Så det er en(1) flykontroll i USA?
Høres ut som du har jobbet under Flesland og hennes manipulative styret - hvor de gikk ut med omtrent samme feilinformasjon... de sa dog 5

Faktum er at det er 24 kontrollsentraler og 138 mindre (Tracons) i USA.
De andre tallene dine lurer jeg litt på og...
Man må gjerne snakke om "felles europeisk luftrom" osv... men faktum er at Norge er relitiv uinteressant i så sammenheng. Et upper luftrom i Norge har vært vurdert tidligere, men det er null gevinst med feks upper sektorer i Norge (har forøvrig vært en Upper sektor på tidligere Oslo Kontroll). 90%(?) av flygningene i Norge er ballistiske (høyt opp - liten cruice - så descend). Hva er da poenget at det sitter noen svensker og styrer upper luftrommet i 5min, for så å sende flyet til Oslo/Stavanger el idet det passerer FL245 descending? Bare tull...
Her er det mye mer å hente i sentral-europa hvor det er mye flere "upper-flygninger" som må følge landegrenser, tungvindte sektorløsninger osv. I Norge, Sverige og Danmark i dag er det fritt luftrom med direct routinger hele tiden.
Det fungerer forhåpentlig slik innen flysikringstjenesten at når man skal utarbeide prosedyrer og prosesser så innhenter man faglige uttalelser innen enheten
Helt riktig: forhåpentligvis fungerer det slik. Men under Flesland og sine lakeier fungerte det ikke slik. Lurer på hvor mange rapporter, emails, kritiske innspill som ble levert Flesland og co, som bare ble liggende i en skuff og aldri vurdert. Til slutt grep bla tilsynet inn da den nye luftromsstrukturen over Østlandet var fullstendig ignorert(ref NRK brennpunkt) av Flesland og co siden dette kostet penger, noe som passet blårussen dårlig. Dette ser man etterdønninger av nå (og kommer til i mange år framover), da man er pålagt av å starte opp store (sikkerhets)prosjekter med en bemanning som er dårligere enn noen gang.
Hele problemet her er enkelt og greit: Det er for få flygeledere i Norge! Skal det være så vanskelig å fatte? Hadde det vært en fabrikk man produserte pølser på, og man kun produserte med 80% av full kapasitet pga mannskapsmangel, hadde ihvertfall ikke de ansatte fått skylden. Det er jo de som produserer noe! Mens ledelsen som ikke skaffer nok arbeidskraft burde man kanskje se litt nærmere på. Helt utrolig at når det gjelder flygeledermangel så er det opplest og erklært at det er deres skyld hvis flytrafikken kun går med 80%...
Ja det jobbes for å få flere FLL til Norge, men med et underskudd i hele Europa er det faktisk lite interessant å jobbe i Norge. "Hent polakker" roper Sandberg og FRP! Ja, helt enig, men det fins ikke polsk FLL som er interessert i å jobbe i Norge - dessuten er det mangel på FLL der og. Sammenligner man lønnsforhold vs kjøpekraft i Norge vs Polen og feks Tjekkia, skulle norske flygeledere tjent rundt 1,5-2mill kr for å være konkuransedyktig. Hvem pokker gidder da komme til Norge? Kommer dog to dansker til Oslo APP/ACC, men dette blir dråper i havet...
En annet moment er at lufttrafikktjenesten(LTT) i Norge i alle år har vært basert på overtid. I andre land er overtid for FLL forbudt! Selv f.eks. Abu-Dabi/Dubai (som ofte gir blaffen i alt som heter arbeidsmiljølover - hva er det?) er kommet lengre enn Norge der. LTT i Norge er gjennomsyret av dispensasjoner fra arbeidsmiljøloven for å prøve å få hjulene til å gå rundt. Bussjåfører og sykepleiere har mye strengere regler mht skift osv enn FLL. Det har ingenting med "lendende på sikkerhet i Europa" med FLL som jobber flere hundre timer overtid hvert år, 16t skift, nattevakter etterfulgt av av vakter som begynner 0630 en dag etter osv. Bare her kan man snakke belastninger som ikke hører hjemme i en sikkerhetsverden hvor Human Factors (liksom) skal stå sentralt.
Som FLL skulle jeg ønske det var flere FLL i Norge slik at trafikken gikk som normalt! Da kunne jeg godt gått ned i lønn, hvis jeg slapp å jobbe annenhver helg (og ha dispensasjon for det), jobbe til kl2300 fredags kveld på en frihelg, nattevakter og formiddagsvakter om hverandre som i nadre land vill vært forbudt, konstant press om overtid, dispensasjon for hviletid mellom vaktene osv.
Kan jo nevnes at det på Oslo Approach idag er 30FLL. På Arlanda er de over 60FLL med tilnærmet lik trafikk! Hva er best for det norske folk, og hva er best mtp arbeidsbelastning osv? Ikke mye tvil spør du meg...
Skyld ikke på pølsemakeren hvis det er forsinkelser i lufta pga FLL-mangel, men send heller en "takk" til Flesland som greide å stoppe flere allerede BETALTE flygelederkull i USA; som fikk et 30-talls FLL i Norge til å dra til utlandet; som brukte millioner på et eget pr. byrå i "sin kamp mot flygelederne"; som ignorerte alt av innspill hvis det ikke passet henne; som ansatte en flysikringsdirektør(en venninne) uten luftfartsmessig kompetanse som eneste land i Europa; som skulle "posisjonere seg i Europa" ved å legge de eneste kontrollsentralene i Norge (Trondheim og Røyken) som tilfredsstilte internasjonale krav osv osv.