Re: På tide med noen nye EBG spørsmål..
Hei,
jeg gjorde som en del andre her på forumet, hoppet på Dividend miles tilbudet, kjøpte 50 000 miles og fikk tilsvarende i tillegg.
I desember svei jeg av 110 000 miles på en tur til Filippinene.
Laget ingen tripreport, da det jo er flere som har gjort det, og jeg opplevde jo ikke noe som de andre ikke har lagt ut av opplevelser og bilder.
Bortsett fra at jeg sovnet før middagen på LH flighten fra FRA til SIN, og sov i over ti timer. Turen begynte i gullstua på OSL kl. 11. Pga snøvær i Europa mistet jeg flighten til HKG, og ble booket om til SIN. Den flighten gikk ikke før kl. 22, og da var jeg litt sliten pga gult boblevann.
Så til neste tur. Den skal foregå med hardt opptjente Eurobonus miles, 180 000 stykker. Ingen lettjente 110 000 her nei.
For et par dager siden ringte jeg glad og fornøyd SAS for å booke tur. Med Dividend miles hadde jeg totalt åtte legs, fire av dem i F. Derfor hadde jeg på ANA sidene funnet en tur med tre legs ut, og fire hjem. Det er lettere å finne ledige plasser via ICN og PVG enn BKK og SIN, og jeg hadde lyst til å prøve LH i F igjen, da jeg jo mistet middagen ombord i desember.................
Men neida, damen hos SAS sa at systemet hennes nektet henne å booke fire legs på turen hjem, så hun måtte maile Stockholm kontoret.
Etter et par timer ringte hun tilbake og sa at det ikke var mulig å booke de fire retur legs. Men hun hadde funnet ledige plasser på Economy, så jeg fikk da tur.
Uaktuelt, så heldigvis hadde jeg en alternativ rute klar, med bare tre legs, CRK-ICN, ICN-FRA og FRA-OSL. Andre leg er med OZ i F. Men det var jo ikke det jeg helst ville. Jeg hadde lyst på en leg med LH i F, og da måtte jeg gå via HKG eller NRT med en leg ekstra.
Damen sa da at jeg jo ikke kunne reise Asia rundt for disse poengene mine. Dette er jo en merkelig bemerkning, da jo forummedlem Hawkboy reiste JFK-SFO-FRA-OSL, og det ble jo et par miles ekstra. Men selvfølgelig, bare tre legs.
Jeg sendte mail til «GULL.NO@SAS.no» og spurte om denne saken, og fikk til svar at det var deres regler.
Tror jeg må vurdere å skippe Eurobonus til fordel for Dividend Miles. Da kan jeg selv bestemme hvilke flighter jeg selv skal bruke på bonustur. Akkurat som når jeg kjøper vanlige billetter. Bonuspoengene har jeg jo også betalt for, om enn over langen.
Etter det jeg kan se på usairways.com, får man gullkort der etter å ha hanket inn 50 000 miles, og det går for med et par turer på biz med QR. Man kommer jo da helt til MNL for 18 000 kr. For samme pris med SK kommer man bare til BKK.
Er det noen med kjennskap til Eurobonsus som kan fortelle meg om det er lagt inn en sperre i systemet til SAS som ikke gir dem anledning til mer enn tre legs i hver retning? US har tydeligvis ingen slik sperre.
Eller er det motvilje for å booke en leg «unødvendig», da det jo kan gjøres med tre (selv om det er vanskelig/umulig å oppdrive ledige seter)? Et kostnadsspørsmål?