- Over fem timers forsinkelser

Sykemeldt og sykemeldt, det er nå mye ferieavvikling vil jeg tro.

Det har forøvrig vært en av de mest intense dagene jeg kan huske på MANGE MANGE år!
Men morro er'e lell!

:colgate:

[]BT158 []01JUL07[] [ ALT ADHOC CHANGE: CON REASON:
[
[ 735 BT735 YLBBG
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
[ 02JUL OSL VNO 2010 2300 0050 0100 0330 0336 RA:270 GF: 10
[
[ RA - AIRCRAFT ROTATION, LATE ARRIVAL OF AIRCRAFT FROM ANOTHER FLIGHT
[ GF - FUELLING/DEFUELLING, FUEL SUPPLIER
[

Det var mangse sinte pax når jeg traska gjennom terminalen igår. Jeg bare takka for at jeg ikke skulle fly mer den dagen...

Underlig dette her , er dette en sykdom som heter : jeg vil ha mere penger?
Jeg observerte at flygeledernes formann ble intervjuet på kveldsnytt igår og uttalte seg slik han har gjort ved noen anledninger tidligere iår.
Hvorfor ble ikke representanter for Avinor eller samferdselsmyndighetene kontaktet og intervjuet også? De er jo tross alt de ansvarlige for trafikkavviklingen!
Det er da ikke noe nytt i fedrelandet at ferien begynner i disse tider noe som er ensbetydende at folk skal ut å reise. Både flyselskapene og Avinor må jo for pokker snart lære at det er noe som heter trafikktopper og manne opp for dette.
Snart går jeg over til tilhengerne for høyhastighets jernbaner og dyrker jernbaneinteresse isteden!

Interessante problemstillinger som kommer frem her. Jeg er en av de som jobber i Røyken. Og ønsker i dette fora og fremstille fakta - i håp om at det kan nå frem.

Som deg OJB undres jeg også over at ledelsen i Avinor eller Departement ikke stiller opp i media - jeg tror (enkel psykologi) - dersom de ansvarlige ikke stiller opp, og kun talspersoner fra flygelederforeningen stiller opp får det hele et sensasjonspreg og et "aksjons" preg over seg. På denne måten flyttes fokus vekk fra fakta.

Fakta:

Det er stor underbemanning på flygeledere.

Flygelederutdanning var stanset i flere år.

Tilførsel av flygeledere de siste årene, har vært betydelig mindre enn frafall. (pensjon, loss of license)

Flygeledere skal også avvikle lovpålagt ferie som alle andre arbeidstagere, i perioden midten av mai til midten av september.

Ledelsen har i perioder av sommeren redusert antallet personer på vaktlagene med ca 25% - for at ferien skal kunne gjennomføres innen den lovpålagte periode.

Personell som kan være tilgjengelig for overtid er sterkt redusert i helgene - fordi da overlapper grupper av personell som starter sin ferie og som har sin siste helg i ferien.

OSATCO

Siste innlegg vintner vel bare om det man har hatt et helt klart inntrykk av tidligere; nemlig at personalpolitikken i Avinor når det gjelder flysikringstjenester er basert på at man håper at alt går bra, og at ingen blir syke (spesielt i ferietiden). Dette er vel noe man ser i mange foretak, men det er vel ikke i så mange andre foretak at effektene er så store som i Avinor ved faktisk fravær.

Jeg tror vel at det er få som ikke har forståelse for at også flygeledere vil avvikle sin ferie i normal ferietid.

For å gjenta meg sjølv frå tidlegare innlegg: "men dette kan då ikkje stemme?? I følge Randi Flesland er jo det altfort mange flygelearar!?!?"

Originally posted by wf145

For å gjenta meg sjølv frå tidlegare innlegg: "men dette kan då ikkje stemme?? I følge Randi Flesland er jo det altfort mange flygelearar!?!?"

Jeg lurer på om ikke hun forskutterte innføring av ny teknologi i større grad enn det man ser i dag...?

Maskinen til SAS fra Palma landet vel rundt regnet 5 timer for sent om jeg ikke husker feil, den landet sent i natt en gang...

Originally posted by TOS

Siste innlegg vintner vel bare om det man har hatt et helt klart inntrykk av tidligere; nemlig at personalpolitikken i Avinor når det gjelder flysikringstjenester er basert på at man håper at alt går bra, og at ingen blir syke (spesielt i ferietiden). Dette er vel noe man ser i mange foretak, men det er vel ikke i så mange andre foretak at effektene er så store som i Avinor ved faktisk fravær.

Jeg tror vel at det er få som ikke har forståelse for at også flygeledere vil avvikle sin ferie i normal ferietid.

Er ikke enig i at personalpolitikken i Avinor er basert på at man håper at alt går bra.
Det har både her og i tidligere innlegg om samme tema kommet klart fram at det er stor underbemanning fordi man under det tidligere regimet i Avinor gjorde alvorlige feilvurderinger av bemanningssituasjonen. Nå er det så vidt jeg kan skjønne fred og fordragelighet, og man samarbeider godt om å stå på samtidig som det utdannes flere. Problemet er at slikt tar lang tid for en sånn jobb - i tillegg tar opplæringen av nye også operative ressurser.

Det er jo så populært med offentlige granskinger - det gamle regimet i Avinor med Randi Flesland i spissen burde absolutt vært gjenstand for offentlig gransking.

For ordens skyld: Jeg har ingen tilknytning til Avinor (eller flybransjen i det hele tatt).

I VG står det nå en liten sak basert på et intervju med en i flysikringsdivisjonen i Avinor (om jeg husker detaljene rett).
VG

Enten det var sykdom eller ferie, flygelederne sto ikke høyt i kurs når klokka tikket sakte mot time nr. 2 ombord i en klam BU-maskin som sto stille og svetta på rampen et sted i sydeuropa.

Vel - situasjonen retter seg ikke over natten. Det tar litt tid aa faa utdannet nok flyveledere til aa fylle opp hullene. Og er det ikke folk tilgjengelige, saa er det ikke folk tilgjengelige. Slik er det bare, og det er ingen andres skyld enn de som i sin tid planla 2007-bemanningen.

Kan slenge på denne her, artikkel fra Aftenbladet.no

Flygelederne er lei beskyldninger om aksjoner

- Jeg blir sint når vi blir beskyldt for ting som ikke er rettmessig. Det er Avinor og ledelsen i Avinor som har ansvaret for dette.
Det har aldri vært noen aksjoner for å gjøre en markering fra flygeledernes side, sier Bjørn Steinar Røed, tillitsvalgt i områdekontrollsentralen på Røyken til NRK. Han sier problemet er at det mangler mange flygeledere rundt om i landet.

Back