OT: Tog fra Kina til Narvik

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1428157.ece

I utgangspunket noe som hoeres ut som en grei ide, men saa kommer dette:

''Behovet for asiatisk tilgang til en norsk havn som mellomstasjon til amerikanerne i vest, gjør likevel Narvik så attraktiv at enorme økonomiske interesser ønsker seg en jernbaneløsning her.''

Hallo ...??? Hvorfor skal man transportere varer over omtrent halve kloden per jernbane for saa aa slenge dem paa baaten over Atlanteren naar man kan laste dem rett paa baat i Kina for transport over Stillehavet? Noen ser ut til aa vaere klar til aa spenne masse penger paa nok et taakeslott som aldri kommer til aa skje!
 
Dyrt og ikke minst nok en lang omvei!

En utfordring her som ikke nevnes er jo at Norge ikke har den samme sporvidden som Russland og Kina. Det må da i tilfelle bli et sted med omlasting fra asiatisk tog til europeisk standard. En ny jernbane linje med asiatisk sporvidde er vel neppe aktuelt gjennom ofoten....
 
Originally posted by Rocoo

Originally posted by ENTO

Ja det er det som er sakens kjerne, varene skal til USA's ØSTKYST !!!
:old

Hva med Pannamakanalen?

Mange av de store containerskipene som går i dag er for store til Panamakanalen har jeg skjønt. Selv QM2 går ikke gjennom der.
 
Originally posted by MartinL

Dyrt og ikke minst nok en lang omvei!

En utfordring her som ikke nevnes er jo at Norge ikke har den samme sporvidden som Russland og Kina. Det må da i tilfelle bli et sted med omlasting fra asiatisk tog til europeisk standard. En ny jernbane linje med asiatisk sporvidde er vel neppe aktuelt gjennom ofoten....

Problempunktene er i Tornio/Haparanda (grense Sverige/Finland) og grensa mellom Kina og Russland.

Kina, Sverige og Norge har nemlig normalspor (som de fleste land), mens hele det gamle Sovjet og Finland har bredere spor.

Det forskes på vogner med variabel sporvidde i Tornio.....
 
Originally posted by LN-SEK

Originally posted by MartinL

Dyrt og ikke minst nok en lang omvei!

En utfordring her som ikke nevnes er jo at Norge ikke har den samme sporvidden som Russland og Kina. Det må da i tilfelle bli et sted med omlasting fra asiatisk tog til europeisk standard. En ny jernbane linje med asiatisk sporvidde er vel neppe aktuelt gjennom ofoten....

Problempunktene er i Tornio/Haparanda (grense Sverige/Finland) og grensa mellom Kina og Russland.

Kina, Sverige og Norge har nemlig normalspor (som de fleste land), mens hele det gamle Sovjet og Finland har bredere spor.

Det forskes på vogner med variabel sporvidde i Tornio.....


I tillägg är spåret mellan Haparande och Boden i såpass bedrövligt skick att en ökning av trafiken skulle betyda kostliga uppgraderingar.
 
Originally posted by LN-MOW

Er havna i Narvik stor nok til aa haandtere de store conteinerbaatene da???

Nope; ikke sjangs. Man vil måtte bygge et helt nytt terminalområde for både tog og skip i Rombaksfjorden.

Når det gjelder jernbane med større sporvidde fra Russland til Narvik er jeg sikker på at det finnes noen gamle planer det går an å pusse støvet av. :D
 
Da er det etterhvert veldig mange 'hvis' som maa falle paa plass foer dette i det hele tatt skal ha sn sjangs .... Noe som bringer meg tilbake til toppen av siden ....

For et taakeslott ....

:rolleyes:
 
Sikkert kjekt for transport til USA's østkyst, men et lite spørsmål: Er det ikke jernbane som går på tvers av USA, da? :rolleyes:
 
Hvis man paa doed og liv vil gjennom Russland med varene, er det nok av havner langs Oestersjoen som ville vaert langt enklere aa bruke ogsaa ..
 
Synes dette høres ut som et spennende prosjekt... Når vår utenriksminister snakker/tenker høyt er det verdt å høre på... En meget fornuftig mann/statsråd...kanskje bedre enn den LN-MOW har i sitt nærområde...^_^
 
Originally posted by Trety

Sikkert kjekt for transport til USA's østkyst, men et lite spørsmål: Er det ikke jernbane som går på tvers av USA, da? :rolleyes:

Jo det gjoer absolutt det...MEN en utrolig mislykket fusjon mellom Union Pacific og Southern Pacific jernbaneselskaper har lagt alvorlige sperrer i veien...selv 5 aar etter fusjonen har de ennaa ikke klart aa sammenkjoere IT systemer, og klarer ikke aa effektivt faa tomme vogner frem til de havnene de naermest har Monopol paa....f.eks er det ofte 3 ukers vente tid paa aa faa losset et Container Skip i Long Beach...noe som har medfoert en enorm oekning i bruk av Seattle og Tacoma (i motsetning til flyplassen er dette 2 forskjellige havner) som begge er tilknyttet Burlington Northern jernbanenett...

Hvis det dreier seg om Containere, er det en noksaa smal sak aa laste om mellom sporvidder om man konstruerer omlastnings omraadet riktig....
 
Originally posted by EB

Synes dette høres ut som et spennende prosjekt... Når vår utenriksminister snakker/tenker høyt er det verdt å høre på... En meget fornuftig mann/statsråd...kanskje bedre enn den LN-MOW har i sitt nærområde...^_^

Ja, her har du lagt lista hoeyt!! :drunk:

Nei, dette er det Opseth-klasse over!
 
Kom på besøk til gamlelandet... Støre er vel absolutt det beste vi har hatt - noen gang!!! Nabo er han også... Men tilbake til saken... Hvorfor skulle dette være så dumt? På tide at noen faktisk tenker nytt i nord og ikke bare tenker overføringer...
 
Jeg maa si meg enig med lillebror, dette er ikke saa dumt....spesiellt med tanke paa den vekst som Kina har, sammen med at kapasiteten paa Havnene her paa vestkysten er omtrent sprengt allerede - husk ogsaa at selvom kysten er laaaaang er det ikke mye havner: Long Beach, Oakland, Seattle, Tacoma, Vancouver
 
Det hoeres like sjukt ut som en bro over Beringstredet - som forovrig er en bedre ide.

Sjekk ut: http://en.wikipedia.org/wiki/Intercontinental_Peace_Bridge

For spesielt interesserte - og ingenting med luftfart aa gjoere saa jeg gir meg naa.
 
Back
Top