• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Overflygningsavgifter

LN-SEK

ScanFlyer Gold
Ser på radaren at det er ganske mye overflygninger over Norge av langdistanse flighter. Hvor mye koster det f.eks for en 747 å krysse Norge? Og hvordan regnes dette ut, er det pr. flytype, pr. passasjer e.l?

Små land som Estland f.eks som har stor trafikk over seg når "Asia-togene" kommer, har vel en god inntekt av dette?
 
Ser på radaren at det er ganske mye overflygninger over Norge av langdistanse flighter. Hvor mye koster det f.eks for en 747 å krysse Norge? Og hvordan regnes dette ut, er det pr. flytype, pr. passasjer e.l?

Utregningen er detaljert på Eurocontrols Route Charges side.

For å ta et eksempel, en B747-400 med MTOM 397 tonn, som krysser Norge "midt på", på trekk SUVAR-ISVIG Kart, en avstand på 375 NM = 694 km.

kostnad = distansefaktor * vektfaktor * unit rate

Dette gir:
Distansefaktor: 694 km /100 = 6,94
Vektfaktor: sq(397/50) = 2,81
Unit rate Norge: €67,29 €

6,94 * 2,81 * €67,29 = € 1315 = ca 10.300 NOK.

Beregningene baserer seg kun på flyets maks take-off vekt, og flyets direktetrekk i Norsk luftrom.

Til sammenligning koster det ca 2.200 kroner for en B738 å fly fra Gardermoen til Sola i underveisavgifter. I tillegg kommer startavgift (og passasjeravgift).
 
Last edited:
Har ikke noe å komme med, annet enn å si takk til "bamseh" for interessant informasjon og god framstilling av den :) *like/takk/etc*
 
Godt man iblant kan komme med litt "nyttig" informasjon.. :)

Dette ble forøvrig diskutert tidligere i sommer også, under tråden Osl-Zurich.
 
Back
Top