos sier mange ganger at "b-laget" er minst like mye verdt som "a-laget. Det forteller meg at det internt er en følelse av å bli plassert i bås av ledelsen. Aner vi litt splitt og hersk metode her?
Kjos prøver også, etter min mening å si at hvis de ansatte ikke finner seg i at han effektiviserer alt som har med "b-laget" å gjøre, vil de hvertfall stå uten jobb om ikke lenge. En gjemt trussel.

Han er jo selv med på denne globaliseringen, enten han liker det eller ikke, ved å drive som han gjør.

Men spennende med spådommen ang. de 80% som vil forsvinne ila. 10 år. Vil det samme gjelde for DY mon tro?

Splitt og hersk og skremselspropaganda på høyt plan...

Er det "de ansatte" som i alle ansatte i Norwegian som skal stanse han eller er de "de ansatte" som i kun flygerne/foreningen i Norge/Skandinavia?

Uansett hva en måtte mene om innholdet begynner det nå å minne mer og mer om en gedigen offentlig skittentøyvask som styres av noen med tilknytning til bedriften som alt annet enn bidrar til deres egen sak.

Din mening som ikke jobber i DY og ikke har generell innsikt i kjernen av saken. Det har ikke jeg heller, men velger de ansatte i DY å gå til motangrep på ledelsen, skal jeg i det minste ikke kritisere de...

Kjos sier mange ganger at "b-laget" er minst like mye verdt som "a-laget. Det forteller meg at det internt er en følelse av å bli plassert i bås av ledelsen. Aner vi litt splitt og hersk metode her?
Kjos prøver også, etter min mening å si at hvis de ansatte ikke finner seg i at han effektiviserer alt som har med "b-laget" å gjøre, vil de hvertfall stå uten jobb om ikke lenge. En gjemt trussel.

Han er jo selv med på denne globaliseringen, enten han liker det eller ikke, ved å drive som han gjør.

Men spennende med spådommen ang. de 80% som vil forsvinne ila. 10 år. Vil det samme gjelde for DY mon tro?

...og alternativet er...? Legge ned, først som sist? Er det noen som tror at konkurransepresset bare er noe ubehagelig som er der i dag og som kommer til å forsvinne bare man tar tiden til hjelp? Det er det nok dessverre ikke mange i "verden forøvrig" som tror er tilfellet.

...og alternativet er...? Legge ned, først som sist? Er det noen som tror at konkurransepresset bare er noe ubehagelig som er der i dag og som kommer til å forsvinne bare man tar tiden til hjelp? Det er det nok dessverre ikke mange i "verden forøvrig" som tror er tilfellet.

Han behøver ikke legge ned, men jeg utforder heller Kjos til å tjene penger med sitt moralske kompass intakt...

Din mening som ikke jobber i DY og ikke har generell innsikt i kjernen av saken. Det har ikke jeg heller, men velger de ansatte i DY å gå til motangrep på ledelsen, skal jeg i det minste ikke kritisere de...

Korrekt, og hvis de vil gå til avisen skal de være velkommen til det. Det skaper ihvertfall "underholdning" om enn på feil grunnlag.

Jeg synes ihvertfall at det tenderer mot smakløs sverting nå den måten de turer fram nå og det tenner definitivt ikke "den kollegaliale pilotsympatisøren" i meg som de holder på nå...Men det er nå meg.

Han behøver ikke legge ned, men jeg utforder heller Kjos til å tjene penger med sitt moralske kompass intakt...

Nå virker det vel strengt tatt som at Kjos har tenkt gjennom dette og konkludert med at det er behov for denne kursen for å sikre DYs overlevelse i et sterkt konkurransepreget marked. Man har allerede effektive fly, og har stort sett byttet ut de gamle -300 maskinene (og man har til og med lagt inn ordre/opsjoner på neste generasjons short-haul fly for å ikke komme bakpå der). Man har en relativt slank organisasjon uten kontorer både her og der. Man har outsourcet og effektivisert mye på handlingsiden. Man forsøker å ta ut mer betalingsvilje fra kundene gjennom diverse extras (setereservasjoner, baggasje, ombordsalg, osv.).

Hvis andre mener at det er en annen oppskrift som også vil fungere så hadde det vært interessant å se hvordan denne ser ut.

Last edited:

Nå virker det vel strengt tatt som at Kjos har tenkt gjennom dette og konkludert med at det er behov for denne kursen for å sikre DYs overlevelse i et sterkt konkurransepreget marked. Hvis andre mener at det er en annen oppskrift som også vil fungere så hadde det vært interessant å se hvordan denne ser ut.

Jeg kan tildels være enig i at hvis DY vil erobre europa kan dette være en nødvendig steg for å slå annen konkurranse, men hvis de holdt seg i hjemme markedet (skandinavia) mener jeg ikke de hadde behøvd å gjøre dette... Det er jo en merkelig spiral dette hvis ikke politikkerne kommer på banen etterhvert. Det vil alltid være et selskap som er villig til å gå lengre og lengre og lengre for å vinne... hvor skal dette ende?

Jeg kan tildels være enig i at hvis DY vil erobre europa kan dette være en nødvendig steg for å slå annen konkurranse, men hvis de holdt seg i hjemme markedet (skandinavia) mener jeg ikke de hadde behøvd å gjøre dette... Det er jo en merkelig spiral dette hvis ikke politikkerne kommer på banen etterhvert. Det vil alltid være et selskap som er villig til å gå lengre og lengre og lengre for å vinne... hvor skal dette ende?

Så i bunn og grunn er det snakk om å sikre vilkårene til de som allerede er ansatt i selskapet...?;) Hvis man ikke skal ekspandere (og uten å gå utenfor Skandinavia vil gi begrensede muligheter til ekspansjon) så er det ikke behov for mange nye piloter. Det er sikkert fint for de som er ansatt i dag.

Så i bunn og grunn er det snakk om å sikre vilkårene til de som allerede er ansatt i selskapet...?;) Hvis man ikke skal ekspandere (og uten å gå utenfor Skandinavia vil gi begrensede muligheter til ekspansjon) så er det ikke behov for mange nye piloter. Det er sikkert fint for de som er ansatt i dag.

Tviler på at det er så prangende overskudd av piloter som er skandinavisk talende at Kjos må blir EU stor for å gi alle jobb.. Problemet er jo at alle søker seg hit fordi det er lukrative vilkår i Skan omårdet.

Å sikre vilkårene til noen få med å gi mange dårligere vilkår vil jeg aldri syns er en moralsk god løsning...

Lurer på hva Kjos ville vært mest stolt av når han sitter på gamle hjemmet.. At DY ble en av de største i Europa, mens de ansatte ikke bryr seg spesielt om han, eller at de ble Skan store slik de er i dag og for ca et år siden når alle de ansatte ville gjøre hva som helst for han...

Tviler på at det er så prangende overskudd av piloter som er skandinavisk talende at Kjos må blir EU stor for å gi alle jobb.. Problemet er jo at alle søker seg hit fordi det er lukrative vilkår i Skan omårdet.

Mitt poeng var som følger: Med 60 fly er det kanskje behov for 250-300 cockpit crew? Med 120 fly er det behov for dobbelt så mange. Disse siste 5-600 pilotene (eller hvor mange piloter man nå trenger per fly) vil det da ikke være behov for i en verden der DY sitter stille i Skandinavia (og håper at FR og andre ikke kommer og "ødelegger" det markedet for DY).

Den siste setningen din der forstod jeg imidlertid ikke (i lys av utallige diskusjoner her inne har jeg fått inntrykk av at vilkårene ikke er spesielt gode i Skandinavia).

Mitt poeng var som følger: Med 60 fly er det kanskje behov for 250-300 cockpit crew? Med 120 fly er det behov for dobbelt så mange. Disse siste 5-600 pilotene (eller hvor mange piloter man nå trenger per fly) vil det da ikke være behov for i en verden der DY sitter stille i Skandinavia (og håper at FR og andre ikke kommer og "ødelegger" det markedet for DY).

Den siste setningen din der forstod jeg imidlertid ikke (i lys av utallige diskusjoner her inne har jeg fått inntrykk av at vilkårene ikke er spesielt gode i Skandinavia).

DY har over 6000 søknader... Sterk tvilende til at det er skandinavisk talende...

Jeg kan tildels være enig i at hvis DY vil erobre europa kan dette være en nødvendig steg for å slå annen konkurranse, men hvis de holdt seg i hjemme markedet (skandinavia) mener jeg ikke de hadde behøvd å gjøre dette.

Tror du virkelig det? Selv ikke SAS har klart det med sin dominerende plass i Skandinavia. SAS forsøkte, etter mitt syn, for lenge å holde på gamle strukturer og var for lite "endringsvillig". Noe som førte til at omstruktureringa ble mye tøffere enn om endringene i luftfarten var tatt tak i tidligere.

Vidar

DY har over 6000 søknader... Sterk tvilende til at det er skandinavisk talende...

Jeg forstår ikke hvor du vil med dette. Enkel matematikk og operasjonelle forhold forteller oss at behovet for piloter er bortimot proposjonalt med antall fly man setter i drift. Hvor mange søknader DY får kan ikke jeg se har noe med den saken å gjøre. Hvis DY får inn 6000 søknader så er det ytterligere 5-600 av disse som DY ikke har behov for og som blir skuffet hvis man ikke ekspanderer.

Edit: Ved nærmere ettertanke så var dette kanskje et svar på spørsmålet mitt om "din siste setning"...?:)

Last edited:

Nei, det er ikke det jeg mener.. Stå på, ekspander med fly og baser, og legg listen enda lavere for hva som er standard i dag. De ansatte jobber jo der frivillig, ikke noe vits i å gi dem noen mere en minimum.
Synd han ikke har mere moral ovenfor sine trofaste ansatte, som sikkert jobber ræva av seg for å få DY til å fortsatt være en suksess.

Men hva bryr vel jeg meg med dett egentlig. Jeg har ingen planer å jobbe for noen av aktørene i luftfarten ;) Artig å følge dette fra "utsiden" uansett.

Virker som det er en del som tror Kjos kan forrandre verden og utviklingen.
De som har hatt den strategien i andre bransjer finns ikke mer for å si det sånn.

Som Kjos sier, skal man overleve må man tilpasse seg. Forøvrig en meget bra
åpen og ærlig video som burde åpne øynene til en del.

W

Hvorfor er det kun 2 alternativer ? Har konkuranse situasjonen endret seg så dramatisk på så kort tid at man kun har valget mellom "Hyllevare ansatte" som kastes etter bruk eller legge ned ? Man har tross allt bygget opp et solid selskap med norsk Arbeidskraft og norske lønninger i meget sterk konkuranse.

Og hvor vil disse besparelsene ende opp - det er jo ikke uvanlig at slike flyter oppover i systemet og fører til bedre betingelser for ledelsen - det ville ikke være første gang og slik ledelsen nå ikke bryr seg om sine ansatte er det ikke utenkelig.

Virker som det er en del som tror Kjos kan forrandre verden og utviklingen.
De som har hatt den strategien i andre bransjer finns ikke mer for å si det sånn.

Som Kjos sier, skal man overleve må man tilpasse seg. Forøvrig en meget bra
åpen og ærlig video som burde åpne øynene til en del.

W
Det er jo noen av oss som lever i den verden - og faktisk er det direkte feil når du sier at de som har hatt den strategien i andre bransjer ikke finnes mer - Boeing, Amazon, Starbucks, Costco finnes i høy grad den dag i dag - de følger alle den strategien du forkaster. Det er bare noen i mitt nabolag og de er ikke helt uten konkuranse ;-) De tilpasser seg utmerket uten å redusere sine ansatte til Hyllevare - Les boken til Howard Schulz - den vil åpne øynene langt mere enn Kjos noensinne vil klare

Last edited:

Det er en trist utvikling i et selskap som vi trengte her i SAS-monopolets tid. Etter flere år med entusiastisk utvikling og motiverte medarbeidere, merker man en holdningsendring.
Kjos snakker om at han må ned på Ryanair-nivå, hva gjelder ansettelsesbetingelser, hvis ikke vil selskapet sannsynligvis forsvinne sammen med 80 % av de andre av dagens luftfartsselskaper innen ti år....
For å posisjonere seg her er det tatt en rekke grep bl.a på pilotsiden:

1; Alle piloter skal fremover kontraktsansettes.
2; ingen av disse vil ha tilgang til vanlig sosial sikkerhet, som ellers er vanlig i arbeidslivet.
3; Nye piloter vil få tilbud om å kjøpe høyresideerfaring som styrmann!!
4; Vedr. Longhaul (BKK) så kan selskapets piloter søke, men kun på kontrakt.
5; De fastansatte som ønsker seg tilbake etter longhaulkontrakt har da mistet sin faste stilling.
6; Man har forskjellige lønnsbetingelser ut fra kontrakt / fast / base...skaper A, B og C-lag.

Betingelsene som er lagt ut vedr longhaul fra BKK er oppsiktsvekkende dårlige i markedet, og man spør seg i bransjen internt om hvem som søker. Man ser for seg at det vil bli unge og "keene" piloter som vil ha erfaring, samt kanskje noen nesten-pensjonister som tar dette som en adventure helt på slutten av sin karriere.. Man hører stadig flere ikke-skandinaver på radioen (cockpiten), så dette er nok også utviklingen. Kabinbesetningen fra BKK fylles for øvrig opp med thai'er - sannsynligvis bortsett fra kabinsjefen, slik at pax'en fremdeles har en følelse av å fly med et norsk / skandinavisk selskap.

Selskapet og dets piloter har kommet til et veiskille, og de må bestemme kursen fremover. Mye tyder på at pilotene har oppdaget hva som er på gang, og de skal ha all støtte fremover fra det øvrige luftfartsmiljø.

Et spørsmål på siden: de Polske som ble ansatt på basen i WAW, hva skjedde med de? Vet at iallefall endel flyr i NO, har de gått over til Norsk Kontrakt?

Back