Overflygningsavgifter

LN-SEK

ScanFlyer Gold
Ser på radaren at det er ganske mye overflygninger over Norge av langdistanse flighter. Hvor mye koster det f.eks for en 747 å krysse Norge? Og hvordan regnes dette ut, er det pr. flytype, pr. passasjer e.l?

Små land som Estland f.eks som har stor trafikk over seg når "Asia-togene" kommer, har vel en god inntekt av dette?
 
Ser på radaren at det er ganske mye overflygninger over Norge av langdistanse flighter. Hvor mye koster det f.eks for en 747 å krysse Norge? Og hvordan regnes dette ut, er det pr. flytype, pr. passasjer e.l?

Utregningen er detaljert på Eurocontrols Route Charges side.

For å ta et eksempel, en B747-400 med MTOM 397 tonn, som krysser Norge "midt på", på trekk SUVAR-ISVIG Kart, en avstand på 375 NM = 694 km.

kostnad = distansefaktor * vektfaktor * unit rate

Dette gir:
Distansefaktor: 694 km /100 = 6,94
Vektfaktor: sq(397/50) = 2,81
Unit rate Norge: €67,29 €

6,94 * 2,81 * €67,29 = € 1315 = ca 10.300 NOK.

Beregningene baserer seg kun på flyets maks take-off vekt, og flyets direktetrekk i Norsk luftrom.

Til sammenligning koster det ca 2.200 kroner for en B738 å fly fra Gardermoen til Sola i underveisavgifter. I tillegg kommer startavgift (og passasjeravgift).
 
Last edited:
Har ikke noe å komme med, annet enn å si takk til "bamseh" for interessant informasjon og god framstilling av den :) *like/takk/etc*
 
Godt man iblant kan komme med litt "nyttig" informasjon.. :)

Dette ble forøvrig diskutert tidligere i sommer også, under tråden Osl-Zurich.
 
Back
Top